رفتن به محتوای اصلی

بهتر است بدانید ( بمناسبت درج دویستمین مطلب در این رسانه )
21.07.2021 - 18:40

  بهتر است بدانید : ضیاء مصباح 

* ژنرال دوگل در جنگ جهانی دوم رهبر آزادی بخش فرانسه بود و بعد از جنگ به ریاست جمهوری رسید و غیر از تلاش‌هایی که برای آزادسازی فرانسه از اشغالِ آلمانِ نازی کرد،  ۱۲ مستعمره آفریقایی فرانسه را نیز آزاد اعلام نمود .

*دوگل معتقد  بود برای رفع مشکلاتی که اعتراضات وسیع سال ۱۹۶۸ یکی از نشانه هایش بود، رئیس جمهور به قدرت و اختیارات بیشتری نیاز داردو بهمین دلیل در ۱۹۶۹ رفراندومی برای اصلاحات قانونی و اجتماعی برگزار کرد.

*مردم علیرغم احترامی که برای دوگل قائل بودند  به رفراندوم رای منفی دادند و دوگل که نتوانسته بود موافقت مردم را جلب کند از قدرت کناره ‌گیری کرد.

*درس بزرگ مردمِ فرانسه برای مردم دنیا این بود که :

 *سوابق جانفشانی و خدمت یک قهرمان ,توجیه کافی برای سپردن مقدراتِ زندگی یک ملت بدست آن قهرمان نیست، چون به سادگی امکان هیولا شدن را به آن چهره می‌دهد.

*دموکراسی متضمن برابری افراد جامعه و تبعیت حاکم از ملت است ، هیچ حاکم فرهمندی نباید اختیار بیابد اراده‌اش را بر ملت تحمیل کند.

دموکراسی آن نیست که بتوان با رای مردم کسی را بمقامی منصوب کرد بل دموکراسی آنست که ««بشود آنکه در مسند قدرت است را با رای مردم  از قدرت عزل کرد»»

در جامعه برخوردار از دموکراسی:

*هیچ کسی در هیچ مکانیزمی نباید اختیاراتی بیابد که بعداً نتوان جز به جبر از او پس گرفت وهیچ فضیلتی اعم از زهد , علم. , قول , عهد و سوابق ضمانت نمی‌کند که شخص منافع خود یا  گروهش را در پای حقیقت و یا پای مردم قربانی کند.

*پس قدرت باید محدود، موقت، قابل نظارت و قابل استرداد باشد.

*این سر رشته اگر در جامعه ای گم شود زندگی ،  زندان و جهنم می‌شود و هر بار وعده تازه‌ای برای رهایی و رستگاری ما را به دنبال خود می‌کشد تا روزی برسد که بتوان از جهنمی که خود ساخته‌ایم  نجات یابیم.

 

& اهالی محراب و منبر با این بازده اجتماعی – فرهنگی از همه مصیبت بار تر اقتصادی ، که با ترک مراودات بین المللی ،دشمن پنداری ، عدم توجه به شایستگی ها ،دمیدن بر جهل و خرافات فجایع بسیاری که اخرین آن اوضاع خوزستان است را باعث شده اند و در کمال تاسف   فارغ‌التحصیلانِ ممتاز دانشگاهها عموما  برای ترک وطن صرفا درس می‌خوانند .... اینروزها با تصمیم به حمایت از دولت جدید میگویند  :

*مشکلات اصلی دولت روحانی پیش‌روی رئیسی هم خواهد بود، کمبود منابع، وضعیت برجام و FATF از چالش‌های اصلی دولت بعدی است واگر حل نشود، کشور به مشکل برمی‌خورد و اگر برجام احیا نشود کمبود منابع در کشور مشکلاتی جدی درست خواهد کرد.

*رئیسی باید در همین مسیر و ریل‌گذاری که انجام شده حرکت کند، دولت‌هادر طول همدیگر و نسبت به تعهدات دولت قبلی متعهد ند وباید عهدنامه‌ها و موافقت‌نامه‌ها را دنبال کند

*ممکن است در برخی موارد بازنگری‌هایی انجام شود که بتواند بحث برداشته‌شدن تحریم‌ها و راست‌آزمایی را به‌‌عنوان یک تاکتیک جدید برای رسیدن به اهداف دنبال کند ؟؟

 * ذوالنوری که متن برجام را در صحن علنی آتش زد، میگوید دولت سیزدهم مطلقا زیر میز برجام نمیزند و بسیار قوی‌تر در استیفای حق ملت عمل خواهد کرد و  اگر طرف مقابل به ‌دنبال حفظ برجام است باید هزینه آن را پرداخت کند تا مشکلات اقتصادی مردم ما برطرف شود!

*اما با این همه ؟ پدر همسر رئیسی، از مجلس به خاطر كندن شر برجام تشكر كرده و گفته است موضع دولت آتی در برابر برجام باید عین موضع مجلس باشد.

