رفتن به محتوای اصلی

دخالت پلیس برای آرام کردن فضا در مرکز رای‌دهی ویرجینیا
18.06.2021 - 17:16
    1. دخالت پلیس برای آرام کردن فضا در مرکز رای‌دهی ویرجینیا

      سام فرزانه

      درگیری لفظی بین موافقان و مخالفان رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری ایران با دخالت پلیس به پایان رسید. دو نفر از طرفداران سازمان مجاهدین خلق که رای‌دهنده‌ها را متهم به همدستی با حکومت ایران می‌کردند آنقدر به یکی از رای‌دهنده‌ها گفتند که باید از کرده خود «شرم» کند که او تصمیم گرفت با پلیس تماس بگیرد.

      زمانی که من، جلوی در هتل هیلتون در شهر «وینا» در ایالت «ویرجینیا» به صحنه درگیری رسیدم، پلیس در راه بود و دو طرف همچنان مشغول بیان احساساتشان نسبت به دیگری بودند. پلیس در نهایت از معترضان خواست تا مستقیم به افراد حمله نکنند. اما پرهام، یکی از معترضان می‌گفت که بنا به قوانین آزادی بیان در ایالات متحده او حق دارد که نظر خود را در مکانی عمومی ابراز کند.

      پلیس از فرد رای‌دهنده هم خواست تا برای آرام کردن اوضاع به راه خود ادامه دهد و به او گفت که تا وقتی کسی به او حمله نکرده، ابراز عقیده در آمریکا خلاف قانون نیست.

      پرهام در گفت‌وگویی با بی‌بی‌سی فارسی گفت که او خود یکی از زندانیان سیاسی در ایران بوده است. او گفت که او را جلوی مادرش در زندان شکنجه کرده‌اند: «کف پاهایم شلاق زدند. آنقدر که دوبار شست پایم را عمل کردم.» او گفت که شکنجه‌های دوره زندان باعث شده که هنوز بعد از گذشت بیش از سی سال با درد راه برود.

      به گفته‌ او فرقی بین نامزدهای انتخابات نیست و همگی در آنچه که در سال‌های شصت در ایران روی داده سهیم هستند.

      یکی از مسئولان برگزاری انتخابات در این مرکز رای‌دهی، به من گفت که برای جلوگیری از اتفاق‌هایی از این دست، یک نفر از نیروهای پلیس را در روز تعطیلش، استخدام کرده‌اند که برای محافظت از این مرکز رای‌دهی بیاید.

      پیشتر مخالفان جمهوری‌اسلامی، در تماس تلفنی با هتل هیلتون از آنها خواسته بودند اجازه برگزاری چنین مراسمی را در این هتل ندهند.

      مدیریت هتل، بعد از این درگیری‌ها، اطلاعیه‌ای را که روی یک کاغذ آ۴ نوشته شده بود و از برگزاری انتخابات در این مکان خبر می‌داد، از لابی برداشت.

    2. مشاهدات از ساعات اولیه رای‌گیری

      هنوز مجادله بر سر میزان مشارکت ادامه دارد. در حالی که طرفداران حکومت ایران از مشارکت بالا سخن می‌گویند ویدئوها و تصاویری به بی‌بی‌سی رسیده که نشان می‌دهد مشارکت بالا نیست.

      الهام از تهران می‌گوید کسی را ندیده که در حال رای دادن باشد. سایر مشاهدات را اینجا ببینید و بشنوید.

       


  1. مناظره اکبرین و کرباسچی درباره کارآمد بودن یا نبودن رای

    در برنامه زنده صفحه دو با اجرای فرناز قاضی‌زاده، دو مهمان برنامه محمدجواد اکبرین و مهدی محمودیان معتقد هستند که شرکت در انتخابات بی‌فایده است اما غلامحسین کرباسچی، شهردار پیشین تهران که موافق مشارکت است و رای داده، می‌پرسد تحریم‌کنندگان انتخابات چه گزینه پیشنهادی دیگری دارند؟

    آقای کرباسچی می‌گوید انتخاب رئیس‌جمهور بهتر می‌تواند منجر به بهبود نسبی و خدمات بیشتر شود. او گفت: ما مدعی حل کل مسائل نیستیم. بخشی از قدرت در دست نهادهای دیگر است اما اینکه همه نهادها را یکجا دست یک جناح بدهیم مسائل را حل نمی‌کند.

    او که از اعضای مرکزی حزب کارگزاران است موضعگیری تحریم‌کنندگان را "شعاری" و "احساسی" خواند.

