رفتن به محتوای اصلی

آیا قطر خرج نیروهای سپاه پاسداران در سوریه را می‌دهد؟
24.07.2021 - 08:29

آیا دولت قطر از سپاه پاسداران‌ حمایت مالی می‌کند؟ این ادعایی است که دولت اسرائيل اخیرا مطرح کرده است و حالا وزارت خارجه آمریکا قرار است رسما در موردش تحقیق کند.

وب‌سایت «واشنگتن اگزمینر» ضمن نقل این خبر به نقل از یکی از سخنگویان وزارت خارجه گفت: «ما داریم در مورد این ادعاها تحقیق می‌کنیم.» این مقام افزود: «قطر و آمریکا همکاری مستحکم راهبردی، امنیتی و ضد تروریستی دارند. قطر یکی از نزدیک‌ترین متحدین نظامی آمریکا در منطقه است. همکاری نظامی و امنیتی آمریکا و قطر در تامین امنیت و ثبات منطقه نقش دارد.»

سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا قرار دارد.

گزارش این وب‌سایت راست‌گرای آمریکایی را بنجامین وینتال تنظیم کرده است که از کارشناسان «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» در واشنگتن است؛ بنیادی که به دفاع از سیاست‌های رئیس‌جمهور پیشین، دونالد ترامپ، در رابطه با ایران معروف است.

به گفته آقای وینتال، این ادعا که قطر از جمهوری اسلامی حمایت مالی می‌کند ماه گذشته طی سفر روون ریولین، رئیس‌جمهور اسرائیل، به آمریکا برای دیدار با همتای آمریکایی خود، جو بایدن،‌ مطرح شد. این آخرین سفر آقای ریولین بود که اکنون جای خود را به اسحاق هرزوگ از حزب کارگر داده است.

به گزارش روزنامه «تایمز آو اسرائیل» ریولین در این سفر به کاخ سفید اطلاعاتی درباره حمایت اخیر مالی قطر از سپاه ارائه کرد. این روزنامه این خبر را به نقل از یکی از منابع دیپلماتیک اسرائیل منتشر کرد که بدون افشای نامش سخن گفته بود. این منبع در ضمن افزود که مقامات آمریکایی از شنیدن این ادعا ابراز نگرانی کردند.

«واشنگتن اگزمینر» گفت نهادهای دولت اسرائیل از جمله وزارت خارجه این کشور به سوال‌های این وب‌سایت در این مورد پاسخی نداده‌اند. این وب‌سایت تحلیل کرد که چون دولت اسرائيل معمولا ادعاهای دروغ و نادرست در مورد خودش را انکار می‌کند این عدم انکار را باید به مثابه تایید این خبر دانست.

 

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز پنجشنبه با محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، معاون نخست‌وزیر قطر و وزیر خارجه این کشور، دیدار کرد. اوضاع افغانستان، یمن و لبنان موضوعات اصلی گفتگوی این دو وزیر بودند. وزیر خارجه قطر اعلام کرد از خواست آمریکا برای بهبود «صلح و امنیت» پشتیبانی می‌کند.

بخش فارسی صدای آمریکا هم از قول منبع دومی تایید کرده که اسرائيل اطلاعاتی در مورد تامین مالی سپاه توسط قطر را به دست دولت بایدن رسانده است.

وزارت خارجه قطر و سفارت‌های این کشور در واشنگتن و برلین به سوال‌های رسانه‌ها در مورد این گزارش پاسخ نداده‌اند.

همزمان با دیدار ریولین از کاخ سفید بیانیه‌ای از نیرو زمینی آمریکا در رسانه‌های نظامی این کشور خبر از تعطیلی بخشی از پایگاه‌های آمریکا در قطر و انتقال تجهیزات آن‌ها به اردن می‌داد. در تحلیل‌ها گفته می‌شود این همگام با مذاکرات آمریکا با جمهوری اسلامی در وین و تغییر اولویت‌های نظامی واشنگتن در منطقه است.

نشریه «استارز اند استرایپ» متعلق به ارتش آمریکا نوشته است که اردوگاه اصلی السیلیه در نزدیکی دوحه تعطیل شده است و تجهیزات آن به اردن منتقل شده‌اند. این اردوگاه که در سال ۲۰۰۰ برپا شد نقشی کلیدی در پشتیبانی از نیروهای آمریکا در جنگ‌های عراق و افغانستان داشت و بزرگترین پایگاه اینچنینی نیروی زمینی آمریکا در جهان حساب می‌شد که در آن تجهیزاتی همچون ده‌ها تانک آبرامز، خودروهای زره‌بر بردلی و نفربر وجود داشت. به گفته این روزنامه اردوگاه السیلیه جنوب و دپوی مهمات فالکون هم تعطیل شده‌اند. با این وجود آمریکا هنوز حدود ده هزار نیرو در پایگاه هوایی العدید دارد. در این پایگاه واقع در جنوب غربی دوحه که «فرودگاه ابو نخله» هم نامیده می‌شود سربازان نیروی هوایی آمریکایی در کنار نیرو هوایی قطر و بریتانیا حضور دارند. العدید از مهمترین پایگاه‌های ائتلاف ضد داعش است.

قطر مدت‌ها است از سوی سایر کشورهای منطقه به رهبری عربستان سعودی و با همراهی بحرین و مصر (و گاه امارات متحده عربی)‌ متهم به ارتباط با گروه‌های اسلام‌گرایی چون اخوان مسلمین و حزب‌الله لبنان می‌شود. واشنگتن اگزمینر مدعی شد اتهاماتی که به قطر در زمینه حمایت از «تروریسم بین‌المللی» زده می‌شود می‌تواند ماجرای میزبانی جام جهانی که قرار است زمستان سال آینده در این کشور برگزار شود نیز «پیچیده کند.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.