رفتن به محتوای اصلی

یک هفته سرکوب در ایران
10.07.2021 - 13:18

اجرای حکم اعدام دستکم ۱۴ زندانی، معادل روزانه ۲ اعدام در ایران هفته سوم تیر ۱۴۰۰

کانون حقوق بشری نه به زندان–نه به اعدام، گزارش نقض حقوق بشر در ایران هفته سوم تیر ماه ۱۴۰۰ را در فاصله زمانی جمعه ۱۱تیر۱۴۰۰ تا روز جمعه ۱۸تیر۱۴۰۰ شامل سرکوب و نقض حقوق بشر از طریق، اعدام، بازداشت‌های خودسرانه، اذیت و آزار زندانیان و صدور احکام حبس از سوی ارگان‌ها و نهادهای امنیتی منتشر کرد.

-گزارشگران بدون مرز در گزارش سال ۲۰۲۱ خود، علی خامنه‌ای،‌ را در زمره «درندگان آزادی رسانه‌ها» در جهان قرار داد. گزارشگران بدون مرز که خبرنگاری و خبررسانی را بهترین واکسن علیه انتشار اطلاعات غلط میداند، در گزارش سالانه خود که وضعیت روزنامه‌نگاران را در ۱۸۰ کشور مورد مطالعه قرار داده است می‌گوید ۷۳ کشور،‌ بطور کامل یا به شدت، جلوی فعالیت اطلاع رسانی بی‌طرف را می‌گیرند.

-پارلمان اروپا روز پنجشنبه ۸ ژوئیه۲۰۲۱ – ۱۷ تیر۱۴۰۰، سه قطعنامه درباره وضعیت حقوق بشر در ایران، هنگ کنک و عربستان سعودی تصویب کرد. قطعنامه علیه ایران با ۶۶۶ رأی موافق، پنج رأی مخالف و ۱۶ رأی ممتنع به تصویب رسید.
نمایندگان پارلمان اروپا در این  قطعنامه این درخواست را مطرح کردند که «احکام و اتهام‌های شهروندان اروپایی که به‌طور خودسرانه در ایران بازداشت شده‌اند» بلافاصله لغو شود.

-جلسه اول دادگاه رسیدگی به پرونده امیرحسین مرادی و علی یونسی برگزار شد. مصطفی نیلی وکیل دادگستری در توییتر خود نوشت: «جلسه اول رسیدگی به اتهامات آقایان علی یونسی و امیرحسین مرادی در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب برگزار شد». مصطفی نیلی، وکیل علی یونسی گفت: «افساد فی‌الارض، اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام، عناوین اتهامی علی یونسی و امیرحسین مرادی است. تقاضای تبدیل قرار یا انتقال موکلین از بند امنیتی ۲۰۹ به بندعمومی را مطرح کردیم، هر دو متهم پرونده تمامی اتهامات را رد کردند.»

-۱۰ ماه پس از اعدام خضر قویدل در زندان ارومیه، حکم اعدام او در دیوان عالی کشور نقض شده است. آقای قویدل در تاریخ ۲۰ شهریورماه سال گذشته در حالی اعدام شد که پرونده وی در دیوان عالی کشور در حال رسیدگی بوده است. دادستان به خانواده قویدل گفته است که شما میتوانید نسبت به این موضوع شکایت کرده و دیه این زندانی اعدام شده را دریافت کنید.

-صبا کردافشاری و مادرش راحله احمدی، فعالین مدنی محبوس در زندان‌های قرچک ورامین و بند زنان زندان اوین در اعتراض به عدم امکان ملاقات و تماس بین زندان‌ها از رفتن به سالن ملاقات خودداری می‌کنند.

-شورای تشکل‌های وکلای دادگستری ایران با انتشار بیانیه‌ای مفاد آیین‌نامه اخیرالانتشار از سوی قوه قضائیه را غیر قابل اجرا و ناقض لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری عنوان کرد و گفت «قوه قضائیه»، فاقد هرگونه صلاحیتی در تنظیم و انتشار آیین‌نامه برای کانون‌های وکلا و ایضا وکیل دادگستری می‌باشد.

