رفتن به محتوای اصلی

رئیسی در اولین کنفرانس خبری خود، نقاب از چهره نظام برداشت
22.06.2021 - 08:29
 

 

و

 

 

رئیسی، روز دوشنبه، ۳۱ خردادماه، نخستین نشست خبری خود پس از اعلام پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری را با موضوع «تبیین برنامه‌های کلی دولت سیزدهم» و با حضور خبرنگارانی از رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار کرد.

رئیسی در ابتدای سخنان خود، انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۸ خردادماه را «حماسه» خواند و آن را جلوه‌ای از «حضور با اراده مردم» دانست. او پیام حضور مردم در این انتخابات را «وحدت و انسجام ملی»، «ضرورت تغییر در وضعیت و شرایط اقتصادی»، «مبارزه با فساد، فقر و تبعیض» و «اجرای عدالت» دانست.

مهم‌ترین سوال در این نشست خبری را خبرنگار الجزیره از او پرسید. خبرنگار الجزیره درباره تحریم‌های حقوق‌بشری جهانی علیه وی و نقشش در اعدام‌ها و تاثیر این وضعیت در نحوه تعامل با رهبران کشورهای جهان به ویژه کشورهای غربی و اینکه آیا او قصدی برای سفر به کشورهای غربی دارد پرسید.

ابراهیم رئیسی در پاسخ گفت که او مدافع حقوق بشر است ولی به احکام اعدامی که علیه مخالفان سیاسی و معترضان صادر کرده است افتخار می‌کند: «من به عنوان یک حقوقدان همواره مدافع حقوق مردم بودم و حقوق بشر محوری ترین نکته‌ای بوده که در همه مسئولیت‌هایم دنبال کردم. به آنهایی که اتهام می زنند باید گفت که امروز ما در جایگاه مدعی قرار داریم؛ تمام اقداماتی که من در مدت مسئولیتم انجام دادم همواره در جهت دفاع از حقوق بشر بوده است. با کسانی که اخلال در حقوق انسان‌ها ایجاد کردند و دست به حرکات داعشی و اقدامات ضد‌امنیتی زدند همواره در دستگاه قضایی به عنوان یک حقوقدان و قاضی مدعی حقوق انسان‌ها و در جایگاه دفاع از حقوق بشر برخورد کرده‌ام.»

ابراهیم رئیسی در دهه ۶۰ به عنوان رئیس دادگاه انقلاب و همچنین عضو هیات مرگ در اعدام‌ مخالفان سیاسی نقش مستقیم داشته است. بسیاری از اعدام‌شده‌ها افرادی بودند که دوران محکومیتشان به پایان رسیده بود و یا احکام زندان داشتند. ابراهیم رئیسی در دهه ۷۰ نیز به عنوان نماینده رئیس قوه قضائیه مسئول صدور احکام اعدام برای معترضان در شورش کوی طلاب مشهد است.

رئیسی در این نشست خبری گفت که او نه در جایگاه متهم که مدعی است و افزود: «امروز کسانی که در دنیا نقض حقوق بشر می‌کنند باید در این‌باره پاسخگو باشند؛ اگر یک حقوقدان و قاضی از حقوق مردم دفاع کرده، باید مورد تقدیر و تشویق قرار بگیرد که امنیت مردم را در مقابل هجوم‌ها و تهدیدها حفظ کرده است؛ افتخار من این است که در هر کجا که بودم به عنوان دادستان از امنیت و آسایش مردم دفاع کردم و امروز نیز در جایگاه ریاست جمهوری خود را موظف به دفاع از حقوق بشر می‌دانم و خود را موظف می‌دانم از حقوق انسانها دفاع کنم و اگر امروز کسانی که مدعی حقوق بشرند با به وجود آوردگان داعش و گروه‌های مسلحی که به جان مردم انداختند، مورد محاکمه و مواخذه قرار بگیرند، دنیا به صلح و امنیت خواهد رسید.»

رئیس‌ جمهوری آینده ایران در مورد اولویت‌های سیاست داخلی خود نیز گفت: «اولویت‌های ما در این دولت بهبود وضعیت کسب و کار و بهبود شرایط و وضعیت معیشت مردم خواهد بود.» او همچنین برقراری نظام اداری کارآمد و پایان دادن به بوروکراسی را وعده داد.