* به اصطلاح  نماینده مردم آبادان « هانیه موحد » در زمانی که اغلب آگاهان و دلسوزان اجتماعی و سیاسی نسبت به بی آبی در خوزستان هشدارمیدهند ،  میپرسد :  "علت ولنگاری بیش از حد و تبلیغ ناهنجاری‌های اجتماعی در شبکه نمایش خانگی چیست؟"                                                                                                 

*بخشنامه محرمانه به رسانه‌ها زده‌اند که مسائل خوزستان باید ذیل مسئله سیل و کرونا قرار بگیرد و به مشکلات کشورهای دیگر از قبیل سیل المان ،نزول ارزش دلار در صورت تفاهم ،همچنین نبود ازادی ها در اروپا !! ویا عدم استقبال سیه پوستان از تزریق واکسن اشاره کنید!       

 & نتیجه یک نظر سنجی در 14 کشور اسلامی که نماینده 62 درصد از مسلمانان هستند تایید می‌کند که گرایش به بنیادگرایی نه با دینداری بلکه با فقر شهری در ارتباط است. 

 *ژان کالوَن ‏ ( ۱۵۰۹ - ۱۵۶۴) اصلاح‌ طلب مذهبی ،از رهبران  فرقهٔ پروتستان میگوید :مذهب وقتی افول می‌کند که تندرستی و امنیت انسان‌ها بهبود پیدا کرده باشد و  متوجه شده بود مردم شهر ژنو هر چه سعادتمند تر و مرفه‌ تر می‌شوند، نیاز کمتری بکلیسا دارند

*چرچیل : وقتی «اسب» ها را به «میدان مسابقه» راه نمی دهند، هر «خر»ی می تواند «پیروزِ» مسابقه باشد ، زمانیکه  «سایه»ی آدمهای «کوچک» در حال «بلند» شدن است؛ «آفتابِ» آن سرزمین، دارد «غروب» می کند.

*سقراط: انسان به اندازه یی که «پرسش» «نقد» و «شک» می کند «خردمند» است.

*عزیزنسین: انسان فقط در قبال «گفته»هایش «مسؤول» نیست ، در برابرِ «سکوت»هایش هم «مسؤولیت» دارد.                  

* بررسی تاریخ سیاسی صد ساله اخیر کشورمان نشان میدهد : بدون اغراق اثر گذار ترین چهره در زمینه آشنا ساختن مردم به حقوق خود «که رعایت حقوق شهروندی نام گرفته » شادروان « مصدق »بود  که در69 سال قبل با حضور فعال توده مردم در صحنه 30 تیر و تکیه بر نظر آنان از پایه گذاران دمکراسی در منطقه بشمار میرود بطوریکه جنبش عدم تعهد یکی از دست اوردهای این بینش میباشد .

* « جان مینارد کینز » اقتصاد دان ونظریه پرداز انگلیسی 1883 - 1946  بر ضرورت نقش فعال دولت در عرصه اقتصاد ملی،  قدرت گیری دولتها  در تامین آسایش مردم  ، دست یابی به رفاه و خلاقیت انسانها تاکید مینماید ،تا « انحراف از اصول اخلاقی » بدلایل مالی و تامین نشدن نیازهای اولیه، به حداقل ممکن کاهش یابد و  تدریجا با نظارت دولتها « رفاه اجتماعی » در جامعه مشاهده  وبا رعایت فر مولهای مناسب اقتصادی ، فقر و تنگناهای معیشتی از میان برود .

*رعایت حقوق شهروندی و اثر ان بر پیشرفت جوامع  اولین بار بوسیله « توماس همفری مارشال » جامعه شناس انگلیسی « رئیس گروه اجتماعی یونسکو  1956و 57 19»همزمان با جنبش ملی ایرانیان به رهبری « دکترمصدق  »  مطرح شد  که بر توسعه مدنی ، سیاسی و اجتماعی تاکید داشت .

*  این اندیشه حکومتها را به رعایت حقوق اجتماعی تشویق -از خودکامگی منع مینمود و باور داشت بقاء حکومت ومنافع بلند مدت  آنان منطبق با منافع ملی به قانونمندی و ایفای نقش واقعی  مردمان جامعه در تصمیمات  موکول میباشد  .

*شهروند ترکیه‌ درزنجان تصادف کرد به وزارت بهداشت ترکیه پیام می‌دهد، از ترکیه  برای انتقالش امبولانس هوائی  به فرودگاه تبریز آمد

*«آلبر کامو» هنگام دریافت نوبل ادبیات سال  1957 :   نویسنده در هر شرایطی  گمنام ، موقتا مشهور یا در چنگال زنجیرهای استبداد یا  بهره‌مند از آزادی، تنها به شرطی می‌تواند با جامعه‌ای که به او معنا می‌دهد، همراه شود که با همه  توان  دو مسئولیتی را که عظمت حرفه‌ای او در آن نهفته است، بپذیرد ؛ خدمت به حقیقت و خدمت به آزادی                                                     

 *یکي از سفرا کشوری در شرق اسيا نقل مي كرد در زماني به هاشمي گفتند از اين اخوندها دعوت كنيد بيايند مدتی  بمانند تا چشم و گوش شان باز شود . دعوت شدند ،امدند ، گشتند ، خوردند ، لذت بردند و موقع رفتن گفتند ماهم وابسته به امريكا مي شديم چنين بوديم . اين امكانات را نداريم در عوض استقلال داريم !  این است معنی استقلال !!؟.....              

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ضیاء مصباح
اخبار و گفته ها ییکه در وسایل ارتباط جمعی آمده است

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.