رفتن به محتوای اصلی

شیوخ عرب خوزستان دیدار با روحانی و خامنه‌ای را رد کردند
25.07.2021 - 20:05

در حالی که رسانه‌های نزدیک به دولت، شخصیت‌های حاضر در دیدار اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی را «سران عشایر و نخبگان عرب» لقب داده‌اند، فعالان سیاسی عرب خوزستان آن‌ها را شیوخ گماشته سپاه پاسداران و دیگر نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی می‌دانند. این کنشگران می‌گویند شیوخ عرب خوزستان دیدار با سران حکومت را رد کرده‌اند.

اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی، شخصیت‌های عرب حاضر دیدار جمعه شب خود در اهواز را «صاحب‌نظران یاور دولت» خواند و از آن‌ها خواست اجازه ندهند دشمنان از مسائل و مطالبه‌های به حق آن‌ها سوءاستفاده کنند.

در این دیدار که هم‌زمان با نهمین روز اعتراضات در شهرهای خوزستان و با حضور برخی نمایندگان مجلس خبرگان رهبری و با دعوت سپاه فجر استان خوزستان برگزار شد، جهانگیری ادعا کرد: «در جلسات مختلف شنوای دغدغه‌ها و سخنان کسانی بوده‌ام که از سر علاقه‌مندی به کشور، نظام و مردم انتقادات خود را مطرح کردند.»

این در حالی است که «جاسم شدیدزاده تمیمی»، نماینده اهواز در دوره ششم مجلس شورای اسلامی، کسانی را که رسانه‌های نزدیک به دولت از آن‌ها با عنوان سران عشایر عرب خوزستان یاد کرده، عده‌ای کم‌سواد و فاقد حداقل اعتبار مردمی در میان مردم عشایر عرب خوزستان می‌داند.

در روزهای گذشته و با اوج‌گیری اعتراضات در شهرهای ایذه، سوسنگرد، مسجد سلیمان، شادگان و چند شهر دیگر استان، در کنار برخی مناطق اهواز، تصاویر نطق اعتراضی «جاسم شدیدزاده تمیمی» در مجلس ششم در اعتراض به طرح انتقال آب رودخانه کارون به برخی استان‌های همسایه در شبکه‌های اجتماعی در حال انتشار است.

جاسم شدیدزاده تمیمی، در این سخنان که در حضور«حبیب‌الله بی‌طرف»، وزیر نیروی دولت محمد خاتمی در مجلس بیان شده است، با پیش‌بینی بروز بحران اجتماعی در استان خوزستان در نتیجه راه‌اندازی طرح تونل «کوهرنگ سه» برای انتقال آب شرب این استان به دیگر استان‌ها، این سیاست‌ها را در تضاد با منافع ملی ارزیابی کرد.

ظرفیت انتقال آب در تونل کوهرنگ سه که «حسن روحانی»، دو سال پیش دستور بهره‌برداری از آن را صادر کرد، حدود ۲۵۰میلیون متر مکعب آب در سال است. همان روزها، «مهدی قمشی»، عضو هیات علمی دانشگاه چمران اهواز و مشاور آب استاندار پیشین خوزستان در گفت‌وگو با «ایران‌وایر» بهره‌برداری از این طرح را برای استان خوزستان فاجعه‌بار خوانده بود.

جاسم شدیدزاده تمیمی، نماینده پیشین مجلس و از فعالان سیاسی استان خوزستان، در مورد هویت شخصیت‌هایی که با عنوان سران عشایر عرب خوزستان در دیدار جمعه با اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی شرکت داشتند، می‌گوید این افراد در میان طوایف عرب استان به عنوان «شیوخ ایرانسلی» معروف هستند: «جدا از این که این افراد حتی بعضا سواد خواندن و نوشتن هم ندارند، در میان شهروندان عضو طوایف عرب استان هم فاقد هرگونه اعتباری هستند. این افراد که در میان ما با نام شیوخ ایرانسلی مشهور هستند، با حکم سپاه پاسداران و دخالت نهادهای امنیتی از سوی حکومت به عنوان شیوخ قبایل عرب تعریف شده‌اند.»

این فعال سیاسی ادامه می‌دهد: «در استان خوزستان نخبگان بسیار زیادی از اساتید دانشگاه در حوزه آب تا فعالان اقتصادی و سیاسی هستند که حتی درخواست دیدار با آقای جهانگیری را دادند، ولی از طرف دفتر معاون اول رییس‌جمهور حضور آن‌ها در این دیدار رد شد. با این حال، این که آقای جهانگیری از شخصیت‌های حاضر در جلسه جمعه شب با عنوان نخبگان استان یاد کرد، باعث شگفتی است.»

نماینده مجلس ششم با بیان این که شیوخ واقعی قبایل عرب خوزستان در روزهای گذشته، دیدار با حسن روحانی و حتی آیت‌الله «علی خامنه‌ای» را رد کرده‌اند، «ستاد عشایر» سپاه پاسداران را مسئول انتصاب برخی اعضای طوایف عرب به عنوان شیوخ این قبایل معرفی می‌کند: «ستاد عشایر استان خوزستان، افراد وابسته به خود را به صورت گزینشی به عنوان شیخ قبایل منصوب کرده و به جای دیدار با نخبگان سیاسی و علمی استان، دیدارهای نمایشی مسئولان استانی و کشوری با این افراد را ترتیب داده است. در حالی که ما مسئولان پیشین استان و نخبگان علمی و اساتید دانشگاه بارها درخواست ملاقات با آقای جهانگیری را طرح کرده و البته از سوی دفتر معاون اول رییس‌جمهور این دیدار رد شده است. از آن سو هم دفاتر رهبر جمهوری اسلامی و رییس‌جمهور از شیوخ واقعی قبایل عرب خوزستان برای دیدار دعوت کرده که آن‌ها این ملاقات‌ها را رد و اعلام کردند که خیزش مردم خوزستان را با حاکمیت معامله نمی‌کنیم.»

خبرگزاری فارس، تصاویری از فریاد اعتراض یکی از حاضران در دیدار جمعه شب اسحاق جهانگیری در اهواز را منتشر کرده که این تصاویر بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشته است.

پنجشنبه هفته گذشته هم، «قاسم سلیمانی دشتکی»، استاندار خوزستان در دیداری دیگر با «شیوخ و بزرگان عرب» که فرمانده سپاه استان هم در آن حضور داشت، گفت انتظار دارد شیوخ، بزرگان و نخبگان استان جوانان را به «خویشتن‌داری، کنار گذاشتن احساسات کاذب و پرهیز از دنباله‌روی و افتادن در مسیر نقشه‌های شوم دشمنان» دعوت کنند.

همین شخصیت‌های عرب خوزستان در بازدید هفته گذشته از سد کرخه حضور داشتند که در این بازدید رییس سد کرخه اعلام کرد، هم‌زمان با اعتراضات مردم خوزستان، میزان خروجی و ورودی آب این سد نزدیک به دو برابر شده است. این اتفاق بعد از آن بود که برخی رسانه‌های امنیتی، از حل مشکل بی‌آبی در خوزستان خبر دادند.

دیدار برخی شخصیت‌های عرب با عنوان شیوخ قبایل عرب این استان خوزستان، هم زمان با فعالیت «علی شمخانی»، رییس شورای عالی امنیت ملی که خود نیز اصالتا از عرب‌های همین استان است، شدت گرفت.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اصغر جیلو
برگرفته از:
ا
ایران وایر

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.