رفتن به محتوای اصلی

رژه کاروان ایران با دو پرچمدار و لباس‌هایی بد فرم
24.07.2021 - 03:38

 

مراسم افتتاحیه رسمی المپیک توکیو در استادیومی خالی از تماشاگر آغاز شد

 
المپیک توکیو

 

افتتاحیه رسمی المپیک در توکیو و در استادیومی کاملا خالی به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا آغاز شده است.

کمتر از هزار تماشاگر مجاز به شرکت در این مراسم شده و امپراتور ناروهیتو بازی‌ها را به طور رسمی افتتاح می‌کند.

برگزار کنندگان امیدوارند که شروع این بازی‌ها انتقادات از برگزاری بازی‌ها را در شرایط فعلی کاهش دهد.

المپیک توکیو، از پردردسرترین المپیک‌ها در تاریخ این بازی‌ها خوانده شده است.

هانیه رستمیان از تیم تیراندازی و صمد نیکخواه بهرامی، کاپیتان تیم ملی بسکتبال

 

هانیه رستمیان از تیم تیراندازی و صمد نیکخواه بهرامی، کاپیتان تیم ملی بسکتبال

بازی‌های المپیک توکیو و مراسم گشایش آن که تحت تاثیر همه‌گیری کووید۱۹ قرار گرفته، متفاوت از هر دوره المپیکی برگزار شده است.

شیوع گسترده کرونا، برگزاری این بازی‌ها را یک سال به تاخیر انداخت، اما به هر حال امسال به رغم صداهای مخالف برای تعویق مجدد، این بازی‌ها تحت تدابیری ویژه که سلامت و ایمنی وزرشکاران، مقامات و برگزار کنندگان را به خطر نیندازد، سرانجام برگزار می‌شود.

قرار است بیش از ۱۱۳۰۰ ورزشکار از ۲۰۷ کشور طی دو هفته آینده برای دستیابی به مدال که مدت زیادی برای آن تلاش کرده‌اند، با هم رقابت کنند.

زمانی که بازی‌ها در مارس ۲۰۲۰ به تعویق افتاد، برگزار کنندگان گفتند که "شعله‌های المپیک می‌تواند به چراغ انتهای تونل تبدیل شود." در حالی که همه‌گیری کووید هنوز در سراسر جهان بیداد می‌کند، عبور از آن تونل استعاره‌ای هنوز ادامه دارد، اما مراسم افتتاحیه امروز چشم‌اندازی از آن نور را ارائه می‌دهد.

تیم ایران

منبع تصویر،REUTERS

توماس باخ، رئیس کمیته بین المللی المپیک گفته: "فکر می‌کنم زمان ورود به ورزشگاه، لحظه شادی و آرامش باشد. لحظه‌ای شاد به ویژه برای ورزشکاران برای این که می‌دانم چقدر آن‌ها برای این لحظه انتظار کشیده‌اند. آن‌ها در نهایت توانستند آن جا باشند. آن‌ها می‌توانند از این لحظه که تحت شرایطی ویژه ایجاد شده، لذت ببرند."

توکیو

منبع تصویر،REUTERS

یک المپیک در یک بیماری همه گیر

ماسک، قرنطینه، آزمایش بزاق. اینها همه در المپیکی وجود دارد که مثل هیچ المپیک دیگری نیست.

با توجه به وضعیت اضطراری توکیو در طول المپیک به دلیل افزایش شمار مبتلایان، تعداد زیادی از مردم ژاپن از برگزاری این بازی‌ها انتقاد کرده و بسیاری از آن‌ها خواستار لغو و یا تعویق مجدد برگزاری آن شده‌اند.

اما ایمنی برای برگزارکنندگان از اهمیت بالایی برخوردار است و اقدامات احتیاطی بسیار زیادی به مورد اجرا گذاشته شده است از جمله برگزاری بازی‌ها پشت درهای بسته و بدون حضور تماشاچی. نه تماشاگران ژاپنی و نه تماشاگران سایر کشورها اجازه ورود به سالن‌های ورزشی را ندارند.

برای ورزشکاران شرکت کننده هم محدودیت‌های شدیدی وجود دارد. همه آن‌ها به جز هنگام غذا خوردن، آشامیدن، تمرین کردن، مسابقه و خواب باید ماسک داشته باشند. تعامل فیزیکی با دیگران را باید به حداقل برسانند و هر روز هم تست کووید بدهند.

اما متاسفانه این ویروس قبل از شروع رسمی بازی‌ها روی شماری از ورزشکاران تاثیر گذاشته است.

