رفتن به محتوای اصلی

واکنش‌ها به پیروزی رئیسی: انتقاد اسرائیل و آمریکا، تبریک روسیه و ترکیه
20.06.2021 - 09:08

ساعاتی پس از اعلام نتایج شمارش آرا در انتخابات ۱۴۰۰، شماری از کشورهای جهان نسبت به پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری واکنش نشان دادند.

یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا نسبت به عدم دسترسی مردم ایران به انتخاباتی "آزاد و عادلانه" انتقاد کرده است.

او در عین حال تاکید کرده است که آمریکا در همراهی با متحدان اروپایی‌اش به مذاکرات احیای برجام ادامه خواهد داد.

کشورهای اروپایی نیز بر الزام پیشبرد گفت‌وگوها بر سر بازگشت ایران به تعهدات برجامی‌اش تاکید ورزیده‌اند.

سخنگوی جوزپ بورل، هماهنگ‌‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است که کشورهای عضو این اتحادیه حاضر به همکاری با دولت جدید ایران هستند، اما تا پیش از آن باید تلاش‌های دیپلماتیک ادامه یابد.

یائیر لاپید، وزیر جدید امور خارجه اسرائیل نیز با انتشار یک پست توییتری، رئیسی را "قصاب تهران" نامیده و از نقش او در اعدام‌های سال ۶۷ گفته است.

لاپید همچنین نسبت به تعهد ابراهیم رئیسی به پیشبرد برنامه هسته‌ای ایران و همچنین پشتیبانی از تروریسم جهانی هشدار داده و آن را "نگران‌‌کننده" ارزیابی کرده است.

پیام تبریک پوتین و اردوغان

این در حالی است که خبرگزاری آسوشیتدپرس، با انتشار گزارشی از نامه‌ای که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه برای رئیسی نوشته، خبر داده است.

اردوغان در این نامه ضمن تبریک گفتن به رئیسی ابراز اطمینان کرده است که مناسبات دو کشور در دوره زمامداری رئیسی گسترش خواهد یافت.

از سوی دیگر، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز پیروزی رئیسی را تبریک گفته است. پوتین به مناسبات خوب و دوستانه دو کشور ایران و روسیه اشاره کرده و گفته است: «من معتقدم که فعالیت‌های شما به عنوان رئیس جمهور ایران به پیشرفت همکاری سازنده دو کشور در عرصه‌های مختلف و همچنین شراکت با یکدیگر در مسائل بین‌الملل راه خواهد برد.»

  • نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد. ۲۸ میلیون و ۹۳۳ هزار و ۴ نفر در انتخابات شرکت کرده‌اند که به معنای مشارکت ۴۸.۸ درصدی است.
     

    تصاویری از حواشی انتخابات ریاست جمهوری

    مشارکت ۴۸.۸ درصدی

    نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد. ۲۸ میلیون و ۹۳۳ هزار و ۴ نفر در انتخابات شرکت کرده‌اند که به معنای مشارکت ۴۸.۸ درصدی است.

     

    تبریک حزب‌الله لبنان و ابراز نگرانی اسرائیل: رئیسی تندروترین رئیس‌جمهور ایران خواهد بود

    Missing media item.

    در حالی که گروه‌های شبه‌نظامی اسلام‌گرای مورد حمایت ایران پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفته، اسرائیل می‌گوید روی کار آمدن ابراهیم رئیسی باید مایه نگرانی جامعه بین‌المللی شود.

    وزیر خارجه اسرائیل آقای رئیسی را "قصاب تهران" خوانده و سخنگوی وزارت خارجه‌ این کشور هم او را "تندروترین رئیس جمهور" تاریخ ایران دانسته است.

    لیور هایات گفته آقای رئیسی به سوی افزایش فعالیت‎‌های هسته‌ای ایران گام برخواهد داشت.

    در مقابل به گزارش المیادین حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در پیام تبریکی به آقای رئیسی پیروزی او را "احیای امیدهای ملت ایران و ملت‌های منطقه" خوانده و گفته او را به چشم "پشتیبانی قدرتمند علیه متجاوزان" می‌بیند.

    ابراهیم رئیسی در انتخاباتی با پایین‌ترین نرخ مشارکت و در حالی به پیروزی رسید که با ردصلاحیت رقبای عمده، آرای باطله در جایگاه دوم قرار گرفت.

    رهبران کشورهای همسایه و برخی متحدان ایران، چون ونزوئلا، پیروزی آقای رئیسی را تبریک گفته‌اند و برخی کشورها و سازمان‌های حقوق بشری با اشاره به نقش مستقیم او در کشتار ۶۷ از انتخابش ابراز نگرانی کرده‌اند.

    یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، در توییتر نوشته: "رئیس جمهور جدید ایران، که به قصاب تهران هم مشهور است، تندرویی است که در مرگ هزاران ایرانی مسئولیت داشته است. او به جاه‌طلبی‌های هسته‌ای این رژیم و کارزار ترور جهانی آن پایبند است."

    در مقابل حازم قاسم، سخنگوی حماس، که کنترل غزه را در اختیار دارد، پیروزی ابراهیم رئیسی در "پروسه دموکراتیک" را تبریک گفته و برای او آرزوی موفقیت کرده است.

    یوسف حسنیه، سخنگوی سازمان جهاد اسلامی در غزه هم گفته است که با رای به رئیسی "مردم ایران بار دیگر تعهد خود را به راه انقلاب و نظام نشان دادند".

    ابراهیم رئیسی پیش از این منتقد سیاست خارجی دولت حسن روحانی بود، اما در جریان تبلیغات انتخاباتی با چرخشی از توافق هسته‌ای (برجام) دفاع کرد.

    احمدی نژاد
    توضیح تصویر،

    آقای احمدی نژاد، که در زمان ریاست جمهوری خود مواضع تند ضداسرائیلی داشت، در انتخابات اخیر ایران رد صلاحیت شد

    او سال گذشته در پیامی برای حمایت از فلسطینیان از ضرورت "محو رژیم غاصب" گفت، یکی از اصطلاحاتی که در ایران به اسرائیل اشاره دارد.

    پیش از آقای رئیسی دیگر رئیسان جمهور ایران هم مواضع تندی علیه اسرائیل داشته‌اند.

    محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور پیشین، کشتار یهودیان به دست آلمان نازی را که در جنگ جهانی دوم صورت گرفت زیر سوال برد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.