رفتن به محتوای اصلی

ایران – محکومیت‌های بین‌المللی همراه با اعتراضات سراسری مردم
29.07.2021 - 11:37

«ایران – محکومیت‌های بین‌المللی همراه با اعتراضات سراسری مردم »

اعتراضات سراسری مردم ایران از خوزستان تا تهران و بسیاری شهرها، چهاردهمین روز خود را پشت سر گذاشت؛

در حالی‌که خامنه‌ای می‌خواست با آوردن آیت الله اعدام، ابراهیم رئیسی در منصب ریاست جمهوری نظامش، مانع شکل گیری اعتراضات مردم شود اما؛ اعتراضات و قیام تشنگان در شهرهای خوزستان آغاز شد و سپس مردم در شهرهای دیگر ایران از الیگودرز تا تبریز  و از کرمانشاه تا تهران به حمایت بلند شدند.

مردم با شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» ، «مرگ بر خامنه‌ای» و «خامنه‌ای حیا کن، مملکتو رها کن» دست به اعتراض علیه حاکمیتی زدند که ۴۳ سال است مردم و کشور ما را غارت کرده و ثروتهای آن را به یغما برده است. در حالی که مردم ایران از بی آبی و قطع برق در گرمای تابستان رنج می برند، سپاه پاسداران اب و برق ایران را به سایر کشورها صادر می کند.

چرا ما «تشنه‌ایم»… به شعار علیه نظام تبدیل شد؟

هر چند کمبود آب منجر به آغاز اعتراضات مردم خوزستان شد، اما مشکل خوزستان هم‌چون سایر استان‌ها در سراسر کشور با مشکل اب، برق، گرانی سرسام آور، فقر و گرسنگی و چپاول و فساد نهادینه شده در این نظام، پیوند خورده است.

وال استریت ژورنال ۲۷ ژوئیه ۲۰۲۱ در مطلبی با عنوان «اعتراضات آب در ایران رهبران کشور را به آزمایش می‌کشد»، نوشت: «یک بحران اقتصادی عمیق بسیاری از خانواده‌های ایرانی را به فقر سوق داده و توان خرید آنها را با کاهش شدید ارزش ارز کشور کاهش داده است. اعتراضات که تقریباً دو هفته پیش در استان جنوب‌غربی نفتخیز خوزستان آغاز شد حول این‌ که دولت ایران آب را منحرف کرد تا چاه نفت حفر کند، و قوم عرب این منطقه را از زمین‌هایشان براند. تظاهر کنندگان فریاد زده‌اند که ”ما تشنه‌ایم“ به شعار علیه علی خامنه‌ای و علیه جمهوری اسلامی سر دادند». 

احمدرضا لاهیجان‌زاده معاون دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست به روزنامه همشهری ۳مرداد ۱۴۰۰، از نقش سپاه پاسداران در خشک کردن هورالعظیم اشاره کرد و گفت: «ژاپنی‌ها حاضر بودند برای استخراج نفت در حوزه‌های آزادگان و یادآوران با تکنولوژی سطح بالا، همانند استخراج در دریا، از این حوزه‌ها بهره بردای کنند. اما چینی‌ها حاضر به انجام این کار نشدند و به‌خاطر ارزان‌تر شدن پروژه، پیشنهاد خشک شدن هور را دادند که متأسفانه یک شورای بالا دستی امنیتی هم آن را می‌پذیرد».

مجتبی یوسفی، نماینده خوزستان در مجلس گفت که بیش از 700 دهکده در این استان فاقد آب آشامیدنی هستند و کشاورزان شاهد مردن احشام خود از تشنگی بوده‌اند. (خبرگزاری مجلس -۲۷ تیر). 

تظاهرات در تهران، مرگ بر دیکتاتور

سایت دویچه وله فارسی در گزارشی از تظاهرات تهران نوشت: «اعتراض در تهران (۲۶ ژوئیه) دو روز پس از تظاهرات همبستگی مردم تبریز با خوزستان برگزار شد. معترضان با راهپیمایی در خیابان جمهوری تهران شعار خامنه‌ای حیا کن، مملکتو رها کن، و توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه سردادند».

آسوشیتدپرس ۴مرداد ۱۴۰۰ در گزارشی از شکل گیری اعتراضات مردم تهران با عنوان، در بحبوحه اعتراضات آب، مردم به راهپیمایی دست زده‌اند، گزارش کرد: «با این‌که نیروهای امنیتی اخیراً حضور سنگین‌تر از حد معمول را در پایتخت ایران حفظ کرده‌اند، اما تظاهر کنندگان در خیابان جمهوری شعار می‌دادند “مرگ بر دیکتاتور”.

اعتراضات در خوزستان در حالی صورت می‌گیرد که ایران با افزایش همه‌گیر ویروس کرونا درگیر است و هزاران کارگر در صنعت نفت این کشور برای دستمزد و شرایط بهتر دست به اعتصاب زده‌اند».

اعتراضات سراسری با خواست تغییر نظام

روزنامه پست میلینکال کانادا ۲۰ژوییه ۲۰۲۱ در مطلبی با عنوان، “اعتراضات در سراسر ایران با خواست تغییر رژیم آغاز شد” نوشت: «موجی از اعتراضات به‌دلیل کمبود آب در کشور در حالی است که ایرانیان خود را برای شرکت در عاشورا در ماه آینده آماده می‌کنند، مراسمی که در آن مردم برای درگذشت امام حسین عزاداری می‌کنند. امام حسین بیش از ۱۰۰۰سال پیش بعد از این‌که دشمنان او را از آب محروم کردند درگذشت… بدتر شدن کمبود آب و برق، اعتراضاتی را در سراسر کشور از جمله در لرستان و تهران برانگیخته است».

