رفتن به محتوای اصلی

حسن روحانی: جلوی جنگ را گرفتم
02.08.2021 - 21:44

 

روحانی: حرف‌هایی دارم که سال‌ها نمی‌توان آن را به زبان آورد

Missing media item.

حسن روحانی با اشاره به برجام و لغو قطعنامه‌های سازمان ملل علیه ایران، اظهار داشت حرف‌هایی درباره آن ایام دارم که شاید سال‌ها نتوان به زبان آورد و نتوان گفت که در فاصله حصول توافق برجام در تیر ماه تا آغاز اجرای آن در دی ماه چه اتفاقاتی افتاد و چه اقداماتی کردند تا برجام اجرایی نشود.

او که در نشست با مدیران ارشد دولت دوازدهم سخنرانی می‌کرد، افزود در طول هشت سال گذشته اختلاف سلیقه داشتیم اما هر دو جناح به آینده امیدوار بودند و با وجود فراز و نشیب‌های فراوان همه متفق بودند که کشور باید توسعه یافته و به الگویی برای منطقه و جهان تبدیل شود و راه اصلی رسیدن به این هدف تعامل سازنده با جهان، منطقه و دوستانمان است.

وی در ادامه ضمن دفاع از عملکرد دولت خود و با اشاره به اختلاف‌های درونی بین جناح‌های مختلف درون حکومت گفت: «با افراطی‌گری و چنگ انداختن روی صورت هم و هتاکی نمی‌توانیم پیشرفت کنیم باید به این نتیجه برسیم که دوران افراطی‌گری به پایان رسیده و این راه اعتدال است که هیچ‌گاه به پایان نمی‌رسد.»

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که رهبر جمهوری اسلامی در آخرین دیدار خود با هیئت دولت، از عملکرد حسن روحانی در اصرار به مذاکره با غرب انتقاد کرد.

علی خامنه‌ای در این باره گفت: «در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد و آنها کمک نمی‌کنند و هرجا که بتوانند ضربه خواهند زد و اگر جایی هم ضربه نمی‌زنند به این دلیل است که نمی‌توانند.»
او در توصیف دستاورد اصلی دوران ریاست جمهوری حسن روحانی گفت: «یک تجربه بسیار مهم در این دوران عبارت است از بی‌اعتمادی به غرب که آیندگان باید از آن استفاده کنند.»

حملات رسانه‌های وابسته به علی خامنه‌ای به او در ۸ سال گذشته هیچ‌گاه متوقف نشد.

در مقابل، طی هفته‌های اخیر، حسن روحانی تمام تلاشش را صرف دفاع از خود و دولتش کرده است. با این حال امروزه دیگر واضح است که مسئولیت مشکلات کشور تنها بر عهده دولت نیست و دولت در سایه که زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی تشکیل شده، نقشی به‌مراتب پررنگ‌تر در مسائل امروز ایران دارد.

دولت در سایه در اصطلاح به دولتی سمبلیک از سوی جناح اپوزیسیون عنوان می‌شود که در مقابل دولت مستقر تشکیل می‌شود تا با نظارت و بررسی عملکرد آن، ضعف‌های آن را نقد کند. این مدل معمولاً در نظام‌های پارلمانی شبیه به سیستم بریتانیا اجرایی می‌شود.

بااین‌حال در ایران و درحالی‌که بین حکومت آن و حکومت‌های پارلمانی و دموکراسی، شباهتی وجود ندارد، در دولت دوم حسن روحانی، اصطلاح دولت در سایه از سوی حامیان دولت به گروه شکست‌خورده در انتخابات که عموماً وابسته به ابراهیم رئیسی بودند و توسط سعید جلیلی مدیریت می‌شدند، اطلاق شد.

 

 

 

##################

آقای روحانی عملکرد خود را موفقیت آمیز ارزیابی کرد و گفت توانسته است با پیشبرد دیپلماسی جلوی وقوع جنگ را بگیرد.

رییس جمهوری ایران گفت تنها راه لغو تمام تحریم‌ها علیه ایران که در مصوبه مجلس آمده این است که ایران نیز حاضر به گفتگو درباره تمام موضوعات از جمله برنامه موشکی خود باشد.

رئیس جمهور ایران پیشتر در سخنرانی خداحافظی با مدیران ارشد دولت خود، سرقت اسناد هسته‌ای این کشور توسط اسرائیل را تایید کرده و گفته یکی از دلایل خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام، ارائه این اسناد به دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت ایالات متحده بود.

آقای روحانی گفته است "اسنادی که حالا دروغ و راست، اسرائیلی ها آمدند و بردند و منتشر کردند، بردند پیش ترامپ و گفتند با این اسناد باید از توافق خارج شوی".

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر وقت اسرائیل در بهار سال ۱۳۹۷ در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که اسرائیل به اطلاعاتی دست پیدا کرده که نشان می دهد ایران پس از امضای توافقنامه هسته ای برجام همه اسناد مربوط را در یک مرکز محرمانه در حومه تهران مخفی کرده است.

مدت کوتاهی پس از این اظهارت دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا که از قبل درباره احتمال خروج از توافق هسته‌ای برجام هشدار داده بود، رسما از این توافق خارج شد.

آقای نتانیاهو، با به نمایش گذاشتن تعداد زیادی پوشه و سی دی گفته بود اسرائیل در یک عملیات اطلاعاتی توانسته به ۵۵ هزار صفحه و ۵۵ هزار فایل دیجیتال از اطلاعات مربوط به برنامه هسته ای نظامی ایران در قالب ۱۸۳ سی دی دست پیدا کند.

او با نشان دادن تصاویری از آن چه به گفته او از اسناد هسته ای ایران به دست آمده، ایران را متهم کرد که برای سال ها به مجامع بین المللی درباره برنامه هسته ای خود دروغ گفته است.

نتانیاهو

 

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر وقت اسرائیل در حال توضیح درباره اسناد سرقت شده اتمی ایران

مقام های جمهوری اسلامی به صراحت سرقت این اسناد را رد یا تایید نکرده بودند اما بهار امسال در جریان رقابت های انتخاباتی، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام برای اولین بار به سرقت این اسناد اشاره و تلویحا آن را تایید کرده بود.

درباره وقایع جاری در ایران، به تازگی یوسی کوهن، رئیس سابق سازمان اطلاعاتی اسرائیل (موساد) نیز در اظهاراتی کم سابقه از سوی یک مقام ارشد اسرائیلی گفته بود که سرقت این اسناد از ایران طی یک عملیات هفت ساعته و توسط ماموران غیر اسرائیلی انجام شد.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور پیشین ایران نیز پیش از این سازمان های اطلاعاتی و آنچه "باند امنیتی" در این نهاد خوانده خواسته بود به جای "شنود مردم" به مراقبت از مراکز اتمی بپردازد.

علی یونسی، وزیر اطلاعات در دولت محمد خاتمی و دستیار کنونی حسن روحانی رئیس جمهور ایران هم به تازگی در مورد نفوذ موساد در ساختار جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرده و هشدار داده بود که "نفوذ موساد در جمهوری اسلامی" به حدی است که به گفته او " جا دارد همه مسئولین جمهوری اسلامی برای جان خودشان نگران باشند".

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.