رفتن به محتوای اصلی

جهانگیری: اسرائیل آدم می‌فرستاد داخل نفت‌کش ما و آن را منفجر می‌کرد
02.08.2021 - 12:18

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئيس‌جمهوری ایران، گفته است که در مقطعی «اسرائیل آدم می‌فرستاد داخل نفت کش ما و آن را منفجر می‌کرد».

به گزارش خبرگزاری «ایسنا»، جهانگیری، دوشنبه، 11 مرداد، در آخرین جلسه مدیران دولت روحانی گفت:‌ «هیچ کس از ما نپرسید که چگونه نفت فروختید؟ ترامپ ایستاد و نگذاشت یک بشکه نفت فروخته شود و به 12 نفت‌کش ما آسیب زدند».

ادعای جهانگیری در خصوص نفوذ اسرائیل به داخل نفت‌کش‌ها و انفجار آنها در حالی مطرح می‌شود که در روزهای اخیر حکومت ایران از سوی اسرائيل، بریتانیا و آمریکا به‌عنوان طراح و مسئول حمله به نفتکش «مرسر استریت» در دریای عرب معرفی شده است.

ستاد فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده «سنتکام»، روز شنبه 9 مرداد، در بیانیه‌ای اعلام کرد که نفتکش «مرسر استریت» با پهپاد هدف قرار گرفته است.

در جریان این حمله که با یک پهپاد انفجاری صورت گرفته است، دو خدمه بریتانیایی و رومانیایی این نفت‌کش کشته شدند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در نشست خبری یک‌شنبه دهم مرداد دست داشتن ایران در حمله به نفتکش اسرائیلی را تکذیب کرد.

پیشتر شبکه تلویزیونی «العالم» متعلق به جمهوری اسلامی در خبری به نقل از آنچه «منابع مطلع مقاومت در منطقه» نامید، اعلام کرد: «حمله به کشتی اسرائیلی در دریای عرب در پاسخ به حمله اخیر تل‌آویو به فرودگاه ضبعه سوریه بود.»

گفتنی است که در ماه‌های اخیر ایران و اسرائیل یکدیگر را به هدف قراردادن کشتی‌های تجاری خویش متهم کرده‌اند. این اتهامات متقابل در چارچوب «جنگ پنهانی» میان دو کشور توصیف شده است که حمله به مراکز اتمی ایران و مواضع نظامی تهران در سوریه را نیز شامل می‌شود.

پیشتر برخی منابع غربی از هجوم اسرائیل به 12 نفتکش ایرانی و کشتی‌های حامل نفت ایران به سوریه طی 2 سال و نیم اخیر خبر داده بودند.

روزنامه «وال استریت ژورنال» نیز به نقل از برخی مقامات آمریکایی و خاورمیانه‌ای گزارش داده بود که اسرائیل از اواخر سال 2019 با به‌کارگیری مین‌های دریایی خاص کشتی‌های تجاری ایرانی به مقصد سوریه را در دریای سرخ و مناطق دیگری در خاورمیانه مورد هدف قرار داده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.