رفتن به محتوای اصلی

«تشدید تلاش‌های غیرقانونی ایران» برای دستیابی به فناوری هسته‌ای و موشکی در آلمان
15.06.2021 - 21:28

ایران که مناسبات کامل خود را با آلمان حفظ کرده است معمولا به گزارش‌های سازمان‌های اطلاعاتی این کشور واکنش نشان نمی‌دهد.

این گزارش همچنین از «افزایش چشمگیر شمار اعضا و طرفداران جنبش‌های تروریستی شناخته شده مانند حماس و حزب‌الله» و «گسترش محسوس تحرکات آن‌ها در خاک آلمان» حکایت دارد.

روزنامه اسرائیلی جروزالم پست می‌گوید گزارش آژانس اطلاعاتی آلمان در ۴۲۰ صفحه‌ منتشر شده که این روزنامه با دسترسی به آن، مفاد گزارش را بررسی کرده است.

آژانس اطلاعات ملی آلمان، که نام رسمی آن دفتر فدرال حفاظت از قانون اساسی است، در این سند صد بار به نام ایران اشاره و تاکید کرده که فعالیت‌هایی از سوی عوامل مرتبط با ایران را برای خرید فناوری‌های مورد درخواستی تهران، رصد کرده است.

نهاد اطلاعاتی آلمان نوشته است دامنه تحرکات ایران و مهره‌هایی که به نام ایران در جستجوی خریدهای یادشده هستند، نسبت به سال گذشته روندی رو به رشد دارد.

با این حال، به نوشته جروزالم پست، سازمان اطلاعات ملی آلمان این تلاش‌ها را نقض کننده برجام ندانسته است.

اما جروزالم پست گمانه‌زنی کرده که آلمان به‌دلیل این‌که در شمار مهم‌ترین شریکان تجاری ایران است و همچنان مترصد سود بردن از برجام است، سازمان اطلاعات ملی آلمان، تحرکات ایران برای دستیابی به فناوری‌های هسته‌ای و موشکی در خاک آلمان را ناقض برجام ندانسته است.

آلمان در کنار فرانسه و بریتانیا سه کشور اروپایی هستند که همراه با چین و روسیه در برجام باقی مانده و برای بازگشت دولت جو بایدن به این توافق، از طریق مذاکرات جاری در وین، تلاش می‌کنند.

با این حال، فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس‌جمهوری آلمان، سه ماه پیش در دیدار با همتای اسرائیلی خود تاکید کرد که برلین در هدف مهار هسته‌ای ایران، شریک اسرائیل است.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، نیز که سه هفته پیش برای ابراز همبستگی با اسرائیل پس از جنگ اخیر غزه به اورشلیم رفته بود، به مقامات ارشد این کشور گفت که آلمان مدافع منافع اسرائیل است.

ایران که مناسبات کامل خود را با آلمان حفظ کرده است معمولا به گزارش‌های سازمان‌های اطلاعاتی این کشور واکنش نشان نمی‌دهد.

در این میان، هنوز جزئیات بیشتری از گزارش جدید سازمان اطلاعات ملی آلمان در خصوص گسترش حضور و اقدامات حماس و حزب‌الله در سال ۲۰۲۰ میلادی در خاک این کشور، رسانه‌ای نشده است.

وزارت کشور آلمان به تازگی نیز پس از غیرقانونی نامیدن سه گروه در آن کشور به ظن گردآوری کمک مالی برای حزب‌الله، به برخی اماکن در هفت ایالت آلمان حمله کرد.

سازمان اطلاعات و امنیت آلمان در میانه بهار امسال ارزیابی کرد که ۱۰۵۰ تن در خاک این کشور در راستای اهداف حزب‌الله فعالیت می‌کنند.

از سوی دیگر، دولت جدیدی که از روز دوشنبه ۲۴ خرداد در اسرائیل با نخست‌وزیری نفتالی بنت روی کار آمده و قدرت سیاسی را از بنیامین نتانیاهو سلب کرده است، تاکید دارد که سیاست مقابله اسرائیل با برنامه اتمی ایران، تغییری نکرده هر چند که آگاه است که بازگشت آمریکا به برجام ممکن است قریب‌الوقوع باشد.

یائیر لاپید، وزیر خارجه جدید اسرائیل، گفته است که اصول کشورش در برابر ایران «ثابت است» و اسرائیل مانع از دستیابی ایران به توانایی هسته‌ای نظامی خواهد شد.

بنی گانتز، وزیر دفاع در دولت جدید اسرائیل، دوشنبه شب در اولین تماس تلفنی بعد از روی کار آمدن دولت جدید اسرائیل، به لوید آستین، همتای آمریکایی خود گفت که دو کشور باید همچنان ضمن همکاری با یکدیگر، مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شوند.

رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، نیز در اولین سفر رسمی به آمریکا در روزهای این هفته، مسائل مربوط به ایران را با دولت جو بایدن مطرح خواهد کرد.

آویو کوخاوی زمانی کوتاه پیش از کنار رفتن بنیامین نتانیاهو از قدرت، گفته بود که بازگشت آمریکا به برجام یعنی حمله اسرائیل به ایران.

با این حال، معلوم نیست که رئیس ستاد ارتش اسرائیل که موظف به اجرای دستورات کادر سیاسی کشورش است، در دولت جدید اسرائیل چه دستوری در ارتباط با ایران گرفته است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اصغر جیلو
برگرفته از:
رادیو فر دا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.