-زندانی سیاسی گلرخ ایرایی تبعیدی در زندان عامل در یک پیام کوتاه نسبت به نبود حداقل حقوق زندانی در زندان آمل اعتراض کرده و اعلام کرد تا تا خاتمه دادن به شرایط فلاکت بار فعلی از تماس تلفنی که هر بار منجر به اهانت ماموران به زندانیان میشود و نیز ملاقات خودداری می‌کنم.

-در زندان مرکزی کرج روزانه حداقل ۲ بار برق زندان قطع می شود. این در حالی است که فضای بندها بدلیل تراکم جمعیت و نبود امکان تهویه هوا، بسیار گرم و خفقان آور است. قطع برق، خاموشی هواکش ها و کولرها را به دنبال دارد. علاوه بر این به دلیل نبودن برق پمپهای آب کار نمی کنند و آب زندان نیز قطع می شود. این وضعیت شرایط کنونی زندان را برای زندانیان غیرقابل تحمل کرده است.

طی هفته گذشته ۱۴ زندانی در شهرهای مشهد، ارومیه، زاهدان، مراغه و قم اعدام شدند. بطور متوسط روزانه دو نفر اعدام شده اند.

اعدام در ایران هفته سوم تیر:

مشهد- حکم اعدام یک زندانی ۴۰ ساله که در سال ۹۷ به اتهام قتل عمد با اسلحه بازداشت شده بود به اجرا درامد.

مشهد- حکم اعدام مرد ۷۰ ساله ، سرهنگ بازنشسته راهنمایی رانندگی، که از ۹ سال قبل به اتهام قتل همسرش در زندان مشهد محبوس بود به اجرا درآمد.

ارومیه- روز شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۰، حکم اعدام دو شهروند کُرد به نام‌های شهریار امیری اهل اشنویه و ناصر آزموده اهل ارومیه به اجرا در آمد.

ارومیه- روز یکشنبه ۱۳ تیر۱۴۰۰، حکم اعدام سه زندانی کرد در زندان ارومیه به اجرا در آمد. این زندانیان دو برادر به نامهای داوود و بهاء الدین قاسم زاده و یک زندانی دیگر بنام انور عبداللهی بودند.

زاهدان- حکم اعدام دو زندانی بلوچ در زندان مرکزی زاهدان به اجرا درآمد. این دو زندانی به نامهای ادریس ارباب زهی و هاشم ترابی به اتهام قتل به اعدام محکوم شده بودند. ادریس ارباب زهی سحرگاه دوشنبه ۱۴ تیر و هاشم ترابی ۳۲ ساله شنبه ۵ تیر در زندان مرکزی زاهدان اعدام شدند.

مراغه- روز دوشنبه ۱۴تیر ۱۴۰۰ حکم اعدام دو جوان ۲۳ و ۲۵ ساله در مراغه به اجرا درآمد.

مشهد– روزدوشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۰، حکم اعدام یک جوان ۲۱ ساله بنام «مهدی – ج» در زندان مشهد به اجرا درآمد. این جوان در ۱۹ سالگی در یک شوخی دوستانه مرتکب قتل غیرعمد شده بود و توسط قضاییه جمهوری اسلامی به اعدام محکوم شد.

مشهد- سحرگاه روز دوشنبه ۱۴تیرماه ۱۴۰۰، حکم اعدام یک زندانی بنام «علی – پ» ۴۵ ساله در زندان مشهد به اجرا درآمد. این زندانی به اتهام قتل همسرش به اعدام محکوم شده و بعد از فرار از زندان مشهد، مجددا بازداشت و اعدام شد.

قم- روزچهارشنبه ۱۶تیر۱۴۰۰، حکم اعدام یک زندانی بنام فیض الله احمدزاده در زندان قم به اجرا درآمد. فیض الله احمدزاده به اتهام حمل حدود ۱۰۰ کیلوگرم شیشه از ۴ سال قبل بازداشت شده و به اعدام محکوم شده بود.

