رفتن به محتوای اصلی

ادامه اعتراض‌ها به برنامه شرکت انریکه مورا در مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی
05.08.2021 - 00:30

 

خانم محمدی در نامه خود خطاب به انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا نوشت: "بنده قصد ندارم به شما یادآوری کنم که آبان ۹۸ حکومت ایران چه سرکوب خشن و بی رحمانه ای علیه مردم بی پناه به راه انداخت و چه خون هایی سنگفرش خیابان ها را سرخ کرد که آنها مطالبه ای مدنی و مسالمت آمیزتر از آنچه که شما در غرب شاهدید داشتند."

او افزود که مردم ایران "در مطالبه معیشت، آب و حق حیات با گلوله از پا در می آیند".

حکم ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی، هشتمین رئیس جمهور جمهوری اسلامی، روز سه شنبه از سوی رهبر جمهوری اسلامی تنفیذ شد. مراسم تحلیف او روز پنجشنبه در مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد که با حضور مهمانان خارجی از جمله انریکه مورا از نمایندگان اتحادیه اروپا خواهد بود.

انریکه مورا هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین بوده است که با هدف احیای توافق هسته ای برجام انجام می شد.

خانم محمدی نوشت: "می خواهم از مرگ هزاران هزار زن و مرد و پزشک و کادر درمان بگویم که به دلیل عدم واکسیناسیون رایج در سراسر جهان، در خانه ها و بیمارستان ها غریبانه و بی پناه جان می دهند. کشتاری بی سابقه، بی رحمانه و دلخراش در خانه های مردم سرزمین من اتفاق می افتد. گلوله نیست، شکنجه نیست، زندان نیست، بلکه درک کنید، مرگ خاموش در اتاق هایی تاریک و خانه های پر وحشت ایرانیان است."

خانم محمدی که حدود یک سال پیش از زندان آزاد شد خطاب به آقای مورا نوشت که ایران با سفر او موافقت می کند اما حاضر به پذیرش واکسن های اتحادیه اروپا نیست "چون اولی برای بقای حکومت و دومی برای بقای مردم است."

انریکه مورا در وین

 

انریکه مورا هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین بوده است

او در در پایان نوشت: "من بعنوان یک فعال حقوق بشر اعلام میکنم، اقدام حکومت و حضرتعالی را برای بقاء حکومت و عدم بقاء مردم نمی پذیرم و معترضم. این روز را من و مردم سرزمینم به خاطر می سپاریم، شما هم خوب به خاطر بسپارید."

حضور نماینده ای از اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف به موجی از انتقادها دامن زده که به دلیل سابقه ابراهیم رئیسی در هیات اعدام‌ زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷، این حضور را در تضاد با ارزش های حقوقی بشری اروپا می دانند.

مسیح علی نژاد دیگر فعال حقوق بشر ایرانی ساکن آمریکا که اخیرا در دیدار با اعضای کنگره و برخی مقام های بلندپایه دولت جو بایدن خواستار پرداختن آنها به مساله حقوق بشر در ایران شده است هم به این تصمیم اعتراض کرده است.

رد شدن از پست Twitter, 1

پایان پست Twitter, 1

او روز سه شنبه در توییتی به زبان انگلیسی از برنامه حضور انریکه مورا در مراسم تحلیف ابراز خشم کرد چون "با این کار به رئیسی که مرتکب جنایت علیه بشریت شده قدرت می دهد شمار بیشتری را بکشد."

او از جمله به ربوده شدن جمشید شارمهد توسط ایران اشاره کرد و از اتحادیه اروپا خواست به درخواست های خانواده او توجه کنند.

خانواده جمشید شارمهد می گوید که او در جریان سفری به امارات متحده عربی در دبی توسط ماموران حکومت ایران ربوده و به ایران منتقل شد. او شهروندی آلمان را دارد.

پیشتر رضا پهلوی ولیعهد سابق ایران در مصاحبه ای با خبرگزاری فرانسه به تندی از برنامه نماینده اتحادیه اروپا انتقاد کرده بود.

آقای پهلوی تصمیم نماینده اتحادیه اروپا برای مشارکت در مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی را "همچون سیلی به صورت" توصیف کرد چون به او مشروعیت می دهد.

آقای پهلوی در این مصاحبه همچنین ابراز عقیده کرد که حکومت ایران در آستانه فروپاشی است و آنچه مردم ایران در این مقطع به آن نیاز دارند حمایت قوی‌تر غرب است.آقای پهلوی گفت "تکان دهنده" است که به نظر می رسد "دمکراسی های غربی که بیشترین انتظار را از آنها داشتیم درحال خنجر زدن به مردم (ایران) از پشت هستند."

نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل هم روز سه شنبه گفت: "غیر ممکن است که از حقوق بشر حرف بزنید و هم‌زمان به یک قاتل، یک مسئول اعدام، که صدها مخالف رژیم را حذف کرده ادای احترام کنید."

عفو بین الملل خواستار تعقیب قضایی ابراهیم رئیسی به دلیل مشارکت در اعدام گسترده زندانیان سیاسی شده، اما آقای رئیسی گفته باید بابت اقداماتش مورد تقدیر قرار گیرد.

ابراهیم رئیسی به عنوان نماینده دادستان تهران عضو هیاتی قضایی از مسئولان صدور احکام اعدام‌های تابستان ۱۳۶۷ بوده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.