رفتن به محتوای اصلی

گفتگو و آداب گفتگو
06.07.2021 - 06:52
Missing media item.
 
گفتگو و آداب گفتگو
رسانه ای کردن تماس از ما بهتران دفتر رئیسی از سوی احمد زیدآبادی و اعلام آمادگی برای دادن نطرات خود، به یک جنجال رسانه ای در میان دوستان و مخالفان او بدل شده است. نگاهی به استدلال های طرفین نشانگر آن است که در پس این بگو مگوی به ظاهر کم اهمیت، جدال راهبرد ها جریان دارد. می کوشم در دو سطح مختلف با این چالش تماس بگیرم.
در سطح نخست سوال اصلی این است که با دولت رئیسی چه باید کرد. در سیاست، برای تنظیم رابطه با دولتی که غیر قانونی و غاصب قدرت است سه گونه برخورد متصور است
اول- ماهیت دولت نادیده گرفته و باب دیالوگ انتقادی با آن گشوده می شود با این امید که در سایه نقد و راهنمائی، اقداماتی در جهت بهبود اوضاع به عمل بیاید.
دوم- دولت غیرقانونی بایکوت می شود و نیروی سیاسی تنها خطاب به مردم سخن می گوید.
سوم- دولت به عنوان یک واقعیت، به صورت " دوفاکتو" و به مثابه "دولت بر سر کار " تحمل شده، از او انجام تعهدات حکومتی مطالبه می شود.
برای نیرویی که بخواهد به اتکای جامعه مدنی و همه صور نافرمانی و مقاومت مدنی، به تغییر قانون اساسی و استقرار جمهوری عرفی دست یابد، منطقا، گزینه نخست محلی از اعراب ندارد و گزینش روش دوم یا سوم تابع تحلیل موقعیت و ارزیابی از چشم انداز کوتاه مدتی است که پیش رو داریم. اگر حکومت را در کوتاه مدت " رفتنی" ببینیم، طبعا هر نوع پذیرش یا تحمل آن، تحول فیصله بخش را به عقب می اندازد و بر آلام مردم می افزاید. اما اگر ارزیابی این باشد که "فعلا رفتنی نیستند"، آنگاه برای گرد آوری قوای بیشتر، گریزی از تحمل حکومت و همراهی معنی دار با جنبش های مطالبه محور نخواهیم داشت. با این مقدمه می توانیم به سوال نخست برگردیم که حکومت نامشروع ولایت فقیه و به طریق اولی دولت غیر قانونی عضو هئت مرگ، در کجا ایستاده اند و چه اندازه با سقوط فاصله دارند؟
کسانی نظیر سران مجاهدین و ژنرال های لس آنجلس، از همان سال 58 براین نظر بودند که "اینها" حد اکثر شش ماه دیگر رفتنی هستند و آدم هائی مثل عطا الله مهاجرانی هم با اطمینان می گفتند و می گویند که نوه و نتیجه شما هم در نظام ولایت فقیه زندگی خواهند کرد!
واقعیت اما این است که اولا- " اینها" چهل و دو سال نرفتند و ثانیا - اگر با همین فرمان برانند، در آینده ای نه چندان دور به گردنه معروف " توده ها نخواهند، حاکمیت نتواند" خواهند رسید و اگر در آن زمان نیروئی باشد که مورد اعتماد مردم قرار گرفته باشد، می توان به این یا آن شکل کار را تمام کرد. با این ارزیابی می توان نتیجه گرفت که عجالتا باید حکومت را "تحمل هوشیارانه" کرد و در زمین هائی که حکومت برای بازی پیشنهاد می کند، با شرط و شروط و گزینشی ، با هدف کسب امتیاز و کوتاه کردن عمر آن وارد شد و یا وارد نشد. البته گفتن و نوشتنش آسان است و اجرایش سخت! پشنهاد گفتگو از سوی امنیتی های دفتر رئیسی از جمله مواردی است که طرف مقابل را به موضع دشوار و سهل و ممنتع می رساند. از این چاله می توان در آمد اگر علاوه بر گفتگو، به آداب گفتگو هم بتوان توجه کرد و هم از اینجا به سطح دوم بحث می رسیم.
گاه در هر سطحی، چه دوستی و خانوادگی و چه تجاری یا سیاسی، آداب گفتگو از خود گفتگو مهم تر می شود. وقتی علائم شکست آمریکائی ها در ویتنام آشکار شدند، چندین ماه گفتگوی مقدماتی صرف تعیین محل، شکل میز مذاکره ومسائلی از این دست شد و گاه پافشاریهای طرفین هم اسباب شوخی و خنده مردم می شد. در نزد مردم برخورد جالبی وجود دارد. وقتی کسی که جثه کوچکی دارد و می خواهد با آدم بزرگها هم دهن شود، معمولا به او می گویند که بچه جان! برو بزرگترت را بیاور! یعنی یکی دیگر از آداب گفتگو رعایت اندازه هاست. اگر کسی با شماره ناشناس به شما زنگ بزند و بگوید که از دفتر فلانی زنگ می زند، منطقا هیچ گفتگوئی نباید سر بگیرد، چرا که طرف مقابل شما را می شناسد، ولی شما او را نمی شناسید. در این حالت پاسخ منطقی این است که دفتر رئیس جمهور که خانه تیمی سلطنت آباد اطلاعات سپاه نیست. نهادی علنی با اسم و آدرس است. دعوت نامه رسمی بدهید، تا هم قد بشویم . بعد پاسخ مناسب را دریافت خواهید کرد. متاسفانه پای زید آبادی در این نقطه سر خورد و حالا برای بارور پذیر کردن خود مجبور می شود که به مقاومت در زندان و از این قبیل استدلال ها متوسل شود!
تردید نیست که زیدآبادی همواره مخالف ورود اصلاح طلبان به ائتلاف حکومتی با ولائیون بود، او حالا دنبال گرفتن یقه حکومت یکپارچه اقتدارگرایان است و با دست پری که دارد هیچ ترسی از گفتگو ندارد و نباید داشته باشد. اگر از اول با جوجه بازجو ها طرف گفتگو نمی شد، ایرادی بر کارش مترتب نبود!

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.