رئیسی «اجرای عدالت بر بستر گام دوم انقلاب اسلامی» را محور برنامه مدیریت دولت عنوان کرد و گفت دولت جدید، «دولت امیدآفرین و اعتمادساز» است و مربوط به «جناح و جریان خاصی» نخواهد بود.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود، تاکید کرد که به‌صورت «مستقل» در انتخابات شرکت کرده است و ویژگی‌های «انقلابی بودن، کارآمدی، فسادستیز بودن و مردم‌داری»، مهم‌ترین مشخصاتی است که در انتخاب افراد کابینه خود در نظر خواهد داشت. او همچنین به ایجاد سامانه‌ای در روزهای آینده برای دریافت پیشنهادهای مردم درمورد کابینه جدید خبر داد. 

او درمورد سیاست خارجی دولت آینده، گفت که «تعامل با همه کشورهای دنیا» را دستور کار قرار خواهد داد و تاکید کرد: «سیاست خارجی دولت ما از برجام شروع نمی‌شود و به آن نیز محدود نخواهد شد.»

رئیس جمهوری آینده، با تاکید بر حمایت از «هر مذاکره‌ای که منافع ملی در آن تضمین شود»، افزود: «شرایط اقتصادی مردم را به مذاکره گره نخواهم زد.» او گفت که ارتباط با کشورهای دیگر را در راستای «آورده‌ای برای ملت ایران و رفع محدودیت‌ها و تحریم‌ها و راستی‌آزمایی» دنبال خواهد کرد

رئیسی گفت حاضر به ملاقات با رئیس جمهوری آمریکا نیست

آقای رئیسی درباره این که آیا آماده ملاقات با رئیس جمهوری آمریکا هست یا نه گفت "خیر".

 

رئیسی: اجرای طرح جامع ۲۵ ساله با چین در دستور کار قرار خواهد گرفت

آقای رئیسی در پاسخ به خبرنگار تلویزیون دولتی چین و روابط با این کشور گفت روابط خوب با چین را دنبال می کنیم و در بخش سیاست خارجی طرح جامع [۲۵ ساله] در دستور کار قرار خواهد گرفت.

این طرح و مفاد آن انتقادات بسیاری را به دنبال داشته است.

 

رئیسی: مسائل موشکی و منطقه‌ای قابل مذاکره نیست

ابراهیم رئیسی در پاسخ به سوال خبرنگار سی ان ان درباره مذاکره با دولت بایدن برای توافق جامع‌تر از برجام که شامل مسائل منطقه‌ای و برنامه‌ موشکی گفت چرا آقای بایدن به تعهدات دولت قبل پاسخگو نیست.

او گفت پیشنهاد جدی‌اش به دولت آمریکا این است که سریعا به تعهداتش عمل کند و تحریم‌ها را رفع کند و نشان دهند که با رفع تحریم‌ها صداقت دارند.

او گفت آورده آنچنانی در برجام آنچنان که پیشبینی شد ایجاد نشد و دلیلش عهدشکنی آمریکا بود

او تاکید کرد که آمریکا به تعهدش در برجام عمل کند و پایبند باشد.

ابراهیم رئیسی گفت مسائل موشکی و منطقه‌ای قابل مذاکره نیست.

رئیسی درباره اتهام جنایت علیه بشریت و کشتار ۶۷: باید مورد تشویق قرار بگیرم

آقای رئیسی در پاسخ به سوالی درباره اتهام جنایت علیه بشریت و مشکل او برای سفر به خارج کشور گفت من از ابتدای مسئولیت از ابتدا به عنوان حقوقدان به دنبال حقوق بشر بوده است.

او گفت آنانی که اتهام می زنند گفت امروز ما در جایگاه مدعی قرار داریم. مدعی حقوق انسان.

او گفت تمام کارهایی که او در راست حقوق بشر بوده است.

او با کسانی که دست به اقدام داعش و ضد بشر زدند برخورد کرده است.

