رفتن به محتوای اصلی

تلاش نرجس برای خروج از سایه زینب؛ تصویری از خانواده قاسم سلیمانی
15.06.2021 - 08:17

«زینب» در ادبیات شیعه، نمادی از پیام‌آوری و ادامه راه امام سوم شیعیان است و «نرجس»، شاهزاده رومی و مادر امام زمان.

پس از کشته ‌شدن «قاسم سلیمانی»، فرمانده کشته شده نیروی «قدس» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پروپاگاندای جمهوریاسلامی بر روی زینب، دختر او سرمایه‌گذاری کرد و این تشابه اسمی نیز به کمک وی آمد. اینک اما نرجس تلاش دارد خودرا از سایه زینب خارج کند و نماد دیگری از خانواده قاسم سلیمانی ارایه داده است.

هرچند پیش از این برخی از زنان و فرزندان فرماندهان کشته شده سپاه پاسداران یا مقامات ترور شده در دهه ۶۰ نامزد انتخابات مجلس یا سمت‌های دیگر شده‌اند اما نامزدی نرجس سلیمانی در انتخابات شورای شهر تهران پس از فاصله کوتاهی از کشته شدن پدرش، حساسیت‌ها و واکنش‌های بیشتری را دامن زده است.

پس از جنگ نیز معدودی از زنان و فرزندان فرماندهان کشته شده نامزد انتخابات مجلس شدند که مشهورترین آن‌ها، «فاطمهامیرانی»، همسر «حمید باکری» در انتخابات مجلس چهارم بود. او به این دلیل که به جریان مشهور به چپ نزدیک بود، از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد.

در همان دوره اما «محمد مهدی مفتح»، فرزند «محمد مفتح» از زادگاه پدرش، یعنی رزن در استان همدان نماینده مجلس شورای اسلامی شد و به جز مجلس ششم که اصلاح طلبان در اکثریت بودند، از مجلس چهارم به بعد در همه دوره ها نماینده بوده است.

«محمدرضا باهنر» نیز حدود سه سال پس از کشته شدن برادرش به مجلس راه یافت.

«محمدحسن ابوترابی» هم دیگر نایب رییس مجلس بود که پس از مرگ «علی‌اکبر ابوترابی» برادرش، نامزد مجلس شد.

گروه دیگری از فرزندان مقامات ترور شده در دهه ۶۰ نیز بعدها نماینده مجلس شدند که در این میان، «علی مطهری» و «محمود صادقی» بیش از همه مشهور شده‌اند. با این حال، به این دلیل که ورودشان به سیاست با مدتی فاصله از ترور پدرشان رخ داد، حساسیت‌ها بر سر آن‌ها کمتر بود.

 

نرجس سلیمانی، بزرگ‌ترین فرزند قاسم سلیمانی اما در حالی نامزد انتخابات شورای شهر شده است که پیش از این تنها نام زینب سلیمانی مطرح می‌شد و دیگر اعضای خانواده در سایه او قرار داشتند. زینب تنها فرزند مجرد خانواده پیش از کشته شدن پدرش بود و خواهرانش، نرجس و «فاطمه» و برادرانش، حسین و محمدرضا ازدواج کرده بودند.

زینب ریاست «بنیاد قاسم سلیمانی» را نیز بر عهده دارد. شاید همین موضوعات باعث شده است که نرجس سلیمانی به عنوان خواهر بزرگ‌تر، قصد دارد خود را از زیر سایه خواهر کوچک‌تر خارج کند و هویتی مستقل داشته باشد.

علاوه بر تصمیم شخصی نرجس سلیمانی برای ورود به سیاست و امور اجرایی، حضور او در فهرست ائتلاف اصول‌گرایان می‌تواند یک دوپینگ برای این ائتلاف نیز باشد. چرا که به جز اصلاح‌طلبان، آن‌ها در این دوره گرفتار رقابت‌های داخلی نیز هستند و برخی از دیگر اصول‌گرایان دست به کار ارایه فهرست‌های جداگانه برای انتخابات شوراها شده‌اند.

