رفتن به محتوای اصلی

دفاع از بادغیس، با چنگ و دندان
08.07.2021 - 08:44

نیروهای امنیتی افغان در پی درگیری شدید با طالبان در ۲۴ ساعت گذشته، با چنگ و دندان از مرکز ولایت بادغیس در غرب افغانستان دفاع کردند.

ویدیوهایی که دولت افغانستان صبح روز پنجشنبه، هشتم ژوئیه (۱۷ تیرماه) منتشر کرده است، نیروهای ویژه ارتش را نشان می‌دهد که در شهر قلعه‌نو، مرکز ولایت بادغیس گشت می‌زنند، اما صدای تیراندازی و سلاح سنگین به گوش می‌رسد.

گروه طالبان دیروز چهارشنبه توانستند به مرکز ولایت بادغیس رخنه کنند. شورشیان طالبان قفل زندان مرکزی قلعه‌نو را شکستند و اعضای خود را رها کردند و بخش‌هایی از اداره‌های دولتی را نیز در این ولایت غربی کشور به آتش کشیدند.

وزارت دفاع ملی افغانستان اعلام کرده است که نیروهای تازه نفس کوماندو برای پس زدن جنگجویان طالبان به قلعه‌نو، مرکز ولایت بادغیس، رسیده اند.

فواد امان، سخنگوی ارتش افغانستان، در توییتی اعلام کرد که این نیروها چهارشنبه‌شب، ۷ ژاوییه، به آنجا رسیده‌اند و عملیات بزرگ پاکسازی را آغاز کردند.

براساس گزارش وزارت دفاع افغانستان، ۶۹ شبه‌نظامی طالبان در ضدحمله چهارشنبه در ولایت بادغیس کشته و ۲۳ نفر دیگر مجروح شده‌اند.

در این عملیات از حملات هوایی نیز علیه طالبان استفاده شده است.

حمله به مرکز یک ولایت خلاف توافقنامه صلح طالبان با آمریکا است که در فوریه ۲۰۲۰ پیش چشمان جامعه جهانی در قطر امضاء شد.

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان، هم از صلیب سرخ بین‌المللی خواسته است که اجساد جنجگویان طالبان را به پاکستان ببرد و به رهبری این گروه موسوم به شورای کویته تحویل دهد، چراکه نیروهای افغان نمی‌خواهد به اجساد مردگان اهانت شود.

بسم‌الله محمدی، وزیر دفاع افغانستان، می‌گوید: «قبول داریم که جنگ شدت گرفته است و در شرایط حساس نظامی قرار گرفته ایم. اما این اولین دفعه نیست که مردم افغانستان با دشواری مواجه شده است. من می‌خواهم به شما اطمینان بدهم که نیروهای امنیتی و دفاعی کشور با حمایت نیروهای مقاومت محلی از تمام توان خود برای دفاع از وطن و مردم استفاده خواهد کرد.»

درگیری طالبان با نیروهای افغان از زمان اعلام جدول زمانی خروج نیروهای آمریکایی شدت گرفته است. دو طرف روزانه در بیش از ۲۸ ولایت کشور با همدیگر درگیر می‌شوند. گروه طالبان توانسته است دست‌کم ۸۰ شهرستان را از کنترل دولت خارج کند. اما دولت می‌گوید این شهرستان‌ها اهمیت استراتژیک ندارد و عقب‌نشینی تاکتیکی بوده است. بیشتر پیشروی طالبان در شمال کشور ثبت شده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.