سایت یورونیوز(فارسی) ۴مرداد ۱۴۰۰ از تهران گزارش کرد: «گروهی از مردم در برخی نقاط تهران به خیابان آمدند و شعارهای اعتراضی علیه جمهوری اسلامی سر دادند. مردم در این تظاهرات که در محدوده خیابان جمهوری شکل گرفت، شعارهای تندی علیه حکومت سر دادند. معترضان با شعارهایی چون مرگ بر دیکتاتور، نارضایتی و خشم خود را از وضعیت کنونی کشور ابراز داشتند».

خبرگزاری آسوشیتدپرس، ۲۶ ژوییه۲۰۲۱ از تهران گزارش کرد: «در میان اعتراضات مداوم در مورد کمبود آب در جنوب غربی ایران، مردم در خیابان اصلی تهران راهپیمایی کردند. تظاهر کنندگان فریاد زدند: “مرگ بر دیکتاتور!”. در یک هفته اخیر تظاهرات گسترده‌یی در دیگر استانها نظیر آذربایجان شرقی، اصفهان، لرستان و چهارمحال و بختیاری هم اعتراضاتی در حمایت از مردم خوزستان شکل گرفته است».

 شعار تظاهرات مردم از خوزستان تا تهران – صنفی…یا… سیاسی؟

با سراسری شدن اعترضات مردم به قطع آب و برق، آنچه که اکثر خبرگزاری‌های بین‌المللی روی آن انگشت گذاشتند؛ خواسته عموم مردم ایران به تغییر حکومت در ایران است.

خبرنگار کانال یک آلمان ۲۶ژوئیه ۲۰۲۱ شعارهای تظاهرات تهران را با دو توئیت گزارش کرد و نوشت:

توییت اول: «شعارهایی چون توپ، تانک، فشفشه، آخوند باید گم بشه، به‌دلیل خشم نسبت به قطع برق و کمبود آب. به مدت چند روز در ایران اعتراضاتی صورت گرفته».

توئیت دوم: «اعتراضات در تهران. از سال۲۰۱۹ اولین بار است. در شعارها مردم به رژیم انتقاد می‌کنند: نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران. آنها با این شعار تزریق پول میلیونی به حماس و حزب‌الله در حالی‌که آنها در تاریکی نشسته‌اند، را مورد انتقاد قرار می‌دهند».

تظاهرات تهران «غافلگیرکننده و خودجوش»

علی‌رغم آماده باش دستگاه سرکوب وابسته به خامنه‌ای، مردم تهران بدون اعلام قبلی نشان دادند که نه کرونا و نه حضور نیروهای یگان ویژه سرکوبگر در خیابان‌های تهران نمی‌توانند مانع اعتراض به حق مردم شوند. مردمی که از کمبودها و مشکلات فزاینده در زندگی شان به فغان آمده‌اند و به خوبی می دانند که ریشه این مشکلات در بیت خامنه‌ای و سپاه پاسداران وابسته به اوست.

سایت العربیه (عربی) ۴مرداد با اشاره به ویژگی‌های تظاهرات تهران نوشت: «تهران با تظاهراتی که بدون اعلام قبلی در مرکز پایتخت برگزار شد و دولت را غافلگیر کرد، تهران در همبستگی با اعتراضات اهواز به شهرهای ایران می‌پیوندد».

سایت العین الاخباریه (ابوظبی) ۴مرداد در انعکاسی از تظاهرات تهران گزارش کرد: «تجمعات و اعتراضات امروز تهران به‌صورت خودجوش و بدون اعلام قبلی برگزار شده است. شعار «‌خامنه‌ای حیا کن مملکتو رها کن»، «‌نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران»، «مرگ بر دیکتاتور» و «‌توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه» از جمله شعارهایی بود که در اعتراضات تهران سرداده شده است و سردادن این شعارها بازتاب بسیاری در شبکه‌های اجتماعی داشت».

ادامه اعتراضات، از تهران تا اصفهان اتحاد اتحاد

گسترش اعتراض‌ها از شهری به شهر دیگر پس از اعتراضات سراسری آبان ۹۸ نشان از شرایط آماده انفجاری جامعه نسبت به ۴۳ سال جنایت آفرینی دار و دسته دیکتاتوری خامنه‌ای است که برای مردم ایران حاصلی جز فقر، گرسنگی و سرکوب نداشته و اعتراضات از شهری به شهر دیگر تا به زیر کشیدن حاکمیت ستمگر ادامه خواهد داشت.

سایت رادیو آلمان(فارسی) ۶مرداد ۱۴۰۰ با اشاره به شعار اتحاد برای به زیر کشیدن نظام ولایت فقیه نوشت: «معترضین در اغلب اعتراضات شعار “اتحاد” با خوزستان را سر دادند. در ویدیوهای منتشر شده از تظاهرات بهارستان اصفهان نیز شعار ”خوزستان، اصفهان، اتحاد اتحاد ” سر داده شده است. مردم در بهارستان اصفهان همچنین شعارهایی چون ”ایرانی با غیرت، حمایت حمایت ” و ”جمهوری اسلامی نمی خواهیم، نمی خواهیم ” نیز سر دادند».

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان
کانون حقوق بشری نه به زندان نه به اعدام

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.