او گفت در مقام قاضی باید مورد تشویق قرار گیرد چرا که امنیت مردم را در مقابل هجوم ها حفظ کرده.

او گفت "در کسوت دادستان" حقوق مردم را دنبال کرده است. آقای رئیسی در در تابستان ۱۳۶۷ دادستان و عضو "هیات مرگ بود".

او گفت "امروز هم خود را موظف به دفاع از حقوق بشر می دانم".

خبرنگار الجزیره درباره نقش او در اعدام‌های تابستان شصت و هفت و بیانیه عفو بین الملل گفت.

اخیرا اگنس کالامار، دبیر کل سازمان عفو بین‌الملل خواستار آن شده است که ابراهیم رئیسی رئیس جمهور منتخب ایران بابت اقداماتش که وی آن را "جنایات علیه بشریت" خوانده تحت تحقیقات کیفری قرار گیرد.

آقای رئیسی با حکم آیت الله خمینی عضو هیاتی قضایی برای رسیدگی به وضعیت زندانیان سیاسی و عقیدتی بوده است که در تابستان ۱۳۶۷ دوره محکومیت خود را سپری می کردند. هزاران نفر از این زندانیان طی محاکمات کوتاه به جوخه های اعدام سپرده شدند.

 

رئیسی: بازگشایی سفارت عربستان مانعی از طرف جمهوری اسلامی ندارد

آقای رئیسی در پاسخ به پرسشی درباره اسرائیل گفت طرح جمهوری اسلامی مراجعه به آرای عمومی است و فلسطینیان صاحب فلسطین‌اند.

او گفت جمهوری اسلامی حامی فلسطین خواهد بود.

او درباره جنگ یمن نیز گفت دخالت سعودی‌ها و حامیانش در امروز یمن باید متوقف شود.

او گفت جمهوری اسلامی خواهان توقف هرچه سریع‌تر حمله سعودی‌ها به یمن است.

آقای رئیسی درباره رابطه با عربستان گفت بازگشایی سفارت ها مانعی از طرف جمهوری اسلامی ندارد. این سیاست اعلام شده بود. او گفت همین سیاست درباره دیگر کشورهای منطقه هم اعمال می شود.

رئیسی: بازگشت ایرانیان خارج کشور به داخل باید از سوی تمام دستگاه‌ها تسهیل شود

رئیسی گفت بازگشت ایرانیان خارج کشور به داخل باید از سوی تمام دستگاه‌ها تسهیل شود.

او گفت سرمایه گذاری ایرانی های خارج کشور باید در اولویت سرمایه گذاری در ایران قرار خواهد گرفت و امنیت آنها را دولت تضمین خواهد کرد

رئیسی: به صورت مستقل وارد انتخابات شدم

آقای رئیسی در پاسخ به سوالی درباره ترکیب احتمالی کابینه گفت من به صورت مستقل وارد انتخابات شدم. از همه گروه ها و کسانی که از من حمایت کردند تشکر می کنم.

آقای رئیسی در بیانیه ای پس از پیروزی نیز گفته بود مستقل وارد انتخابات شده است.

او گفت سامانه‌ای تا چند روز دیگر ایجاد خواهد کرد تا مردم هم پیشنهاد دهند.

رئیسی: آمریکا موظف است تمام تحریم‌های ظالمانه را رفع کند

آقای رئیسی در پاسخ درباره تحریم ها و حفظ ترکیب تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: "تیم مذاکره کننده هسته ای کار را دنبال خواهد کرد و تیم سیاست خارجی او در حال مطالعه بر برنامه‌هاست."

آقای رئیسی گفت "آمریکا موظف است تمام تحریم‌های ظالمانه را رفع کند". و افزود که "آنچه در این دولت تاکید شده و دولت آینده نیز ادامه خواهد داد بحث راستی آزمایی خواهد بود."

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، که در زمان انتخابات ریاست جمهوری در آنتالیای ترکیه به سر می‌برد، صبح امروز به دعوت ابراهیم رئیسی، به دیدار رئیس جمهور منتخب رفته است

رئیسی: آمریکا موظف است تمام تحریم‌های ظالمانه را رفع کند

آقای رئیسی در پاسخ درباره تحریم ها و حفظ ترکیب تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: "تیم مذاکره کننده هسته ای کار را دنبال خواهد کرد و تیم سیاست خارجی او در حال مطالعه بر برنامه‌هاست."