امروز(جمعه ۲۳ ژوئیه/ اول مرداد)، ۱۹ مورد جدید ابتلا به کووید گزارش شد که در مجموع موارد مربوط به پرسنل بازی ها به ۱۰۶ مورد رسیده است. ۱۱ مورد مثبت هم در میان ورزشکاران شرکت کننده ثبت شده است.

تست کرونای شش ورزشکار بریتانیایی پس از تماس با فردی در پرواز مثبت شده و مجبور شدند که در اتاق هایشان قرنطینه شوند.

کوکو گوف، تنیسور آمریکایی، تست کرونایش قبل از رسیدن به توکیو مثبت و مجبور به کناره گیری از بازی‌ها شد. دن ایوانز و یوهانا کنتا هم از تیم بریتانیا و امبر هیل، تیرانداز شماره یک جهان هم به دلیل مثبت شدن تست کرونا از شرکت در بازی‌ها کناره گیری کردند.

 

 
المپیک توکیو

منبع تصویر،REUTERS

توضیح تصویر،

شماری از مردم ژاپن به دلیل افزایش شمار مبتلایان به کووید مخالف برگزاری المپیک هستند

ویژگی‌های این دوره المپیک

رکورد ۳۳۹ مدال در ۳۳ رشته ورزشی در این دوره وجود دارد. همچنین در این دوره از المپیک ۵ رشته جدید ورزشی هم اضافه شده است.

حدود ۴۸.۸ درصد از ورزشکاران شرکت کننده در این دوره از بازی‌های المپیک زن هستند که رقمی بی سابقه است.

در این دوره از المپیک همچنین تلاش شده که پایداری محیط زیست مورد توجه قرار گیرد. مدال‌های این دوره از موبایل‌های بازیافتی ساخته شده است.

مشعل المپیک هم از زباله‌های آلومینیوم خانه‌های موقتی ساخته شده. این خانه‌ها پس از زلزله بزرگ در سال ۲۰۱۱ در ژاپن ساخته شده بود.

تنها هشت مکان برگزاری مسابقه از پایه ساخته شد و بخش عمده‌ای از انرژی المپیک توکیو از منابع انرژی تجدیدپذیر تامین شده است.

در مجموع این بازی‌ها ۱۱.۵ میلیارد پوند هزینه داشته که ۲۲ درصد آن به دلیل تاخیر یک ساله در برگزاری آن بوده است.

- کاروان ورزشکاران ایران در مراسم افتتاحیه المپیک توکیو، با همان البسه مورد انتقاد مردم و رسانه‌ها و با نام «ستارگان ایران زمین» رژه رفت.

پیش از این قرار بود «صمد نیکخواه بهرامی» کاپیتان تیم ملی بسکتبال ایران پرچمدار کاروان المپیک ایران باشد. اما کمیته برگزار کننده این مسابقات در توکیو اعلام کرد، پرچم باید توسط یک مرد و یک زن حمل شود. به همین دلیل «هانیه رستمیان» هم در کنار صمد نیکخواه بهرامی، پرچم را در دست گرفت.

 

0.jpg

کشورهای امارات، اتیوپی و عمان، به دلیل نداشتن ورزشکار زن در این مسابقات، با یک پرچمدار مرد در مراسم افتتاحیه شرکت کردند.

1.jpgبه گزارش ایسنا، مراسم افتتاحیه سی و دومین دوره بازی‌های المپیک در توکیو از ساعت ۱۵:۳۰ وقت ایران و ۲۰ به وقت محلی برگزار شد.

پیش از این و به دلیل اعتراض‌های گسترده به البسه مورد نظر کمیته ملی المپیک، قرار بود ورزشکاران با لباسی دیگر در این مراسم حاضر شوند. اما در نهایت کمیته المپیک، از رای خود برنگشت و همان لباس را برتن ورزشکاران ایران کرد.

2.jpgدر مراسم افتتاحیه این مسابقات، «جیل بایدن» بانوی اول آمریکا و همسر «جو بایدن» رئیس جمهوری این کشور در کنار «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه در مراسم افتتاحیه حضور پیدا کردند. دلیل حضور این دو مقام عالی‌رتبه، میزبانی این دو کشور از دو المپیک تابستانی آینده است.

پیش از آغاز مراسم، تعدادی از شهروندان ژاپنی که نسبت به برگزاری این مسابقات در کشورشان به دلیل از بین رفتن پروتکل‌های همه‌گیری کرونا و هزینه‌های بالای این مسابقات اعتراض داشتند، در خارج از ورزشگاه تجمع کرده بودند

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.