رفتن به محتوای اصلی

هشدار امریکا درباره تهدید فزاینده تجهیز شبه‌نظامیان عراقی به پهپادهای ایرانی
05.06.2021 - 04:36

 

مقامات آمریکایی می‌گویند شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران در عراق با استفاده از پهپادهای پیشرفته که فناوری آنها را جمهوری اسلامی در اختیارشان قرار داده، به صورت فزاینده، تهدیدهایی پیچیده‌تری را علیه منافع آمریکا در عراق ایجاد می‌کند.  

نیویرک تایمز روز جمعه در گزارشی به نقل از یک مقام سابق سیا نوشت که حملات پهپادی از مهم‌ترین‌ تهدیدها علیه نیروهای آمریکایی در عراق به شمار می‌آیند و این پهپادها با فناوری ارائه شده از سوی نیروی قدس سپاه پاسداران، با هزینه نسبتا کم به سرعت پیچیده‌تر می‌شوند.

یک مقام ارشد امنیت ملی عراق به نیویورک‌تایمز گفت: ایران در حال خفقان اقتصادی است و هرچه بیشتر تحت فشار اقتصادی قرار بگیرد حملات پهپادی نیروهای نیابتی این کشور در عراق بیشتر می‌شود.

به گفته مقام‌های آمریکایی، طی دو ماه اخیر شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران دست‌کم سه حمله شبانه خود به پایگاه‌های عراقی را، از جمله پایگاه‌هایی که سیا واحدهای عملیات ویژه آمریکا از آنها استفاده می‌کنند، با پهپادهای انفجاری انجام داده‌اند.

کنت مکنزی، فرمانده سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، ماه گذشته گفته بود که پهپادها تهدیدی جدی به شمار می‌آیند و ارتش ایالات متحده با سرعت در تلاش است برای مقابله با آنها راهی پیدا کند.

بر اساس برآوردی که آژانس اطلاعات امنیت آمریکا در ماه آوریل منتشر کرد، از اواخر سال ۲۰۱۹، شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران در عراق بیش از ۳۰۰ حمله علیه منافع آمریکا انجام داده‌اند، که در این حمله‌ها چهار آمریکایی و ۲۵ نفر دیگر کشته‌ شده‌اند.

مقام‌های آمریکایی به نیویورک تایمز گفتند در حالی که ایالات متحده برای مقابله با حمله راکت‌ها در عراق، سیستم‌های دفاعی را مستقر کرده است اما آز آنجا که پهپادها در ارتفاعی بسیار پایین پرواز می‌کنند، با این سیستم‌های پدافندی شناسایی نمی‌شوند.

این گزارش به نقل از مقام‌های آمریکایی و تحلیلگران نظامی نوشت: در حالی که پس از بسیاری از حمله‌ها، گروه‌های شبه‌نظامی فورا مسئولیت را به عهده می‌گیرند، مسئولیت حمله‌های پیچیده و با برد طولانی‌تر پهپادها را کسی به عهده نمی‌گیرد و این نشان‌دهنده این است که جمهوری اسلامی می‌تواند در این حمله‌ها نقش داشته باشد.

سه مقام‌ آگاه آمریکایی به نیویورک تایمز گفتند بررسی‌ها نشان می‌دهد در هر یک از حمله‌های صورت گرفته، قطعات برجا مانده از پهپادهای ساخت ایران است یا در آنها از فناوری ارائه شده از سوی ایران استفاده شده است.

بر اساس این گزارش، تحلیلگران معتقدند فناوری به‌کار گرفته شده در این پهپادها به فناوری استفاده شده  بسیار شبیه به پهپادهایی است که حوثی‌های مورد حمایت ایران در یمن آز آنها استفاده می‌کنند

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.