رفتن به محتوای اصلی

"حمله مجدد حسن خمینی به آرمان های خامنه ای"
آسایش جهان از گلوی تفنگ ها بیرون نمی آید
04.06.2021 - 20:59

کنگره ملی ایران - حسن خمینی در مراسمی با عنوان «سمینار بین المللی خمینی و دنیای معاصر» بدون توجه به اخطار مهدی طائب، بار دیگر به عملکرد تیم خامنه ای در حذف خانواده های مافیایی رژیم از قدرت حمله کرد و گفت: عدالت الزاما به معنای عدالت اقتصادی و تساوی نیست که مارکسیست ها مطرح می کردند. عدالت سیاسی هم نیست، عدالت فرهنگی هم نیست، عدالت فرصت ها هم هست. هیچکسی بر دیگری ترجیح ندارد. به تعبیر عامیانه این طور نیست که یکی از بقیه مساوی تر باشد.

نوه خمینی تاکید کرد: دینی که امام برای روزگار آورد دینی بود بر اندیشه مردم محور. آنچه که میراث امام است جمهوری اسلامی است نه حکومت اسلامی. جمهوری اسلامی یعنی مردم باید حاکمان خود را انتخاب کنند.

وی در ادامه گفت: امام فریادگر رجوع به دینی بود که از درون جامعه برمی خیزد. به همین جهت نه ترور را تشویق کرد، نه به تروریست ها بها داد، و نه کودتا.

حسن خمینی افزود: آسایش جهان از گلوی تفنگ ها بیرون نمی آید، از این اصول برمی آید. شدنی است، بله، اما نه به راحتی. هیچ وقت این آرمان شهر واقع نمی شود، اما به این معنی نیست که نباید به سوی آن حرکت نکنیم.

بیشتر بخوانید:

سیدحسن خمینی: میراث امام «جمهوری اسلامی» است نه «حکومت اسلامی»

ایرنا - حجت الاسلام سیدحسن خمینی گفت: میراث امام راحل «جمهوری اسلامی» است نه «حکومت اسلامی» یعنی مردم خود باید حاکمان خویش را انتخاب کنند و برای آنها پشت درهای بسته تصمیم نگیرند.

حجت الاسلام سید حسن خمینی عصر پنجشنبه در سمینار بین المللی امام خمینی (ره) و دنیای معاصر اظهار داشت: با رهبر معظم انقلاب صحبت می کردم ایشان تعبیری داشتند. ایشان گفتند، «یکی از نکاتی که همیشه امام در جلسات خصوصی به ما می گفتند این بود که می گفتند هر کاری می کنید مراقب باشید بتوانید صادقانه با مردم در میان بگذارید». پشت درهای بسته برای مردم تصمیم نگیرید. هر چه هست را باید بتوانید به مردم بگویید.

تولیت حرم مطهر امام راحل افزود: در افق ملی، انقلاب یک کار بسیار بزرگی کرد و آن اینکه میخی بر تابوت سلطنت زد و یک تفکر باطل که از نظام های پوسیده باقی مانده بود توسط امام به پایان رسید.

وی خاطرنشان کرد: اگر انقلاب مشروطه سعی داشت سلطنت را مشروط کند، انقلاب اسلامی ایران و شخص امام سلطنت را برای همیشه در افق ملی ایران از بین برد، این کم دستاوردی نبود، در روزگاری که شاه را سایه خدا می دانستند، در بیان پیش از انقلاب شاه، میهن و خدا در امتداد هم قرار می گرفتند.

یادگار امام راحل اضافه کرد: پایان عصر نظام ستمشاهی یک استبداد مبتنی بر وراثت اولین پیام بزرگی است که انقلاب اسلامی برای مردم ایران به ودیعه آورد و در دومین گام انقلاب به تعبیر امیرالمومنین حضرت علی (ع) جامعه را غربال کرد و قراردادهایی که به باطل تنظیم شده بود را شکست.

سید حسن خمینی ادامه داد: کاری کمی نبود که مدیران این جامعه از نسل هایی برآمدند که امکان و تصور اینکه بتوانند در هرم و منزلت اجتماعی رشد کنند را نداشتند.

