رفتن به محتوای اصلی

هنگ الجولان؛ از دیده‌بانی برای ایران تا توزیع مواد مخدر
24.07.2021 - 16:48

آغاز تشکیل الجولان

این هنگ در سال ۲۰۱۱ توسط «مجد حیمود»، ملقب به «ابوالمهيمن»، افسر سابق ارتش سوریه و از اهالی شهرستان «خان ارنبه» استان «القنیطره» در جنوب سوریه تشکیل شد. برخی از جنگ‌جویان بومی برای نبرد در کنار نیروهای دولتی سوریه، به عضویت این هنگ درآمدند اما خیلی سریع جدا شدند و با تشکیل گروهی ۶۹ نفره به نام کتیبه (گردان) «الاعتصام»، به صفوف اپوزیسیون مسلح سوریه پیوستند.

این گردان در شهرک «البریقه» استان القنیطره مستقر شد و سپس به جبهه جنوبی متشکل از چندین گروه مسلح اپوزیسیون در جنوب این کشور پیوست.

اعضای این گردان به فرماندهی «مجد حیمود»، زیر نظر اتاق عملیات مشترک موسوم به «الموک» که در اردن مستقر بود، آموزش نظامی دیدند. افسران چند کشور عربی و منطقه‌ای حامی اپوزیسیون سوریه نیز در اتاق عملیات این گردان فعالیت می‌کردند.

نیروهای این گردان سپس همراه چندین خودرو شاسی‌بلندنظامی و سلاح‌های سبک و نیمه‌سنگین و موشک ضدتانک «تاو» به سوریه بازگشتند و چندین نبرد علیه نیروهای رژیم در استان القنیطره انجام دادند که مهم‌ترین آن‌ها، سیطره بر پاسگاه پلیس در شهر «خان ارنبه» بود.

بعدها مجید حیمود و تمام نیروهایش با وساطت «هناء السید»، عضو مجلس سوریه، درخواست عفو ریاست‌جمهوری کردند که شامل حال‌شان شد.

بدین‌ترتیب، آن‌ها با توان تجهیزات نظامی خود به خان ارنبه بازگشتند و به‌ عنوان بخشی از تشکیلات نظامی بومی «الدفاع الوطنی»، به نیروهای رژیم سوریه پیوستند.

اقدامات نظامی

«جاد العبدالله»، از روزنامه‌نگاران استان القنیطره به «ایران‌وایر» گفت: «هنگ الجولان از سوی حزب‌الله لبنان و الحاج هاشم، مسوول امور این حزب در جنوب سوریه حمایت مالی و لجستیکی می‌شود. می‌توان هنگ الجولان را قوی‌ترین بازوی نظامی حزب‌الله لبنان در جنوب سوریه دانست.»

او اضافه کرد: «این هنگ فعالیت‌های بسیاری برای حزب‌الله و ایران، مانند دیده‌بانی، شناسایی و تصویربرداری از مواضع نظامی اسرائیل در نوار مرزی این کشور با سوریه و بلندی‌های جولان انجام می‌دهد. این هنگ هم‌چنین وظیفه پذیرایی از فرماندهان سپاه پاسداران ایران و حزب‌الله لبنان و نیز تامین امنیت آن‌ها هنگام رفت‌و‌آمد در استان القنیطره را برعهده دارد.»

در سال ۲۰۱۵ نیز شماری از عناصر حزب‌الله و سپاه پاسداران ایران، از جمله «جهاد عماد مغنیه»، «محمد عیسی» و سردار «محمدعلی الله‌دادی» که همراه جنگ‌جویان هنگ الجولان بودند، در حمله هوایی اسرائیل کشته شدند.

تشكيلات هنگ الجولان

«موسی ابوقیس»، از فرماندهان نیروهای اپوزیسیون سوریه در استان القنیطره نیز در مصاحبه با «ایران‌وایر» گفت: «اعضا و چارت سازمانی این هنگ با توجه به تحولات و شرایط نظامی این منطقه طی ۱۰ سال گذشته تغییر یافته است.»

فرمانده هنگ الجولان

فرماندهی این هنگ از زمان تشکیل آن در سال ۲۰۱۱، برعهده مجد حیمود، ملقب به ابوالمهيمن بود تا این که در سال ۲۰۱۷ کشته شد. از آن تاریخ به بعد، دکتر «خالد اباظه»، مسوول دفتر «حزب بعث» در استان القنیطره، فرمانده این هنگ بوده است.

گردان نخست

مقر نخستین گردان زیرمجموعه این هنگ به فرماندهی «مامون جریده» که دارای ۶۰ تا ۷۰ عضو است، در شهر خان ارنبه، از توابع استان القنیطره قرار دارد. او خودش نیز از اهالی این شهر است.