از سوی دیگر، فهرست اصول‌گرایان در شورای شهر به حساب «محمدباقر قالیباف» نوشته است و گفته می‌شود او قصد دارد هم‌چنان شهرداری را زیر سایه خود داشته باشد. در این میان، حتی نامزدی نرجس سلیمانی نیز به او نسبت داده شده است؛ به ویژه که همسر سلیمانی هم پیش از این در خیریه و فعالیت‌های اقتصادی همسر قالیباف نقش داشته است.

با نامزدی نرجس سلیمانی، انتقادها از شورای ائتلاف اصول‌گرایان بیشتر شده است. گروهی از جوانان اصول‌گرا، مشهور به «جوانان عدالت‌خواه»، اصول‌گرایان را متهم می‌کنند که در هر دوره انتخابات، برخی از ورزشکاران و هنرمندان را به همراه فرزندان و یا نزدیکان تعدادی از «شهدا» نامزد و عملا دیگر جریان‌های درونی اصول‌گرایان، به‌ویژه جوانان منتقد را حذف می‌کنند.

از سوی دیگر، در سایه تحریم انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات شوراها نیز به نوعی در فضای سردتری نسبت به گذشته برگزار خواهد شد و شاید اصول‌گرایان حس کرده‌اند که نام دختر قاسم سلیمانی می‌تواند در این فضا، تعدادی از آرا را افزایش دهد. هر چند «غلامعلی حدادعادل»، رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب برای شورای شهر تهران گفته است که نرجس سلیمانی به صورت مستقل نامزد شده است و پس از آن اصول‌گرایان تصمیم گرفته‌اند نام او را در فهرست قرار دهند.

حداد عادل هم‌چنین گفته که از نرجس سلیمانی خواسته است انصراف دهد اما او نپذیرفته است.

او افزوده بود نرجس سلیمانی در رشته حقوق و علوم سیاسی تحصیل کرده و به فعالیت‌های اجتماعی علاقه‌مند است.

حدادعادل تبلیغات مخالفان حکومت در صورت نامزدی انفرادی نرجس سلیمانی و خطر رای نیاوردن او را دلیل دیگر قرار دادن نام وی در این فهرست ذکر کرده است.

«سهراب سلیمانی»، برادر قاسم سلیمانی و فاطمه، دیگر دختر او، از نامزد شدن نرجس سلیمانی ابراز تاسف کرده‌اند.

هم‌زمانی این نامزدی با تکذیب حضور زینب سلیمانی در ستاد انتخاباتی «ابراهیم رئیسی» و این سخنان او که از طرف‌داران کاندیداها خواسته بود که از نام پدرش و خانواده او سوءاستفاده نکنند، انتقادها به اقدام نرجس سلیمانی را بیشتر کرده است؛ به‌ویژه این که قاسم سلیمانی نیز تلاش می‌کرد در جنجال های سیاسی کمتر وارد شود و روابط نزدیکی نیز با برخی از اصلاح طلبان، به‌ویژه اصلاح‌طلبان کرمانی داشت.

نگران گروهی از اصول‌گرایان از نامزدی دختر قاسم سلیمانی، برداشته شدن هاله قدسی ایجاد شده در حول پدرش در پروپاگاندای جمهوری اسلامی است. حضور نرجس سلیمانی در شورای شهر تهران که در دوره مدیریت اصول‌گرایان با فساد عجین بوده است، تصویر ساخته شده از سلامت مالی قاسم سلیمانی را از بین خواهد برد. هر چند که پیش از این نیز به صورت سربسته موضوعاتی درباره فعالیت‌های اقتصادی همسر قاسم سلیمانی به همراه همسر قالیباف و همسر «محمدعلی جعفری» مطرح شده که این اتهامات احتمالا مربوط به خیریه همسر قالیباف است

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ایران وایر

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.