رفتن به محتوای اصلی

"یک کودتای ایرانی-ترکیه‌ای در کردستان عراق جریان دارد"
15.07.2021 - 07:52

مایکل روبین، پژوهشگر موسسه آمریکن انترپرایز، در مقاله‌ای در پایگاه اینترنتی ۱۹۴۵ هشدار می‌دهد که در کردستان عراق کودتایی به دور از چشم آمریکا برای منکوب کردن حکمرانی لاهور طالبانی در سلیمانیه در جریان است که نتیجه آن برای کردستان عراق و منافع آمریکا، زیان‌بار خواهد بود.

آقای روبین می‌نویسد میان اظهارات آمریکادوستانه و اقدامات رهبران اقلیم کردستان، تضاد وجود دارد.

روبین که در سال ۲۰۰۰ از شهرهای اربیل و سلیمانیه دیدار کرده، تاریخچه‌ای از منازعات دو خانواده طالبانی و بارزانی ارائه می‌دهد و یادآور می‌شود که تلاش برای برقراری اتحاد میان آنها، همواره با شکست روبرو شده است.

روبین درباره شیوه حکمرانی این دو خانواده می‌نویسد، در حالی که در سلیمانیه که تحت تسلط اتحادیه میهنی کردستان به رهبری طالبانی‌ها است، شکایت اهالی از نارسایی‌ها تحمل می‌شود، در اربیل، که خانواده‌ رقیب، یعنی بارزانی و حزب دموکرات کردستان بر آن حکومت می‌کنند، پاسخ شکایات مشابه بازخواست در اداره پلیس یا چند سال حبس است.

روبین مدعی است که حزب دموکرات کردستان عراق بارها در ازای منافع کوتاه‌مدت، عملیات آمریکا علیه داعش را به ماموران حکومت ایران لو داد، و تسلیحاتی را که به اسم مبارزه با داعش از آمریکا می‌گرفت در بازار فروخت یا انبار کرد تا از آنها علیه اتحادیه میهنی کردستان استفاده کند.

 

روبین می‌نویسد در پی درگذشت جلال طالبانی و ابتلای همسرش هیرو خان به بیماری فراموشی، فرزند او قباد مقام معاونت مسرور بارزانی در حکومت اقلیم را پذیرفته است، ولی قدرتی ندارد. در حالی که در سلیمانیه، آمریکایی‌ها، لاهور طالبانی، برادرزاده جلال طالبانی، را که همراه با فرزندان جلال طالبانی ریاست حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق را برعهده دارد، هوشمندتر از دیگران می‌دانند، اما رابطه او با آمریکا یکی از دلایلی است که حکومت‌های ترکیه و ایران، او را نشانه گرفته‌اند.

به گفته مایکل روبین،‌در این میان، ترکیه تحت حکومت اردوغان، مسرور بارزانی را با وعده حمایت‌های مالی، مطیع خود ساخته است. روبین هشدار می‌دهد اگر مسرور بارزانی، به تشویق ترکیه، لاهور طالبانی و اتحادیه میهنی کردستان را تضعیف کند، یک نتیجه فوری آن، برخاستن مجدد داعش خواهد بود.

روبین به نقل از دیپلمات‌های محلی، می‌نویسد مسرور بارزانی از طریق واسطه‌های خانوادگی، از حکومت ایران خواسته است در ازای بیرون راندن اعضای حزب دموکرات کردستان ایران از اقلیم کردستان، از اقدام او علیه لاهور طالبانی حمایت کند. روبین می‌نویسد حکومت ایران می‌خواهد از حزب دمکرات کرستان ایران، انتقام تاریخی بگیرد، اما این خطر وجود دارد که این گروه غیرفعال، برای حفظ بقای خود، وارد جنگ شود.

مایل روبین به آمریکا هشدار می‌دهد که حمایت از گسترش قدرت ترکیه، عراق را تضعیف می‌کند. او قوی‌تر شدن مسرور بارزانی را نیز به نفع آمریکا نمی‌داند، و یادآور می‌شود که بحران‌ حسن شهرت و سیاست خارجی، که توسعه اقلیم کردستان عراق را از خط خارج ساخت، ناشی از توطئه‌های مسرور بارزانی و انتقام‌جویی‌های کوته‌فکرانه او بود، و می‌افزاید، جاه‌طلبی مسرور بارزانی یا انتقال پول به حساب او، سرانجام سبب خواهد شد که با نیروی قدس برای خارج کردن نهایی آمریکا از منطقه، همراه شود.

روبین می‌نویسد سکوت کاخ سفید نشان می‌دهد که توجه تیم جو بایدن به قدری معطوف به موضوعات دیگر است که نمی‌تواند از منکوب شدن آزادیخوا‌ه‌ترین ناحیه کردستان عراق در اثر تلاش‌های مشترک حکومت‌های ترکیه و ایران، جلوگیری کند. او هشدار می‌دهد که هر کس بعد از لاهور طالبانی بیاید، در همه موارد، از حقوق بشر و امنیت محلی گرفته تا منافع آمریکا، به مراتب از لاهور بدتر خواهد بود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
صدای آمریکا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.