گردان دوم

این گردان به فرماندهی «محمد الحاج» که حدود ۵۰ جنگ‌جو را از میان جوانان شهرستان خان ارنبه استخدام کرده، در این شهر مستقر است.

گردان سوم

فرماندهی این گردان که ۴۵ عضو بومی از منطقه خان ارنبه دارد، برعهده «ياسين الخبی أبوعدی»، ملقب به «کوچ» است که در این شهرستان مستقر هستند.

گردان چهارم، ماموریت‌های ویژه

مقر این گردان ۵۰ نفره به فرماندهی «حازم کبول»، در شهرستان خان ارنبه، از توابع حومه مرکزی استان القنیطره قرار دارد.

یگان «جبا»، ویژه انجام ماموریت‌های سرّی

این یگان به فرماندهی «جکال المقبل»، با ۵۰ عضو، در شهرک «جبا»، واقع در حومه مرکزی القنیطره مستقر است.

گردان سُوَیسَه

این گردان نیز ۶۰ تن از اهالی دو شهرک «سویسه» و «عین التینه» استان القنیطره را استخدام کرده و فرماندهی آن‌ها هم برعهده «عبدالله بکار ابومجاهد» است.

ارتباط هنگ الجولان با حزب‌الله لبنان

یکی از منابع نظامی که به دلیل ملاحظات امنیتی مایل به درج نامش نبود، در این زمینه به «ایران‌وایر» گفت: «شماری از فرماندهان این هنگ دوره‌های فشرده آموزش نظامی را در پایگاه‌های حزب‌الله در لبنان گذرانده‌اند. این هنگ هم‌چنین به‌طور مستقیم از سوی حزب‌الله مورد حمایت مالی، نظامی و لجستیکی قرار می‌گیرد.»

او افزود: «یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های این هنگ، ترابری و حفاظت از فرماندهان حزب‌الله و عملیات دیده‌بانی، شناسایی و تصویربرداری از مواضع ارتش اسرائیل در نوار مرزی القنیطره تا حومه غربی استان درعا است.»

به گفته او، برخی از فرماندهان حزب‌الله که به طور مستمر در القنیطره حضور می‌یابند، عبارتند از:

-«الحاج رضا»، مسوول عملیات حزب‌الله در القنیطره، فرمانده تیپ ۱۲۱ این گروه در شهرک «کناکر» در حومه جنوبی دمشق و فرمانده مرکز عملیاتی «تل ‌فانوس».

-«علی شعیب»، ملقب به «الحاج ولاء»، مسوول شبکه مخابرات این حزب در استان القنیطره و فرمانده تیپ ۹۰ مستقر در «تل الشحم»، واقع در شهرک «ایوبه» در حومه شمالی این استان.

-«الحاج ساجد»، مسوول عملیات مراقبت و شناسایی در القنیطره، به ویژه شهرستان خان ارنبه. پارک عمومی این شهرستان و هم‌چنین مقرهای هنگ الجولان زیر نظر او هستند و عناصر این گروه همواره او را همراهی می‌کنند.

منبع «ایران‌وایر» در ادامه گفت: «هنگ الجولان مسوول قاچاق و توزیع و پخش مواد مخدری است که توسط حزب‌الله از لبنان وارد سوریه می‌شود. این ماموریت نیز به ابوالجود الصوال، از فرماندهان هنگ الجولان سپرده شده است. او هم‌چنین زمینه را برای ورود کالای تجاری حزب‌الله لبنان به القنیطره و سپس انتقال آن به دو استان درعا و السویداء و در ادامه به کشورهای همسایه فراهم می‌کند. برخی فرماندهان محلی مستقل مانند حسن هزاع ملقب به ابوهزاع ممتنة، محمد العر ملقب به ابوجعفر از شهرک ممتنة، محمد الظاهر ابوخالد از شهرک الرفيد (که به حمایت تام از حزب‌الله و تجارت مواد مخدر و عشق به سلاح و قدرت مشهور است) نیز به ابوالجود الصوال کمک می‌کنند.»

او در پایان گفت: «هنگ الجولان تا قبل از ۲۰۱۸، بخشی از نیروی کمکی رژیم سوریه برای نبرد با اپوزیسیون مستقر در جنوب این کشور بود. پس از تسلط رژیم بر جنوب سوریه، ماموریت حفظ امنیت این منطقه به هنگ مذکور سپرده شد و به همین منظور کارت شناسایی ویژه یگان ۲۲۰ امنیت نظامی موسوم به شعبه سعسع برای اعضای آن صادر شده است. آن‌ها با این کارت می‌توانند در سراسر سوریه رفت‌و‌آمد کنند بدون این که خودروهای‌شان مورد بازرسی قرار گیرد. به همین خاطر، بدون هیچ مزاحمتی، کالاهای ممنوعه خود را در شهرک‌ها و حتی استان‌های جنوبی سوریه منتقل می‌کنند.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اصغر جیلو
ایران وایر

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.