رفتن به محتوای اصلی

علی پروین، سلطانی که مردمش را به دو کیسه برنج فروخت
17.06.2021 - 08:53

علی پروین (زاده ۳ مهر ۱۳۲۵ در تهرانبازیکن سابق فوتبال و مربی پیشین تیم ملی و پرسپولیس است. او پس از بازی در تیم‌های کیان و پیکان به مدت ۱۸ سال به عنوان بازیکن در باشگاه پرسپولیس به میدان رفت و سرمربیگری این تیم را در سه مقطع جداگانه نیز به عهده داشت. وی پس از فرشاد پیوس بیشترین گل زده برای پرسپولیس را در کارنامه دارد. علی پروین در ۷۶ بازی ملی ۸ گل به ثمر رساند و دو بار قهرمانی در جام ملت‌های آسیا را با تیم ملی تجربه کرد. او در مسابقات جام ملت‌های آسیا ۱۹۷۶ که در ایران برگزار شد، در بازی فینال نیز گل پیروزی بخش تیم ملی را به ثمر رساند.[۳] پروین در مسابقات جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین کاپیتان تیم ملی ایران بود.

علی پروین که از پرافتخارترین مربیان پرسپولیس به‌شمار می‌رود؛ از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۲ نیز به مدت ۴ سال، هدایت تیم ملی را بر عهده داشت و در سال ۱۹۹۰ همراه با تیم ملی، قهرمانی بازی‌های آسیایی پکن را به دست آورد

در بیست وچهار سالگی توسط محمد بیاتی (مربی وقت) به تیم ملی دعوت شد و در روز ۱۵ شهریور ۱۳۴۹ و در رقابت‌های جام عمران منطقه‌ای در مقابل تیم ملی فوتبال پاکستان در نیمه دوم به جای علی جباری به میدان آمد و یکی از هفت گل ایران را نیز به ثمر رساند. او در دیدار دوم ایران برابر ترکیه نیز به جای مهدی مناجاتی وارد زمین شد.[۶] وی دوازده روز بعد (۲۷ شهریور) برای اولین بار با پیراهن پرسپولیس به میدان آمد و این تیم را در مصاف با عقاب یاری داد. در روز سوم مهرماه در دیدار دوستانه با استقلال (۳–۲) یکی از دو گل تیمش را زد و به همراه تیم پرسپولیس قهرمان تهران شد و به مسابقات لیگ منطقه‌ای راه یافت که بازی‌های خود را در کرمان پیگیری کرد. پرسپولیس پس از صعود از گروه اول (زیر گروه) در مرحله دوم با تیم‌های پاس و برق تهران و استقلال شیراز همگروه شد و به عنوان تیم دوم گروه خود به مصاف تیم اول گروه دیگر استقلال رفت و در حالی که بازی تا دقیقه ۷۵ یک بر یک مساوی دنبال می‌شد، قرمزها در اعتراض به نحوه قضاوت، زمین بازی را ترک کردند! فدراسیون وقت نیز پرسپولیس را ۳ بر صفر بازنده اعلام کرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.