    در مقابل محمدجواد اکبرین، منتقد سیاسی مخالف حکومت ایران خطاب به آقای کرباسچی گفت اصلاح‌طلبان "بی‌پرنسیپ" و "فاقد انسجام ذهنی" هستند. او آقای کرباسچی را حامی حسن روحانی خواند که بعد از شلیک به هواپیمای مسافری "غرق در عرق شرم" شد اما به گفته آقای اکبرین هیچ گاه از رئیس‌جمهور خود "طلب مطالبه" نکرد.

    او با استناد به اینکه ساختار جمهوری اسلامی ایران در اختیار رهبر ایران است، از آقای کرباسچی پرسید: "شما با آقای روحانی از پس آن ساختار برنیامدید با آقای همتی چطور می‌خواهید از پس آن ساختار بربیایید؟"

    Social embed from twitter


  2. 'زن‌ها می‌توانند بی‌حجاب رای بدهند'

    سام فرزانه در واشنگتن که به یکی از حوزه‌های انتخاباتی در ایالات ویرجینیا در نزدیکی واشنگتن رفته می‌گوید در ساعات آغازین رای‌گیری شعبه رای‌گیری خلوت بوده است.

    ایران در آمریکا سفارت ندارد و دفتر حافظ منافع ایران در آمریکا وابسته به سفارت پاکستان است.

    Social embed from twitter


  3. حوزه خلوت رای‌گیری در استانبول

    مهرداد فرهمند، خبرنگار بی‌بی‌سی در استانبول تصویری از مقابل کنسولگری ایران در این شهر منتشر کرده که نشان دهنده خلوت بودن کنسولگری است. در حالی که چهار سال پیش در این کنسولگری بیش از ۴۷۰۰ نفر رای دادند.

    Social embed from twitter


  4. اعتراض دبیر شورای نگهبان به وزارت کشور

    دبیر شورای نگهبان از وزیر کشور خواسته که مشکل اختلال در صندوق‌های اخذ رأی الکترونیکی را حل کند.

    در این دوره برای انتخابات شورای شهر در بعضی از شعبه‌ها از رای الکترونیکی استفاده شده است. وزارت کشور امروز اعلام کرد که برای حل مشکلاتی که پیش آمده در این شعبه‌ها رای کاغذی هم گرفته خواهد شد.

    ستاد انتخابات ایران گفته مردم بدون شناسنامه عکس‌دار هم می‌توانند رای دهند.

    Social embed from twitter


  5. رای ندادن 'تشویش اذهان عمومی'؟

    توییتی از ویدا ربانی، خبرنگار در ایران دست به دست می‌شود که در آن نوشته دیروز با شماره ناشناس با او تماس گرفته و او را "تهدید" کرده‌اند که اظهار علنی درباره رای ندادن "تشویش اذهان عمومی" است.

    در این دوره مجمع اصلاح‌طلبان گفته‌ است که نامزدی در انتخابات ندارد و شمار زیادی از اصلاح‌طلبان انتخابات را تحریم کرده‌اند.

    Social embed from twitter


  6. تقی رحمانی: بی‌تفاوتی به نفع حکومت است

    تقی رحمانی فعال ملی مذهبی درباره اظهارات یک فرمانده سپاه که گفته "سرخوردگی و قهر مردم به این دلیل است که ۸ سال پیش انتخاب دقیقی نداشتند" به بی‌بی‌سی فارسی گفت: "این جناح همیشه طلبکار هستند" و از مسئولیت خودشان "فرار می‌کنند."

    آقای رحمانی افزود که "زمینه ناتوانی دولت آقای روحانی به کارشکنی همین آقایان مربوط بوده است."

    این فعال سیاسی ساکن پاریس، می‌گوید که مردم نگران و بی تفاوت شده اند و "مستاصل کردن مردم بخشی از سیاست آیت الله خامنه ای" بوده است. به گفته آقای رحمانی "بی تفاوتی به نفع حکومت است و با شکست جریان‌های اصلاح‌طلبی مردم به سمت بی‌تفاوتی رفته اند که بدترین حالت است.

    آقای رحمانی در مصاحبه با بی‌بی‌سی فارسی می‌گوید که در ایران "انتخابات به رای گیری تبدیل شده" و به دلیل "سرکوب نهادهای مدنی امکان صیانت از آرای مردم وجود ندارد."

