رفتن به محتوای اصلی

گام بلند فوتبال ایران برای صعود
08.06.2021 - 07:36

با پیروزی ۳- صفر مقابل بحرین، ایران گام بلندی برای صعود از گروهش برداشت؛ هرچند، فوتبال ایران با دو پیروزی دیگر مقابل کامبوج و عراق خواهد توانست نفس راحت بکشد.

بازی ایران - بحرین که پیش از انجامش به اوج حساسیت در متن و حاشیه رسیده بود، باید در تهران برگزار می‌شد، اما به دلایل مختلف که فقط بخشی از آن به شیوع کرونا ربط داشت، بار دیگر در منامه برگزار شد و با پیروزی پر گل ایران به پایان رسید و ثبت شد.

شاید تاثیرگذاری شیخ سلمان، رئیس بحرینی کنفدراسیون فوتبال آسیا، و ناتوانی مسئولان فدراسیون فوتبال ایران در دفاع از حقوق قانونی ایران، موجب برگزاری متمرکز بازی‌های این مرحله در بحرین شده بوده باشد، اما فاصله فنی فوتبال ایران با بحرین در این دیدار موجب پیروزی‌ای پرگل شد و این می‌تواند به شکوفایی فنی تیمی بینجامد که در اوج مشکلات تدارکاتی، مالی و فنی پا به این مسابقات گذاشته بود. تیم ملی پیش از حضور در بحرین، اردویی کوتاه‌مدت در کیش داشت و بدون برگزاری بازی تدارکاتی به منامه رفت.

در نیمه اول بازی مقابل بحرین، تیم ملی ایران با دو تغییر در ترکیب و سه تعویض پست بازیکنان نسبت به بازی قبلی برابر هنگ‌کنگ، به میدان آمد. حضور وحید امیری در گوش راست خط حمله (در حالی که مقابل هنگ کنگ در پست دفاع چپ بازی می‌کرد) موجب رونق بازی ایران در جناح راست شد، اما تلاش‌های این بازیکن و همکاری قلی‌زاده و صادق محرمی با وحید، نیز نتوانست به باز شدن خط دفاع چندلایه و متمرکز بحرین بینجامد. 

در نیمه اول، ایران با برنامه تسلط بر توپ و میدان، و بحرین با برنامه تمرکز در دفاع و انجام ضدحمله‌های سریع، بازی را پیش بردند، اما این برنامه‌ها گلی برای دو تیم در این نیمه در بر نداشت. بهترین شانس گل‌زنی ایران در دقیقه دهم بازی با ضربه سر مهدی طارمی در پشت خط دفاع بحرین، از دست رفت؛ توپی که می‌توانست به گل تبدیل شود، اما انگار طارمی باور نداشت که می‌تواند گل بزند. بحرین نیز روی ضدحملات خود در دقیقه چهل با ضربه الرمیحی تا آستانه گشودن دروازه ایران پیش رفت، اما خروج عالی علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان ایران، نجات‌بخش بود. نتیجه بازی در این نیمه ایده‌ال برای بحرین، و بی‌فایده برای ایران بود. ایران در چند صحنه دیگر نیز خطراتی ایجاد کرد، اما به نظر می‌رسید که برای رسیدن به هدف، به تغییرات بیشتری در ترکیب و برنامه‌های تاکتیکی بازی نیاز دارد.

در نیمه دوم، یک تغییر در ترکیب تیم ملی ایران کافی بود تا برتری و قدرت طراحی بازی ایران، تیم بحرین را دچار دردسر کند. سامان قدوس، بازیکن ایرانی شاغل در تیم برنتفورد انگلیس، با ورود به میدان ضرباهنگ بازی را برای ایران تنظیم کرد و راه‌های بیشتری برای نفوذ به داخل محوطه جریمه حریف نشان نداد. ایران در این نیمه زود به گل رسید و در دقیقه ۵۴، پاس طارمی به آزمون گل اول را به دنبال داشت. مشابه این حرکت در دقیقه ۶۱ رخ داد تا آزمون بعد از مدت‌ها، دو گل در یک بازی برای تیم ملی بزند. این تیر خلاص به بحرین بود، و گل سوم نیز با پای خود مهدی طارمی به ثبت رسید.

انجام پنج تعویض موثر در نیمه دوم از سوی دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی ایران، و تعویض پست‌های متعدد از سوی بازیکنان، حاکی از آن بود که تیم ایران قابلیت‌های فنی و نیروی انسانی زیادی در اختیار دارد.

با این پیروزی، ایران گام بلندی به سوی صعود به مرحله پایانی مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر برداشت. دو بازی دیگر مقابل کامبوج و سپس عراق در پیش ‌روی بازیکنان اسکوچیچ قرار دارد و پیروزی در این دو دیدار، ایران را به عنوان تیم اول، مستقیم به مرحله بعدی می‌رساند.

دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی ایران، پس از پیروزی مقابل بحرین گفت: «خوشحالم که تیمی مثل بحرین را شکست دادیم و می‌خواهم از همین جا به بازیکنان تیمم تبریک بگویم. برایم ناراحت‌کننده است که وحید امیری، یکی از بهترین بازیکنان تیمم، را از دست دادیم، چون او مصدوم شد و برای بازی آینده برای استفاده از او دچار مشکل هستیم.»

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.