رفتن به محتوای اصلی

وزیر خارجه روسیه: نسخه جدیدی از طرح امنیت جمعی در خلیج فارس ارائه می‌کنیم
02.07.2021 - 17:41

وزیر خارجه روسیه: نسخه جدیدی از طرح امنیت جمعی در خلیج فارس ارائه می‌کنیم

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، اعلام کرد این کشور در حال به روز رسانی طرح قبلی‌ خود درباره «مفهوم امنیت جمعی در خلیج فارس» است.

 

لاوروف روز جمعه ۱۱ تیرماه پس از دیدار با همتای بحرینی‌اش در مسکو گفت: «دوستان‌مان به طرح پیشین ما درباره مفهوم امنیت جمعی در منطقه خلیج فارس علاقه نشان دادند. حالا با توجه به حوادث اخیر، در حال به روز کردن این مفهوم هستیم.»

به گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیک، لاوروف گفت مسکو آماده است تا نسخه جدید طرح خود را «در آینده بسیار نزدیک» به طرف‌های علاقه‌مند ارائه کند.

روسیه در مرداد ۹۸ و پس از رشته رخدادهایی از قبیل توقیف نفت‌کش‌ها از سوی سپاه پاسداران، حملات خرابکارانه علیه نفت‌کش‌ها، و سرنگونی یک پهپاد آمریکایی از سوی ایران، سندی را درباره امنیت خلیج فارس به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرد.

در آن زمان کلی کرافت، نماینده وقت آمریکا در سازمان ملل، گفت نیازی به چنین طرح‌هایی نیست بلکه باید ایران را وادار کرد که قطعنامه‌های شورای امنیت را اجرا کند.

با مخالفت آمریکا و همچنین عدم استقبال سایر کشورهای غربی از طرح مبهم روسیه این طرح کنار گذاشته شد و خبر مهم دیگری درباره آن منتشر نشد.

با این حال، ایران در آن زمان از این طرح استقبال کرد و دو ماه بعد نیز حسن روحانی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل از «ابتکار صلح هرمز» سخن گفت که مورد استقبال کشورهای منطقه قرار نگرفت و برخی از آنان نیز مشخصا به اقدامات ناامن کننده جمهوری اسلامی در خلیج فارس اشاره کردند.

طرح روسیه برای «امنیت جمعی در خلیج فارس» شامل مواردی از قبیل عدم پذیرش رویارویی گسترده نظامی در منطقه، فراخوان برای همکاری جمعی برای دستیابی به راه‌حل‌های مبتنی بر تنش‌زدایی و ایجاد یک سیستم امنیتی جهانی برای منطقه خلیج فارس بود.

 

 

وزیر خارجه روسیه در سخنان روز جمعه‌اش همچنین گفت ایران و آمریکا در گام‌های خود به سوی احیای برجام به «پیشرفت چشمگیر» رسیدند اما غرب قصد دارد «توافقی تغییر یافته به ایران تحمیل کند.»

او توضیح بیشتری در این باره ارائه نکرد

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.