بازداشت شهروندان در ایران هفته سوم تیر:

پیرانشهر – یک شهروند کُرد به نام «ریبوار حسینی» ٣٥ ساله فرزند حسین ساکن پیرانشهر از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

شادگان– قاسم شاوردی(خنافره)، ۳۷ ساله، ساكن شهر شادگان  توسط اداره اطلاعات در منزل خود در اين شهر بازداشت و به مكان مجهولی منتقل شد.

گرگان- مریم سامقانی، شهروند ساکن گرگان، به قرنطینه زندان اوین منتقل شد. خانم سامقانی در تاریخ ۸ تیرماه جهت تحمل محکومیت ۹۱ روزه خود در گرگان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

سنندج- روزدوشنبه ۱۴ تیرماه، یک شهروند کُرد به نام نژاد عزیزی ٢٢ ساله فرزند فخرالدین اهل روستای شیان از توابع سنندج توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

سنندج- روزدوشنبه ۱۴ تیرماه، یک شهروند به نام بهزاد محمدی ٣٣ ساله فرزند شاه محمد اهل سنندج از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد..

شهریار- حجت اله رافعی شهروند اهل شهرستان شهریار، روز سه شنبه ۱۵ تیرماه، توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

کامیاران– روز دوشنبه ۱۵ تیر ناهید کمانگر، دانشجوی رشته زبان و ادبیات کردی در دانشگاه کردستان پس از احضار به ستاد خبری اطلاعات کامیاران بازداشت و به بند زنان کانون اصلاح و تربیت سنندج منتقل شده است.

ارومیه – روز دوشنبه ۱۴ تیر، یک شهروند به نام امین ایرانی‌زاده فرزند ناصر اهل ارومیه از سوی مأمورین امنیتی بازداشت شد. تاکنون پیگیری‌های خانواده این شهروند جهت اطلاع از سرنوشت وی نتیجه‌ای را در پی نداشته است.

تهران- خانم درسا بی‌آزار همسر زندانی سیاسی سینا بهشتی که روز چهارشنبه ۱۶ تیر برای ملاقات با همسرش به زندان اوین رفته بود در سالن ملاقات بازداشت و به بند ۲۰۹ اوین منتقل شد. «درسا بی‌آزار»، همسر «سینا بهشتی»، زندانی سیاسی که در زندان اوین محبوس است، به منظور دیدار با همسرش راهی اتاق ملاقات شد اما همان‌جا بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقلش کردند.

نوسود- روز پنجشنبه ۱۷تیر۱۴۰۰، پاسداران  اقدام به ضرب و شتم و توقیف دهها کولبر کردند. از آمار دقیق کولبران بازداشت شده اطلاعی در دست نیست اما تعداد بازداشت شدگان تا صد نفر تخمین زده می شود.

احضار شهروندان در ایران هفته سوم تیر:

فیروزآباد- اصغر امیرزادگان، معلم و فعال صنفی معلمان طی ابلاغیه‌ای کتبی به شعبه دوم دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب فیروزآباد احضار شد.

آذربایجان شرقی – مجتبی دهلی زنوز شهروند اهل زنوز واقع در شهرستان مرند، روز سه‌شنبه ۱۵ تیرماه، توسط اطلاعات نیروی انتظامی این شهر احضار و ساعاتی را تحت بازجویی قرار گرفت. بازجویی آقای دهلی زنوز در خصوص فعالیت وی در کانال تلگرامی تحت مدیریت او، صورت گرفته است.

اذیت و آزار و شکنجه زندانیان در زندانهای ایران هفته سوم تیر:

تبریز– ایوب و داوود شیری، فعالین آذربایجانی محبوس در زندان تبریز در شعبه ۱۶ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب این شهر حاضر و از بابت پرونده جدیدی که اخیرا برای آنها گشوده شده تفهیم اتهام شدند.

تهران- شیما شکوری، ۳۷ ساله مادر دو فرزند و روزنامه نگار از زندان شهر ری در یک فایل صوتی از زندان قرچک درباره پرونده خودش سخن گفته است. وی در سال ۹۸ از ترکیه به ایران دیپورت شده است. به گفته خودش در اقدامی بی سابقه به او جریمه دولتی ۱۱۰ میلیار تومانی معادل۳هزار سال حبس دادند! پرونده او نیز گم شده است!‌ و در هیچ دادگاهی حاضر نشده است.

