رفتن به محتوای اصلی

کرونا در ایران؛ هشدار به روحانی در مورد «اشباع ظرفیت» جسمی و روانی کادر درمان
31.07.2021 - 12:52

در این نامه با اشاره به موج اخیر بیماری کرونا آمده است: «تکمیل ظرفیت بستری بیمارستان‌ها، فقط به‌معنی اشغال تخت نیست که با افزودن تخت‌های سیار و بیمارستان‌های صحرایی قابل جبران باشد، بلکه به‌ معنی اشباع کامل ظرفیت کادر ارائه‌دهنده خدمت نیز هست.»

در نامه رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی ضمن اشاره به «افت شدید عملکرد» کادر درمان به دلیل فشار روانی و جسمی از «بی‌توجهی آشکار به محدودیت‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی» انتقاد شده و آمده است که به دلیل بی‌توجهی به مقررات منع مسافرت، در این موج، به‌موازات افزایش تعداد بیماران کووید، مصدومان حوادث ترافیکی نیز افزایش یافته است».

در این نامه همچنین آمده است: «در این شرایط بسیار خطیر، دانشگاه‌های علوم پزشکی به‌دلیل کاهش شدید درآمدهای اختصاصی و افزایش هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر، نه‌تنها قادر به جبران زحمات کادر درمان نیستند، بلکه برای پرداخت مطالبات معوقه نیز شرمسارند.»

چند ساعت پس از انتشار این نامه، حسن روحانی روز شنبه، ۹ مرداد، در آخرین جلسه ستاد ملی کرونا از تصمیمات دولت دوازدهم در زمینه کرونا دفاع کرد و آنها را مبتنی بر «خرد جمعی» دانست و گفت که نمی‌توان موردی را در آن یافت که «مخالف اصول علمی و بی‌توجه به تجربه جهانی» باشد.

در همین حال روز شنبه گزارش‌های متعددی از بحران کرونا در استان‌های تهران، خوزستان، هرمزگان، مازندران منتشر شده و سازمان نظام پزشکی مشهد درباره وقوع «فاجعه‌ای وحشتناک» در این شهر هشدار داد.

در همین زمینه علیرضا ر‌ئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا نیز با اعلام گسترش کرونای دلتا در ۲۹ استان کشور و هشدار جدی در مورد پر شدن تخت‌های بیمارستانی گفت که رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور به زیر ۴۰ درصد سقوط کرده است.

وزارت بهداشت ایران روز شنبه، ۹ مرداد اعلام کرد که طی یک شبانه‌روز گذشته، ۲۸۶ نفر دیگر جان خود را بر اثر کرونا از دست داده‌ و نزدیک به ۲۰ هزار بیمار جدید در کشور شناسایی شده‌اند.

به این ترتیب آمار کل جان‌باختگان به ۹۰ هزار و ۶۳۰ نفر و شمار کل مبتلایان در ایران به سه میلیون و ۸۷۱ هزار و ۸ نفر رسیده است.

این آمار در حالی اعلام می‌شود که درستی آن‌ها از سوی منابع مستقل مورد تردید جدی قرار دارد و شمار قربانیان، دو تا سه برابر آمار دولتی تخمین زده می‌شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اصغر جیلو
برگرفته از:
رادیو فر دا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.