رفتن به محتوای اصلی

مسجد هامبورگ به کانون فعالیت‌های جمهوری اسلامی در اروپا تبدیل شده
16.07.2021 - 19:33

روزنامه دی‌‌ولت و شبکه تلویزیونی ان‌دی‌آر روز جمعه ۲۵ تیرماه گزارش دادند که یافته‌های جدید را یک نهاد اطلاعاتی در هامبورگ به تازگی به دست آورده است.

اداره امنیت داخلی هامبورگ، موسوم به «نهاد حمایت از قانون اساسی»، در گزارشی چند صفحه‌ای گفته است مرکز اسلامی هامبورگ، برخلاف ادعایش، غیرسیاسی نیست و پایگاهی است که مستقیما از تهران دستورالعمل می‌گیرد.

در گزارش این نهاد اطلاعاتی تاکید شده که هدف از فعالیت‌های این مرکز «صدور انقلاب اسلامی» در جهان است و این مسجد با گروه حزب‌الله لبنان نیز در ارتباط است.

دولت آلمان گروه حزب‌الله لبنان را در زمره گروه‌های تروریستی اعلام کرده است.

ماهیت فعالیت‌های مرکز اسلامی هامبورگ، که با نام‌های «مسجد آبی» و «مسجد امام علی» نیز شناخته می‌شود، در سال‌های اخیر بحث‌های بسیاری برانگیخته است.

دو سال پیش انتصاب محمدهادی مفتح به ریاست این مرکز واکنش‌های بسیاری برانگیخت. او که فرزند محمد مفتح، از روحانیون انقلابی که در سال‌های ابتدایی جمهوری اسلامی کشته شد، سابقه حضور در سپاه پاسداران را دارد.

مهرماه ۹۹، همزمان با روز «درهای باز مساجد» در آلمان، گروهی از ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی با تجمع مقابل این مرکز خواستار تعطیلی آن شدند.

معترضان پلاکاردهایی در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران از جمله اعدام نوید افکاری، کشتی‌گیر ایرانی، در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود «مرکز اسلامی هامبورگ باید بسته شود»، «مسجد آبی را ببندید» و «ملاها از هامبورگ اخراج باید گردند».

آنها همچنین شعارهایی از قبیل «جای تروریست‌ها در آلمان نیست» و «آزادی، برابری، جمهوری ایرانی» سردادند.

نهاد اطلاعاتی هامبورگ پیش از این و در سال ۲۰۱۹ نیز در گزارشی اعلام کرده بود حدود ۳۰ مسجد و مرکز فرهنگی در آلمان به گروه حزب‌الله لبنان وابستگی دارند.

بر اساس این گزارش که آن زمان در روزنامه تاگس‌اشپیگل منتشر شد، گروه حزب‌الله از یک مرکز در برلین و همچنین چند مرکز دیگر در نقاط مختلف آلمان برای جذب نیرو و تامین مالی تروریسم و همچنین خرید تسلیحات بهره می‌برد.

آن گزارش تاکید کرده بود که حزب‌الله لبنان «از آلمان به عنوان محلی برای قاچاق مواد مخدر، خرید و فروش خودروهای مسروقه و پولشویی استفاده می‌کند و مدارک شرکت این گروه در تجارت مواد مخدر موجود است.»

در گزارش آژانس اطلاعاتی هامبورگ شرح داده شده بود که اصلی‌ترین راه‌های حزب‌الله لبنان برای قاچاق مواد مخدر، از آمریکای جنوبی و آفریقا به سوی اتحادیه اروپاست و کوکائین در آلمان به طور عمده، از طریق بنادر آمستردام در هلند، آنتورپ در بلژیک، و هامبورگ به آلمان وارد می‌شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اصغر جیلو
برگرفته از:
ایران انترنشنال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.