زندان آمل- زندانی سیاسی گلرخ ایران تبعیدی در زندان عامل در یک پیام کوتاه نسبت به نبود حداقل حقوق زندانی در زندان آمل اعتراض کرده و اعلام کرد تا خاتمه دادن به شرایط فلاکت بار فعلی از تماس تلفنی که هر بار منجر به اهانت ماموران به زندانیان میشود و نیز ملاقات خودداری می‌کنم.

تهران بزرگ – علیرضا فرشی دیزج یکان، فعال آذربایجانی محبوس در زندان تهران بزرگ، روز یکشنبه ۱۳ تیرماه، به بیمارستان چشم پزشکی فارابی تهران منتقل شد. وی پیشتر در تاریخ ۸ تیرماه نیز به بیمارستانی خارج از زندان منتقل شده بود.

صدور احکام برای شهروندان در ایران هفته سوم تیر:

تهران – دو متهم در تهران در پرونده های جداگانه توسط دادگاه کیفری این استان، از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شدند.

سقز- روز شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۰، سه شهروند اهل سقز به نام‌های ارمیا رنجبری، هیوا امینی و وریا امینی جهت سپری نمودن دوران محکومیت ۴ ماه و ۱۰ روزه حبس، خود را به زندان مرکزی سقز معرفی نمودند.

ارومیه – دادگاه ارومیه یک شهروند کُرد به نام سنور طامارا اهل کردستان ترکیه را به ١٠ سال و یک روز حبس محکوم کرد.  

تهران- شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران محکومیت ماهان جلال دوست، شهروند ساکن تهران را عینا تایید کرد.  وی به ۱ سال حبس تعزیری و  ۲سال ممنوعیت خروج از کشور و۲ سال محرومیت از عضویت دراحزاب محکوم شده است.

تهران- روزچهارشنبه ۱۶ تیر، یک متهم در تهران از بابت اتهام قتل یک مامور پلیس با حکم دادگاه کیفری به اعدام محکوم شد.

قتل های خودسرانه در ایران هفته سوم تیر:

راسک- شب ۱۱ تیر ماه ۱۴۰۰، به دنبال تیراندازی پاسداران، یک کارگر بلوچ بنام فقیر محمد الله‌زهی در محدوده روستای هُنگ از توابع شهرستان راسک جان خود را از دست داد. این شهروند به همراه چند نفر دیگر جهت امرار معاش صبح روز ۱۱ تیر ماه راهی منطقه پیرکور شده است

بانه- روز سه‌شنبه ۱۵ تیرماه ١٤٠٠ پاسداران در  نوارمرزی «هه‌نگه‌ژاڵ» بانه به سوی کولبران آتش گشودند که در نتیجه آن یک کولبر اهل روستای «باغچله» سقز با نام محمد بهرامی از ناحیه پا زخمی شد.

ارومیه – روز جمعه ۱۸تیر ۱۴۰۰، نیروهای سپاه پاسداران در تدره بنار از توابع مرگور ارومیه به سوی دسته ای از کولبران آتش گشودند در نتیجه یک کولبر بنام عبدالعزیز حاجی پور ۴۳ ساله به قتل رسید.

کرونا در زندانهای ایران هفته سوم تیر:

زندان تهران بزرگ- طی روزهای گذشته دستکم ۴ زندانی با جرائم عادی در زندان تهران بزرگ به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان باختند.

زندان تهران بزرگ– بابک پاک نیا از ابتلای موکلش امیرحسین مرادی به کرونا در زندان خبر داد. وی در توییتی نوشت: «تست کرونای امیرحسین مرادی مثبت اعلام شده و دلیل مشکلات گوارشی او در اوایل هفته گذشته نیز ناشی از کرونا بود»!

گزارش نقض حقوق بشر در ایران هفته دوم تیر ۱۴۰۰

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان
کانون حقوق بشری نه به زندان نه به اعدام

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.