    او بر ضرورت تشکیل تشکل‌های مدنی تاکید کرد و گفت سه مساله مهم اقوام ایرانی، تبعیض علیه زنان و شکاف طبقاتی فقط با شکل گرفتن تشکل‌های مدنی حل می‌شود.

    Social embed from twitter


  7. 'در شهری که هستم مشارکت بسیار پایین است'

    حسین رزاق، فعال سیاسی و رسانه‌ای که در ایران است به فرناز قاضی‌زاده در صفحه دو گفت مشاهداتش در شهری که هست نشان می‌دهد که مشارکت "بسیار پایین" و در حد انتخابات مجلس در اسفند ماه است.

    او معتقد است که درصد مشارکت برای سران جمهوری اسلامی و مخصوصا رهبر ایران بسیار مهم است و او از مشارکت پایین در انتخابات قبلی ناراحت بوده است.

    آقای رزاق می‌گوید از آبان ماه دو سال پیش تصمیم گرفته که در انتخابات شرکت نخواهد کرد.

    او معتقد است بعد از این مشارکت پایین حکومت مجبور خواهد شد امتیازهای بیشتری به مردم بدهد.

     
  8. رای کروبی در حصر خانگی

    غلامحسین کرباسچی در توییترش تصاویری از مهدی کروبی در حال رای دادن منتشر کرده و نوشته او به عبدالناصر همتی رای داده است. آقای کروبی برخلاف میرحسین موسوی از مردم برای شرکت در انتخابات دعوت کرده است.

    او که بیش از ده سال در حصر خانگی بوده از طریق صندوق‌های سیار رای داد.

     
  9. علی افشاری: هماهنگی طیف‌های گوناگون دستاورد تحریم است

    علی افشاری، تحلیلگر سیاسی در آمریکا به بی‌بی‌سی فارسی می‌گوید شواهد و گزارش‌ها نشان می‌دهد که میزان مشارکت بسیار پایین‌تر از انتخابات‌های قبلی بوده است اما به گفته او "اراده‌ای وجود دارد که میزان مشارکت را نزدیک پنجاه درصد نشان دهد."

    او می‌گوید عددسازی‌ها از همین الان شروع شده و خبرگزاری فارس تعداد برگه‌های مصرف شده را سه میلیون بیش از آمار وزارت کشور تا کنون اعلام کرده است.

    آقای افشاری که از موافقان تحریم و منتقد جمهوری اسلامی ایران است درباره اینکه آیا تحریم دستاوردی دارد یا نه، می‌گوید "در این انتخابات شاهد هستیم که برای اولین بار طیف‌های گوناگون به طور هماهنگ به این ذهنیت رسیده‌اند که باید کاری فراتر از رویه‌های جاری کرد و این دستاورد تحریم بوده که یک امیدی خلق کرده تا بازی و انحصار سیاسی جمهوری اسلامی را بر هم بزنند."

    با این حال او ادامه راه در مقابل گروه منتقد حکومت را راهی پر پیچ و خم پیش‌بینی کرد.

    پوشش زنده تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی را اینجا ببینید.

    Social embed from twitter


  10. مقابل کنسولگری ایران در لندن چه خبر است؟

    تصاویری که فرین عاصمی از مقابل کنسولگری ایران در لندن فرستاده، نشان می‌دهد که امسال بیش از انتخابات‌های گذشته ‌مقابل سفارت ایران از حضور معترضان شلوغ و در مقابل صف رای‌دهندگان بسیار کوتاه است.

    ‌یکی از معترضان به فرین عاصمی می‌گوید که چهار سال پیش مقابل کنسولگری ایران وضعیت چیزی متفاوت از امروز بود..

    Social embed from twitter


  11. لغو منع تردد شبانه کرونا به دلیل برگزاری انتخابات؛ 'پیامک تخلف حذف می‌شود'

    به دلیل برگزاری انتخابات منع تردد شبانه که برای مقابله با شیوع کرونا در ایران وضع شده است، دیشب و امشب (۲۷ و ۲۸ خرداد) لغو شده و پلیس می‌گوید که پیامک‌های ارسالی مبنی بر تخلف تردد مردم "حذف می‌شود."

    معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا به خبرگزاری فارس گفت که اگر پیامکی برای شهروندی مبنی بر تخلف تردد شبانه ارسال شده و حاوی عبارت "در حال بررسی" است، بدانند که در بررسی پلیس "حذف می‌شود."

    براساس این گزارش، دریافت پیامک درباره تخلف ترافیکی باعث سردرگمی و نگرانی شهروندان شده است

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
بي بي سي

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.