رفتن به محتوای اصلی

درخواست هسته‌ای جدید ایران
26.07.2021 - 09:00

 روزنامه وال استریت ژورنال در یادداشتی تحت عنوان «تازه‌ترین درخواست هسته‌ای ایران»، گزارش داد که جمهوری اسلامی خواستار مشروط شدن خروج احتمالی آتی آمریکا از توافق هسته‌ای به مجوز سازمان ملل شده است.

درخواستی که به نوشته این روزنامه آمریکایی مغایر با قانون اساسی آمریکا است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا پس از به نتیجه نرسیدن درخواست‌ها از ایران برای مذاکره به منظور دستیابی به توافقی گسترده‌تر (آنگونه که حسن روحانی در گفت‌و‌گوی تلفنی با باراک اوباما، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا وعده داده بود)، از برجام خارج شد.

اکنون تهران ادعا می‌کند با توجه به این سابقه، مشروط شدن خروج احتمالی آمریکا از توافق ضروری است.

اما گزارش وال استریت ژورنال حاکی از آن است که براساس قوانین، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده نمی‌تواند کنگره آینده را از تغییر سیاست آمریکا به ویژه در مساله بحث‌برانگیر هسته‌ای ایران بازدارد. به خصوص که این توافق هیچگاه برای تبدیل شدن به یک پیمان به سنا ارایه نشده است. همچنین در اغلب پیمان‌ها نیز بندهایی گنجانده شده که خروج از آنها را طبق شرایط خاص مجاز می‌داند.

همچنین هیچ یک از روسای جمهور آمریکا نمی‌خواهند با تقویت نقش سازمان ملل در برابر کنگره آمریکا خود را در باربر سوگند ریاست‌جمهوری قرار دهند.

 وال استریت ژورنال می‌نویسد که پس از وقفه یک ماهه مذاکرات و درحالی که انتظار می‌رود گفت‌و‌گو‌ها پس از تشکیل دولت ابراهیم رئیسی دنبال شود، تهران به دنبال دستیابی به امتیازهای بیشتر است.

از سوی دیگر جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا مانند اوباما توافق هسته‌ای را به رای کنگره نگذاشته است. چرا که تقریبا مطمئن است اکثریت سنا (دوسوم آرا) آن را تایید نمی‌کنند.

خواسته جدید ایران در روند مذاکرات احیای برجام که تا کنون شش دور از آن با دولت بایدن انجام شده است در واقع ادامه خط مشی تعیین شده از سوی رهبر جمهوری اسلامی است.

علی خامنه‌ای پس از اطمینان از پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر ۲۰۲۰، لغو همه تحریم‌ها و تعهد آمریکا مبنی بر خارج نشدن دوباره از برجام را به عنوان سیاست تهران در رایزنی با دولت بایدن تعیین کرد.

پس از آن شماری از مقامات جمهوری اسلامی، شامل ابراهیم رئیسی که تا کمتر از دو هفته دیگری راهی ساختمان ریاست‌جمهوری در خیابان پاستور می‌شود، این اظهارات را تکرار کردند.

درحالی که به نظرمی‌رسد پیشرفت‌هایی در لغو تحریم‌های مرتبط با برنامه‌های هسته‌ای انجام شده، مشروط کردن تصمیم‌گیری‌های دولت بعدی آمریکا در توافق احتمالی با ایران به کسب اجازه از سازمان ملل با چالش‌های متعدد حقوقی و سیاسی مواجه است.

این در حالی است که دولت بایدن با در نظر گرفتن معافیت از تحریم تجارت نفت با ایران برای کره جنوبی و ژاپن، دسترسی تهران به بخشی از دارایی‌های بلوکه شده خارجی را فراهم کرده است.

به این ترتیب و با آسان‌گیری‌های بیشتر دولت بایدن، فوریت توافق برای لغو تحریم‌ها و دستیابی به منابع مالی برای جمهوری اسلامی کاهش می‌یابد و در مقابل انگیزه برای دریافت امتیازهای بیشتر، افزایش می‌یابد

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.