رفتن به محتوای اصلی

ساختمان سازمان گسترش در محدوده جام‌جم هدف حمله قرار گرفته است
10.07.2021 - 15:46

بامداد روز شنبه ۱۹ تیرماه یک صدای انفجار مهیب در بخش‌های زیادی از پایتخت ایران شنیده شد. گزارش این صدای مهیب را نخستین بار کاربران در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشتند. ساعتی پس از این رویداد، استانداری تهران دست به کار شد و گفت «صدای انفجار امروز در محدوده غرب در پارک ملت اتفاق افتاده. کارشناسان در حال بررسی موضوع هستند و اطلاعات تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد.»

تا این لحظه هیچ اطلاعات تکمیلی اعلام نشده است و ابهام‌ها در مورد هدف انفجار، نوع انفجار و خسارات احتمالی همچنان به قوت خود باقی است.

سازمان آتش‌نشانی شهر تهران مدعی شده است که «اثری از یک حادثه مشاهده نکرده‌اند» و فرماندهی پلیس شهر تهران وقوع انفجار را پذیرفته ولی می‌گوید موضوع خاصی نیست.

حمید هداوند، جانشین فرمانده پلیس تهران گفت: «در ساعات اولیه بامداد امروز تماس‌های متعددی با آتش‌نشانی و پلیس و... برقرار شده واز شنیدن صدای انفجار در محدوده پارک ملت تهران خبر داده شد که در پی آن عوامل انتظامی و امدادی در محل حاضر شده و رسیدگی به موضوع را در دستور کار خود قرار دادند که در جریان بررسی‌ها مشخص شد این حادثه موضوع خاصی نبوده و فقط در یک لحظه صدای انفجار شنیده شده است و هیچ مورد خسارت جانی و مالی نداشته است.»

او گفت هنوز برای آن‌ها روشن نیست که دلیل این انفجار چه بوده است ولی حادثه روی‌داده «امنیتی» نیست و «رسانه های معاند» در حال «جوسازی» هستند.

با این وجود تصاویر و ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که در آن کاربران از نقاط مختلف تهران صدای انفجار را شنیده‌اند. پلیس تهران و مقام‌های امنیتی در مورد منبع این صدای مهیب هیچ توضیحی نداده‌اند و تنها به بیان این نکته اکتفا می کنند که «اتفاق مهمی نیست».

 

شبکه خبر جمهوری اسلامی نیز تصاویری را در مورد این رویداد پخش کرد که در گذشته به عنوان تصاویری از آتش گرفتن یک گل‌فروشی در خمینی‌شهر منتشر کرده بود.

همزمان، وبسایت اسرايیلی اینتلی تایمز گفت که انفجار بامداد شنبه در محل سازمان گسترش و نوسازی صنایع در محدوده جام‌جم رخ داده است. این رسانه نوشته است که این سازمان در برنامه هسته‌ای ایران دخیل است.

یکی از ساختمان‌های سازمان گسترش در محدوده شمال پارک ملت و کنار صداوسیما قرار دارد. این ساختمان دقیقا در محدوده‌ای واقع شده است که صدای انفجار نیز از آن‌جا گزارش شده است.

با این حال معاون امنیتی و انتظامی استانداری تهران به صورتی مبهم گفته است که این سازمان در تهران و شهرستان‌ها «صدها ساختمان دارد» و «تاکنون گزارشی از انفجار در این سازمان گزارش نشده است.»

مسئولان سازمان گسترش و نوسازی صنایع هنوز در این باره واکنشی نشان نداده‌اند.

در دو سال گذشته حمله به بخش‌های مختلف تاسیسات هسته‌ای در ایران شدت گرفته است. از فروردین‌ماه سال گذشته تا کنون بزرگترین مرکز غنی‌سازی ایران در نطنز دست‌کم دو بار شاهد انفجار بوده است. بار نخست در مرکز مونتاژ سانتریفیوژهای نسل جدید و بار دوم در فروردین امسال و در تاسیسات برق‌رسانی در قلب این مرکز.

هر دو بار مقام‌های جمهوری اسلامی تا چندین ساعت وقوع خرابکاری یا انفجار را رد می‌کردند و آن را یک حادثه فنی می‌دانستند. اخبار دقیق در مورد محل و نوع انفجار در این دو رویداد برای نخستین بار در رسانه های اسرائیل منتشر شد.

مقام‌های ایران بعدتر اسرائیل را به عنوان عامل این حملات معرفی کردند ولی هیچ مقام اسرائیلی به صورت رسمی این موضوع را نپذیرفته است.

در همین دوره زمانی چند حمله دیگر به اماکن و افراد موثر در برنامه هسته‌ای رخ داده است. ترور محسن فخری‌زاده که از او به عنوان چهره کلیدی برنامه هسته‌ای یاد می‌شد و انفجاری دیگر در ساختمان سازمان انرژی اتمی در کرج در همین زمان کوتاه اتفاق افتاده است.

هنوز مشخص نیست که صدای مهیب انفجار شب گذشته نیز از سلسله خرابکاری‌ها و انفجارها در برنامه هسته‌ای ایران است یا یک رویداد دیگر. تناقض‌گویی مسئولان جمهوری اسلامی سبب شده است تا خبر رسانه اسرائیلی در مورد آن فعلا جدی‌تر از مواضع رسمی جمهوری اسلامی به نظر بیاید.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ایندیپند نت

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.