رفتن به محتوای اصلی

گفتگوی سحر تحویلی با ایرج مصداقی در رابطه با چگونگی به تله افتادن حمید نوری
29.07.2021 - 07:00
 
 
 

دادستانی سوئد سرانجام پس از ماه‌ها تحقیق و بررسی کیفرخواست تهیه شده علیه حمید نوری که متهم به مشارکت در اعدام زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ در ایران است را صادر کرد.

در سال ۱۳۶۷ جمهوری اسلامی بسیاری از زندانیان سیاسی را با تایید روح الله خمینی رهبر وقت جمهوری اسلامی اعدام کرد. یکی از اعضای هیات تصمیم گیرنده درباره اعدام هزاران زندانی سیاسی ابراهیم رئیسی است که در جریان انتخابات امسال به عنوان رئیس جمهوری ایران برگزیده شد.

حمید نوری که حالا در بازداشت و در انتظار محاکمه است دو سال پیش و در آبان ۱۳۹۸ هنگام ورود به فرودگاه استکهلم بازداشت شد.

شماری از ایرانیان از جمله ایرج مصداقی از زندانیان سیاسی پیشین که خود در سال ۱۳۶۷ در ایران زندانی بوده است خواستار بازداشت حمید نوری شده بودند و در روند بازداشت او با دولت سوئد همکاری کرده بودند. ایرح مصداقی با استقبال از کیفرخواست صادره علیه حمید نوری ابراز امیدواری کرده که ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری منتخب جمهوری اسلامی نیز به دلیل دست داشتن در اعدام‌های سال ۶۷ محاکمه شود.

دادستانی سوئد حمید ن

وری را به نقض فاحش قوانین بین‌المللی و قتل عمد متهم کرده است. دادستانی در کیفرخواست صادره به کشتار زندانیان وابسته به سازمان مجاهدین خلق و گروه‌های جپ گرای ایران در زندان در سال ۱۳۶۷ اشاره کرده است.

پیش‌بینی شده که دادگاه حمید نوری که ۶۰ سال دارد حدود دو هفته دیگر آغاز شود و به مدت ۱۰ ماه ادامه یابد. در کیفرخواست صادره علیه حمید نوری شمار شاکیان مشخص نشده اما پیش‌بینی می‌شود شمار زیادی از شاکیان از جمله زندانیان سیاسی سابق به عنوان شاهد علیه وی در دادگاه حاضر شوند.

دادگاه حمید نوری نخستین مورد برگزاری دادگاه برای کسانی است که در کشتار زندانیان سیاسی سال ۱۳۶۷ دست داشته‌اند. بازماندگان و خانواده‌های زندانیان اعدام شده در سال ۱۳۶۷  در چهار دهه گذشته بارها خواستار برگزاری دادگاه برای رسیدگی به این موضوع و مجازات عاملان اعدام‌ها شده‌اند.

 

اکنون دادستانی سوئد حمید نوری ۶۰ ساله را به نقض فاحش قوانین بین‌المللی و قتل عمد متهم کرده و در بیانیه خود درباره کیفرخواست، به کشتار زندانیان سیاسی مجاهد و چپ اشاره کرده است.

کیفرخواست تعداد شاکیان را مشخص نکرده اما گفته شده اظهارات شاکیان، شاهدان و نظر کارشناسان امر از سراسر دنیا در محاکمه شنیده خواهد شد.

بنا بر کیفرخواست، اتهام مربوط به زندانیان چپ که بر اساس ارتداد از اسلام اعدام شدند (۲۷ آگوست تا ۶ سپتامبر ۱۹۸۸) با جرم کیفری "قتل عمد" مورد پیگرد قرار می‌گیرد.

پیش‌بینی می‌شود دادگاه رسیدگی به اتهام‌های حمید نوری از ۱۰ اوت (۱۹ مرداد) آغاز شود و تا آوریل سال ۲۰۲۲ ادامه داشته باشد.

این نخستین باری است که یکی از متهمان به کشتار زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ در دادگاهی محاکمه می‌شود.

 

 

تصویر ویزای ورود حمید نوری به اروپا؛ او اکنون به ظن دست داشتن در کشتار ۶۷ در سوئد در بازداشت است
،

تصویر ویزای ورود حمید نوری به اروپا؛ او اکنون به ظن دست داشتن در کشتار ۶۷ در سوئد در بازداشت است

ایرج مصداقی از شاهدان دادگاه که از نخستین روز در پرونده نقش داشت به بی‌بی‌سی فارسی گفت: "صدور کیفرخواست از سوی دادستان سوئد نشان می‌دهد که ما توانستیم دستگاه قضایی سوئد را مجاب کنیم حمید نوری در جنایت علیه بشریت مشارکت داشته است و آنچه در ۲۱ ماه گذشته مطرح کردیم حقیقت داشته و دادستان مجاب شده که ما اسناد و مدارک کافی داریم".