تولیت حرم مطهر امام راحل گفت: روستازادگان دانشمند رشد پیدا کردند. نسل جوانی که با امام آمدند، بعضی از زندان‌ها، بعضی از تبعیدها، آمدند و نسل ها را عوض کردند. تعبیری که در دهه اول انقلاب بود و فراموشش کردیم.

نوه امام راحل (ره) توجه به نقش مستضعفان را از دیگر دستاوردهای انقلاب دانست و از آن به عنوان یک انقلاب اجتماعی یاد کرد.

سیدحسن خمینی، «بازگشت به معنویت و اخلاق» را پیام انقلاب برای دنیای معاصر برشمرد و با مرور وضعیت انقلاب ها و جنبش های سیاسی و اجتماعی در کشورهای مختلف در جهان آن روز اظهارداشت: ما باید بدانیم دینی که امام برای ما برای روزگارما آورد دینی بود که بر اندیشه «مردم محور» استوار بود. آنچه میراث امام است، جمهوری اسلامی است نه حکومت اسلامی و جمهوری اسلامی یعنی مردم باید حاکمان خود را انتخاب کنند.

وی افزود: امام فریادگر رجوع به دینی بود که از درون جامعه برمی خیزد.به همین جهت نه ترور را تشویق کرد، نه به تروریست ها و کودتا بها داد.

سیدحسن خمینی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی یک پیام برای روزگار ما دارد که این پیام فراتر از زمان و مکان ها است، پیام این است که انسان، جامعه انسانی، به اخلاق، انصاف، صداقت و امانت برگردیم و این چارچوب را در زندگی تان بعدها و امروز اجرا کنید.

وی افزود: اولین نشانه بازگشت به اخلاق ، صداقت است. حاکمان و مردمان باید صادقانه هر آنچه دارند در طبق اخلاص بگذارند.

فرزند یادگار امام (ره) گفت: اگر اصل صداقت باشد طبیعی است که دنباله اش پاکدستی و توجه به حقوق همه است. از منظر دینی، حاکمیت دینی «حاکمیت صادق» است و جامعه دینی شرط اولیه اش جامعه راستگو و صداقت محور است و دومین شرطی که در هر جامعه دین محوری است، امانت است.

وی توضیح داد: اگر بخواهیم تعریفی حکومتی از امانت ارائه دهیم یعنی اینکه فرد تحت هیچ شرایطی، منافع شخصی، جناحی و گروهی خود را بر منافع ملی و منافع مردم ترجیح ندهد.

سیدحسن خمینی خاطرنشان کرد: سومین شرط حکومت دینی، عدالت است. عدالت الزاما به معنای عدالت اقتصادی آنهم به تساوی نیست که مارکسیست ها معنا می کردند. عدالت، عدالت سیاسی هم است. عدالت فرهنگی و عدالت فرصت ها هم است. هیچ کسی بر دیگری ترجیح ندارد.

تولیت حرم مطهر امام (ره) یادآور شد: از منظر پیام انقلاب اسلامی، دین، بازگشت به اخلاق، زندگی بهتر و بازگشت به یک پیوند بین زمین و آسمان را برای جامعه بشری به ودیعه می آورد. اینکه ما چه اندازه در این راه موفق بوده ایم ربطی به این ندارد که پیام انقلاب این بوده است.

یادگار امام راحل خاطرنشان کرد: آسایش جهان از گلوی تفنگ ها بیرون نمی آید، از این اصول برمی آید. شدنی است، بله، اما نه به راحتی. هیچ وقت این آرمان شهر واقع نمی شود، اما به این معنی نیست که نباید به سوی آن حرکت نکنیم.

سمینار بین اللملی امام خمینی (ره) و دنیای معاصر عصر روز پنجشنبه در آستانه سی و سومین سالگرد ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب با حضور حجت الاسلام سید حسن خمینی، اعضای بیت امام راحل و جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه از کشورهای مختلف در حرم مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی آغاز شد

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.