آقای رئیسی گفت "آمریکا موظف است تمام تحریم‌های ظالمانه را رفع کند". و افزود که "آنچه در این دولت تاکید شده و دولت آینده نیز ادامه خواهد داد بحث راستی آزمایی خواهد بود."

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، که در زمان انتخابات ریاست جمهوری در آنتالیای ترکیه به سر می‌برد، صبح امروز به دعوت ابراهیم رئیسی، به دیدار رئیس جمهور منتخب رفته است.

 

ابراهیم رئیسی: مالیات تولید را از ۲۵ درصد به سمت ۱۰ درصد کاهش می‌دهم

ابراهیم رئیسی گفت: "محور کار ما رونق تولید و کنترل نقدینگی خواهد بود. او گفت نقدینگی را به سوی تولید سوق خواهد داد.

او گفت تولید را پر جاذبه خواهیم کرد و اقدامات غیر مولد را غیر جذاب می‌کنیم.

او گفت مالیات را برای تولید خواهیم کاست. از ۲۵ درصد به سمت ۱۰ درصد. او گفت مالیات زمین و مسکن و طلا را خواهد افزود."

رئیسی درباره برجام: آمریکا بازگردد و تعهدات خود را اجرا کنند

آقای رئیسی در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت برجام و پیام او به آمریکا و اروپا گفت برجام را باید آمریکا و اروپا نگاه کنند چگونه عمل کردند.

او از آمریکا خواست به برجام بازگردد و تعهدات خود را اجرا کنند.

او همچنین از اروپا خواست زیر فشار آمریکا قرار نگیرند و تعهداتشان را عمل کنند.

رئیسی: دستور کار اول دولت مبارزه با فساد خواهد بود

خبرنگار صدا و سیما به عنوان اولین خبرنگار از آقای رئیسی درباره اولویت دولت جدید پرسید.

آقای رئیسی در پاسخ گفت در روز آغاز کار دولت "دستوری برای رفع بسترهای فسادزا که ایجاد رانت می کند صادر خواهد شد."

او گفت که اولین اقدام دولت او "توجه به وضعیت اشتغال و مسکن مردم خواهد بود."

رئیسی: دولت بورس را قلک خود نخواهد کرد

ابراهیم رئیسی گفت دولت آتی بورس را قلک خود نخواهد کرد.

او گفت نظارت و سازوکارهای نظارتی در بورس را فعال خواهاد کرد.

 

رئیسی: آمریکا موظف است تمام تحریم‌های ظالمانه را رفع کند

آقای رئیسی در پاسخ درباره تحریم ها و حفظ ترکیب تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: "تیم مذاکره کننده هسته ای کار را دنبال خواهد کرد و تیم سیاست خارجی او در حال مطالعه بر برنامه‌هاست."

آقای رئیسی گفت "آمریکا موظف است تمام تحریم‌های ظالمانه را رفع کند". و افزود که "آنچه در این دولت تاکید شده و دولت آینده نیز ادامه خواهد داد بحث راستی آزمایی خواهد بود."

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، که در زمان انتخابات ریاست جمهوری در آنتالیای ترکیه به سر می‌برد، صبح امروز به دعوت ابراهیم رئیسی، به دیدار رئیس جمهور منتخب رفته است.

رئیسی: سیاست خارجی ما از برجام شروع نمی‌شود و به برجام محدود نخواهد شد

آقای رئیسی گفت سیاست خارجی ما از برجام شروع نمی شود و به برجام محدود نخواهد شد.

او گفت شرایط اقتصادی مردم را به مذاکره گره نخواهد زد.

او گفت مذاکرات نباید فرسایشی باشد و هر مذاکره ای باید نتیجه و آورده ای برای ملت ایران داشته باشد.

به گفته آقای رئیسی رفع محدودیت‌ها و راستی آزمایی ارتباطات را مبنای ارتباط با دنیا خواهد بود.

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.