آقای مصداقی همچنین ابراز امیدواری کرده که صدور کیفرخواست برای حمید نوری زمینه‌ای برای پیگرد حقوقی ابراهیم رئیسی نیز فراهم کند.

آقای رئیسی که تا چندی دیگر کار خود را به عنوان رئیس جمهوری ایران آغاز می‌کند، عضو "هیات مرگی" دانسته می‌شود که با دستور آیت‌الله خمینی حکم اعدام هزاران زندانی سیاسی را صادر کرد.

تمدید قرار بازداشت "حمید نوری" در سوئد بازتاب بین‌المللی و رسانه‌ای داشت و اگنس کالامارد، گزارشگر ویژه اعدام‌های فراقانونی سازمان ملل گفت: "این اولین گام مهم در اجرای عدالت برای اعدام‌های سال ۱۳۶۷ است".

پیشتر حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضائی مجلس ایران گفته بود: "ما چنین شخصی نداریم که سال ۶۷ دادیار باشد و امروز او را دستگیر کرده باشند".

حمید نوری کیست؟

بنابر شهادت‌ها و کتاب‌های منتشر شده از خاطرات زندانیان سیاسی "حمید نوری" با نام مستعار "عباسی" در زمان اعدام‌ها دادیار زندان گوهردشت بوده است.

گفته می‎‌شود حمید نوری در سمت دادیار به آقای ناصریان کمک می‌کرده و در واقع دستیار او بوده است.

زندانیان سیاسی گوهردشت از جمله ایرج مصداقی شهادت داده‌اند که ناصریان نام مستعار محمد مقیسه است که به ریاست شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب رسید و پس از دهه ۶۰ شمسی، به دلیل رسیدگی به پرونده‌ شمار زیادی از فعالان سیاسی شهرت یافت.

ایرج مصداقی پیشتر به بی‌بی‌سی فارسی گفته بود که در تابستان سال ۱۳۶۷، حمید نوری از جمله کسانی بود که در زندان گوهردشت زندانیان را برای "هیأت مرگ" انتخاب و رده‌بندی می‌کرد.

مرداد و شهریور ۱۳۶۷، هزاران زندانی سیاسی با دستور آیت‌الله خمینی، بنیان‌گذار و رهبر جمهوری اسلامی اعدام و در گورهای دسته‌جمعی دفن شدند.

تعداد دقیق کشته‌شدگان نامعلوم مانده است اما بنا به برآوردهای تخمینی سازمان‌های حقوق بشری و سیاسی، به حدود پنج هزار نفر می‌رسد.

مقام‌ها و مسئولان ایرانی جنازه هیچ‌یک از قربانیان کشتارهای فراقضای*ی سال ۱۳۶۷ را به خانواده‌هایشان تحویل نداده و به علاوه، در تلاش برای محو کردن هر نشانی از قربانیان، محل دفن اجساد را هم به اکثر خانواده‌ها اطلاع نداده‌اند.

آیت‌الله حسینعلی منتظری در آن زمان در جلسه‌ای با مقام‌های مسئول این اعدام‌ها را "بزرگترین جنایت تاریخ" ایران خوانده بود.

عفو بین‌الملل نیز سال گذشته این اعدام‌ها را "جنایتی ادامه‌دار علیه بشریت" دانست.

سکوت جمهوری اسلامی در آستانه محاکمه حمید نوری در سوئد/ گفتگوی احمد رأفت با ایرج مصداقی

سرانجام روز ۱۹ امرداد (۱۰ اوت) دادگاه حمید نوری که ۲۱ ماه پیش در بدو ورود به استکهلم در فرودگاه آرلاندا بازداشت شد، آغاز به کار می‌کند. دادستانی در روزهای آینده متن دادخواست و اتهامات حمید نوری را منتشر خواهد کرد. در پرونده تقریبا هزار صفحه‌ای این دادگاه، شهادت ده‌ها نفر ثبت شده است. شاکیان، شاهدان و کارشناسان بسیاری قرار است در این دادگاه که احتمالا تا ماه آوریل سال آینده میلادی ادامه خواهد یافت، حضوری و یا مجازی شرکت کنند.
بازداشت حمید نوری به همت ایرج مصداقی از زندانیان سابق گوهردشت در همکاری با کاوه موسوی حقوقدان امکانپذیر شد که توانستند مقامات قضائی سوئد را متقاعد سازند که این فرد در اعدام صدها زندانی در تابستان ۶۷ در زندان گوهردشت کرج دست داشته و به عنوان دستیار ابراهیم رئیسی یکی از ۴ عضو «هیئت مرگ»، رئیس پیشین قوه قضائیه جمهوری اسلامی و رئیس دولت آینده‌ که کار خود را در امرداد آغاز خواهد کرد، همکاری داشته است.
احمد رأفت با ایرج مصداقی گفتگویی در همین ارتباط انجام داده است.

 

 

 

 

 

 

 

دادگاه حمید عباسی ،از قتل عام 67 تا قتل عام 98،مواضع ننگین و معامله گرانهوو امریکا و اروپا

 

بخش: 
انتشار از: 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.