رفتن به محتوای اصلی

انتقاد احمدی‌نژاد از 'باند فاسد امنیتی'، ابراز تاسف محمد خاتمی از جانباختن معترضان
20.07.2021 - 07:54

 

 

Missing media item.
در پنجمین شب اعتراضات به بی‌آبی و سوءمدیریت در خوزستان، تظاهرات مردم شهرهای اهواز، سوسنگرد، دزفول، شوش، کرخه، شادگان و دیگر نقاط استان دامه داشته است. ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی از پنجمین شب ناآرامی‌های خوزستان منتشر شده است، درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی در اهواز را نشان می‌دهد.

در تازه‌ترین واکنش به اعتراضات، محمود احمدی‌نژاد با اشاره به نقش یک"باند فاسد امنیتی" گفت "مردم خوزستان به حق صدایشان را بلند کرده‌اند. اما متاسفانه در کشور ما تحت تاثیر باند فاسد امنیتی با هر نوع مطالبه مردم و هر اعتراض مسالمت‌آمیز مردم برخورد می‌شود".

به گفته‌ آقای احمدی‌نژاد پس با هر موج اعتراضی در این کشور "بلافاصله آن باند امنیتی وارد می شود و دو کار انجام می‌دهد؛ اول اینکه به خشونت می کشد، درگیری ایجاد می کند، آتش می‌زند، تیراندازی می کند و بهانه سرکوب مردم را فراهم می کند. دوم اینکه خواسته به حق مردم را به بیگانگان و گروه‌های ضد انقلاب یا وابسته به بیگانه منتسب می‌کند و باز هم بهانه سرکوب را می دهد و راه اعتراض مسالمت آمیز را بر مردم می بندد".

رئیس جمهوری پیشین ایران گفت "با گستاخی می گویند ما فقط به سرهای مردم شلیک نکردیم، به پاها هم شلیک کردیم".

دو سال پیش، در جریان سرکوب خونین اعتراضات آبان ۹۸ که اعتراض به افرایش قیمت بنزین و مشکلات معیشتی در ایران بود، بنابر گزارش نهادهای بین‌المللی دست‌کم ۳۰۴ در جریان خشونت‌های دولتی کشته شدند. بنابر گزارش‌ها بیشتر معترضان با شلیک مستقیم گلوله به سر یا بالای بدن کشته شدند.

او همچنین با اشاره به مشکل مدیریت آب گفت "امروز متاسفانه با مدیریت ناصحیح، مردم را دچار مشکل کرده اند. اصلا می‌خواهند مردم را مقابل هم قرار بدهند" و اضافه کرد "نمی شود به همه انگ ضد انقلاب زد."

به گفته آقای احمدی‌نژاد، "غرب کارون ۱۶ سال از سرمایه گذاری و فعالیت‌های اساسی اقتصادی و عمرانی محروم ماند. او گفت سال ۸۵ متوجه شده هر تصمیمی برای غرب کارون با موانعی مواجه می‌شود و پی‌گیری‌ها نشان می‌دهد از ترس و یا با پیش‌بینی جنگ مجدد، شورای عالی امنیت ملی، مصوبه ای را تصویب کرده بودند که بر اساس آن در غرب کارون سرمایه گذاری های اساسی انجام نشود".

ابراز تاسف خاتمی از جانباختن معترضان

همزمان در واکنشی دیگر محمد خاتمی رئیس دولت اصطلاحات هم از جانباختن شماری از معترضان ابراز تاسف کرده است.

آقای خاتمی گفت "هیچ دستگاه سیاسی امنیتی نظامی و انتظامی حق ندارد که با اعتراض مردم به بهانه مقابله با آشوب، با خشونت، سلاح و گلوله برخورد کند".

اطلاعات ضد و نقیض زیادی درباره تعداد کشته‌شدگان و بازداشتیان اعتراضات منتشر شده اما تا به حال کشته شدن دست کم دو نفر از معترضان خوزستان تایید شده است. نام این دو قاسم خضیری و مصطفی نعیماوی عنوان شده است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، عصر روز یکشنبه گفت که دستور داده تا بودجه ویژه برای حل مشکل بی‌آبی استان خوزستان، فوری و کامل به این استان اختصاص داده شود و غلامحسین محسنی اژه‌ای نیز هیات ویژه‌ای برای پیگیری مسئله کشته‌شدگان تشکیل داده‌اند.

اعتراض‌های خوزستان مورد حمایت برخی از گروه‌های مخالف حکومت ایران نیز قرار گرفته است از جمله شاهزاده رضا پهلوی در رشته توییتی وضعیت کنونی خوزستان را نتیجه "بی‌کفایتی" حکومت دانسته و گفته درمان، ریشه کن کردن جمهوری اسلامی است. مریم رجوی، رئیس شورای ملی مقاومت ایران هم از این اعتراض‌ها حمایت کرده است

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.