رفتن به محتوای اصلی

دولت روحانی ابراهیم رئیسی را «دروغگو» خواند
14.06.2021 - 07:40

 شورای اطلاع‌رسانی دولت حسن روحانی با صدور اطلاعیه‌ای ابراهیم رئیسی را بدون ذکر نام، به «دروغگویی» متهم کرد و نوشت دولت مسئول سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ نیست. این شورا به نقش حسن روحانی و وزارت کشور در این زمینه هیچ اشاره‌ای نکرد.

این اطلاعیه واکنشی به اظهارات ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه ایران و نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور در آخرین مناظره تلویزیونی نامزدها درباره چگونگی افزایش قیمت حامل‌های انرژی در آبان ماه سال ۱۳۹۸ و سرکوب اعتراضات پس از آن است.

در اطلاعیه شورای اطلاع رسانی دولت بدون ذکر نام رئیسی، او به «دروغگویی آشکار، اتهام زنی و شانه خالی کردن از مسئولیت» متهم شده است.

این شورا «از مراجع ذیصلاح» درخواست کرد «به نقش عواملی که با شکست اجماع حاکمیتی و تحریک افکار عمومی، اعتراضات مردمی را در سال ۹۸ کلید زده و بعدها به آن دامن زدند،‌ رسیدگی کرده و حاصل رسیدگی‌ها را با شفافیت با مردم درمیان بگذارند.»

 ابراهیم رئیسی روز شنبه در سومین مناظره تلویزیونی انتخابات ایران درباره اعتراضات کمتر از دو سال پیش ایران که در واکنش به افزایش شدید و ناگهانی بنزین روی داد، گفت: «مسئول طرح بنزین دولت بود. آن بخشی که در جلسه سران قوا مطرح شد فقط محل هزینه‌کرد آن بود. برای اینکه بدانند مقصر کیست هم گزارش دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و هم گزارش مسئولان عالی رتبه قضائی وجود دارد. در اجرای آن بی تدبیری شد.»

وی افزود: «اگر کسی قرار است پاسخگو باشد آقای روحانی است. تمام بازداشتی‌ها هم مدت‌هاست که مورد عفو قرار گرفتند مگر آن‌هایی که ارتباط خارجی داشته‌اند.»

اما دولت روحانی در واکنش به این اظهارات اعلام کرده است: «مباحث مربوط به اصلاح قیمت بنزین، از آنجا که یک تصمیم کلان ملی و حاکمیتی به شمار می‌رفت در جلسات متعدد سران قوا مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پس از اینکه در خصوص همه ابعاد و جوانب آن،‌ اتفاق نظر حاصل شد، مصوبه به امضا سران سه قوه رسید.»

دولت روحانی اضافه کرده که این مصوبه برای علی خامنه‌ی رهبر جمهوری اسلامی نیز ارسال شده بود و پس از تایید مصوبه از سوی خامنه‌ای «اجرای مصوبه از سوی شورای امنیت کشور در دستور کار قرار گرفت.»

شورای اطلاع رسانی دولت اعتراضات مردمی را ناشی از «تحریک افکار عمومی از سوی برخی گروهها و اشخاص سیاسی و برخی مسئولان» دانست و با «اغتشاش» خواندن اعتراضات مردمی، اضافه کرد «نحوه و شیوه برخورد با اغتشاش جزء مسئولیت های دولت نیست.»

دستگاه‌های جمهوری اسلامی از جمله دولت روحانی هنوز آمار مشخصی از تعداد کشته‌شدگان و بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ اعلام نکرده‌اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.