رفتن به محتوای اصلی

چشمان طالبان و غارتگران به پایگاه بگرام
03.07.2021 - 12:42

از هر نظر که دیده شود، بگرام یک ابرپایگاه با تجهیزات پیشرفته و امکانات زیاد است که در این سال‌ها به شهری تبدیل شده و اکنون مدیریت آن به نیروهای افغان واگذار شده است.

نظامیان آمریکایی دو دهه گذشته این پایگاه را به خانه و کاشانه خود تبدیل کرده بودند. سیستم مخابراتی، آب و برق، فناوری پیشرفته به روز آمریکایی و خلاصه تمام نیازمندی‌های یک شهر در آن وجود دارد، از مغازه و کافه تا زندان و استخر.

اما هنوز یک روز از انتقال مدیریت پایگاه به نیروهای افغان نگذشته است که خبرهایی مبنی بر خطراتی که متوجه پایگاه است، به گوش می‌رسد.

با انتشار خبر تخلیه پایگاه نظامی بگرام که در دو دهه گذشته بزرگ‌ترین محل استقرار نظامیان آمریکایی بوده است، شماری از زورمندان محلی و معتادان مواد مخدر خود را به این پایگاه رسانده تا آن را تاراج کنند. اما نیروهای امنیتی افغان از آن جلوگیری کرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه از قول یک مقام افغان می‌گوید با خروج نظامیان آمریکایی، اوباش‌ها و معتادان با شنیدن این خبر کوشیده‌اند حتی پیش از طالبان خود را به دروازه‌های پایگاه برسانند و داشته‌های آن را تاراج کنند.

اما علی‌الله، سرباز افغان که از پایگاه بگرام محافظت می‌کند، به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «تا وقتی که ما اینجا هستیم به غارتگری اجازه نخواهیم داد. ما از کشور خود محافظت و دفاع خواهیم کرد.»

آمریکا پس از حملات یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ برای انتقام از القاعده و تنبیه متحدان افراطگرایش مانند گروه طالبان، به افغانستان لشکرکشی کرد و از نخستین اقداماتش به دست گرفتن کنترل پایگاه بگرام در ۶۰  کیلومتری شمال کابل بود تا آن را به مرکز فعالیت‌های نظامی و امنیتی خود علیه گروه‌های تروریستی تبدیل کند.

شناخت آمریکا از بگرام به دهه ۵۰ میلادی برمی‌گردد. این کشور در ۱۹۵۰ میلادی فرودگاه بگرام را برای متحدان افغانش ساخت تا در جنگ سرد علیه شوروی سابق مورد استفاده قرار گیرد. اما صفحه تاریخ برگشت و شوروی که در سال ۱۹۷۹ افغانستان را اشغال کرد، از همین پایگاه برای انجام عملیات خود بهره جست. با خروج نیروهای ارتش سرخ در دهه ۱۹۹۰ فرودگاه بگرام به محل درگیری‌های داخلی تبدیل شد و سرانجام به دست طالبان افتاد تا بالاخره آمریکا در جنگ علیه تروریسم پایگاه‌های نظامی طالبان و از جمله بگرام را بمباران کرد و بعد کنترل آن را به دست گرفت.

 

بگرام تا همین چند سال پیش میزبان بیش از صد هزار نیروی آمریکایی، رئیس‌جمهورهای آمریکا و مقام‌های ارشد دولت افغانستان بود. بخش عمده جنگ افغانستان از همین پایگاه رهبری می‌شد. تنها رئیس‌جمهور آمریکا که بعد از سال ۲۰۰۱ فرودگاه بگرام را هرگز نخواهد دید، جو بایدن است. تمام نظامیان آمریکایی براساس دستور بایدن روز گذشته (جمعه ۲ ژوئیه) از این پایگاه خارج شدند و کنترل آن را به نیروهای افغان سپردند.

Missing media item.

اکنون تهدیدهای زیادی متوجه این پایگاه و تجهیزاتش شده است و تنها طالبان نیست که به این پایگاه چشم دوخته است.

گروه طالبان که در گذشته نیز پیشینه پرتاب موشک به پایگاه نظامی بگرام را دارد، این بار حمله به پایگاه را به هدف اصلی خود تبدیل خواهد کرد. این گروه بعد از توافقنامه صلح قطر با آمریکا از حمله به این پایگاه یا پایگاه‌های نظامی دیگر آمریکا خودداری کرده است اما چنین توافقی در مورد نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان وجود ندارد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، از خروج کامل نیروهای آمریکایی از پایگاه بگرام استقبال کرده است و می‌گوید این امر به صلح در افغانستان و تصمیم‌گیری افغان‌ها برای تعیین سرنوشتشان کمک خواهد کرد.

وزارت دفاع ملی افغانستان مسئولیت پایگاه نظامی بگرام را به عهده گرفته است.

فواد امان، سخنگوی دفاع، در توییتی می‌نویسد: «پایگاه نظامی بگرام به شکلی رسمی به وزارت دفاع سپرده شد. نیروهای آمریکایی و قوای ائتلاف از این پایگاه کاملا خارج شدند و پس از این نیروهای ارتش ملی افغانستان از این پایگاه در راستای مبارزه با تروریسم استفاده خواهد کرد.»  

انتظار می‌رود ایالات متحده آمریکا روند خروج نظامیانش از افغانستان را تا آخر ماه اوت ۲۰۲۱ کمتر از ۶۰ روز دیگر تکمیل کند. جو بایدن ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ را ضرب‌الاجل خروج نظامیان آمریکایی تعیین کرده است. وزارت دفاع آمریکا روز گذشته (جمعه) تایید کرد که اختیارات نظامی کابل از ژنرال آستین میلر به فرماندهی مرکزی آمریکا انتقال یافته است و از این پس ژنرال مک‌کنزی فرماندهی افغانستان را نیز به عهده خواهد داشت که از راه دور مدیریت می‌شود.

اعلام خبر خروج نظامیان آمریکایی از پایگاه بگرام به این گمانه‌زنی‌ها دامن زد که نیروهای آمریکایی تا چند روز دیگر از افغانستان خداحافظی خواهند کرد اما جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، جمعه ۲ ژوئیه گفت: «رئيس‌جمهوری بایدن به شدت معتقد است که جنگ افغانستان چیزی نیست که راه حل نظامی داشته باشد.» اما او افزود که آمریکا به کمک‌های امنیتی و مردمی خود به افغانستان ادامه خواهد داد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ایندیپند نت

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.