رفتن به محتوای اصلی

آمریکا: افراد مسلح با لباس نظامیان ایران پس از هفت ساعت گروگان‌گیری از کشتی آسفالت پرینسس
05.08.2021 - 09:00

 

به گفته یک مقام آمریکایی، افراد مسلحی که لباس گارد ساحلی ایران را بر تن داشتند، پس از آنکه به زور وارد کشتی «آسفالت پرنسس» شدند، به ضرب و شتم خدمه و تخریب تجهیزات کشتی پرداختند و پس از هفت ساعت شیئی را از کشتی برداشته و از آن خارج شدند.

این مقام آمریکایی به گزارش بیزنس اینسایدر گفت: «هواپیمای ما از افراد مسلح ایرانی که وارد کشتی شده بودند، عکسبرداری کرد و مشخص شد که آنها شیئی را از کشتی برده و خارج شدند.»

او خاطرنشان کرد که وضعیت شبیه «بازرسی‌ نیروهای ایرانی با حمایت حکومت ایران» بود و «تمامی نشانه‌های دزدی دریایی در آب‌های بین‌المللی» را داشت.

پس از انتشار گزارش سوءقصد ربایش کشتی در نزدیکی سواحل امارات، نیروی دریایی آمریکا یک ناوشکن موشک‌انداز را به محدوده حرکت «آسفالت پرنسس» فرستاد، اما وقتی به محل رسید که مهاجمان رفته بودند.

این ناو سپس با کشتی آسفالت پرنسس تماس گرفت و سرنشینان گفتند که مهاجمان آنها را مورد ضرب و شتم قرار داده و با تفنگ سرپرست کشتی را زیر نشانه گرفته بودند.

مرکز امنیت دریایی عمان روز چهارشنبه رسما تایید کرد کشتی «آسفالت پرنسس» برای ربایش مورد سوقصد قرار گرفته بود. پیشتر نیز، گروه عملیات تجارت دریایی بریتانیا اعلام کرد این کشتی در امنیت بوده و حادثه ربایش احتمالی آن پایان یافته است.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده معتقد است کسانی که کشتی «آسفالت پرنسس» با پرچم پاناما را در خلیج عمان مورد سوءقصد ربایش قرار دادند، ایرانی بودند، اما نمی‌توان آن را تایید کرد.

روزنامه تایمز به نقل از منابع دولتی در بریتانیا نوشت چندین ایرانی به کشتی پرنسس آسفالت حمله کرده و سعی کردند آن را به ایران ببرند، اما خدمه کشتی موتورهای آن را از کار انداختند تا نتواند حرکت کند.

یک منبع دولتی بریتانیا به این روزنامه گفت: «سپس کشتی‌های جنگی آمریکا و عمان رسیدند و نیروهای ایران سوار بر قایق‌های خود شدند و رفتند.»

در همین حال، وب‌سایت «آرگوس مدیا» گزارش داد به فایل مکالمات میان گارد ساحلی امارات متحده عربی و کارکنان کشتی «آسفالت پرنسس» دسترسی پیدا کردند و بر اساس آن ۵ یا ۶ ایرانی به این کشتی که مورد سوءقصد ربایش قرار گرفته بود، وارد شده بودند.

ساعاتی پس از انتشار خبر حمله به کشتی «آسفالت پرنسس»، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، اخبار منتشرشده را «کاملا مشکوک» خواند. او خبرها درباره اینکه این کشتی‌ را احتمالا نیروهای نظامی ایران یا نیروهای وابسته به ایران دزدیده‌اند، «تکذیب کرد» و این اخبار را «جعلی» خواند.

تنش‌ها در منطقه خلیج فارس و دریای عمان از هفته گذشته که به کشتی مرسر استریت تحت مدیریت اسرائیل حمله پهپادی شد و دو نفر از خدمه آن کشته شدند، افزایش یافته است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.