رفتن به محتوای اصلی

اعدام مخفیانه سجاد سنجری که در زمان بازداشت ۱۵ سال داشت،پس از تحمل ۱۰ سال حبس در کرمانشاه
05.08.2021 - 09:39

کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، ۱۳ مرداد ۱۴۰۰، سازمان عفو بین الملل از اعدام مخفیانه سجاد سنجری که در زمان بازداشت ۱۵ سال داشته است خبر داد. سجاد سنجری سحرگاه ۲ مرداد در زندان دیزل آباد بصورت مخفیانه و بدون اطلاع خانواده اش اعدام شده است.

عفو بین الملل می گوید مقامات ایرانی به طور مخفیانه مرد جوانی را که هنگام بازداشت کودک بوده و نزدیک به یک دهه را در حکم اعدام گذرانده بود، اعدام کرده اند. سجاد سنجری سحرگاه ۲ مرداد در زندان دیزل آباد در استان کرمانشاه به دار آویخته شد، اما به خانواده وی خبری داده نشد تا اینکه یک مقام زندان از آنها خواست كه جسد وی را تحویل بگیرند.

در آگوست ۲۰۱۰ ، پلیس، سجاد سنجری را که در آن زمان ۱۵ ساله بود به دلیل قتل یک مرد دستگیر کرد. سجاد سنجری گفت که این مرد قصد تجاوز به وی را داشته و مدعی شد که در دفاع از خود عمل کرده است، اما در سال ۲۰۱۲ به جرم قتل به اعدام محکوم شد.

عفو بین الملل افزود: «این واقعیت که سجاد سنجری به طور مخفیانه اعدام شد و حتی قبل از اعدام از حق خداحافظی با خانواده اش محروم شد، الگویی است از وضعیت هشداردهنده مقامات ایرانی که به طور مخفیانه یا در کوتاه مدت اعدام می کنند تا شانس مداخلات عمومی و خصوصی برای نجات جان زندانی به حداقل برسد.

ما از مقامات ایرانی می خواهیم که با اصلاح قانون مجازات به ممنوعیت استفاده از مجازات اعدام علیه هر فردی که در زمان جنایت زیر سن ۱۸ سال سن داشت، به این نقض های نفرت انگیز حق زندگی و حقوق کودکان پایان دهند. »

سجاد سنجری برای اولین بار در ژانویه ۲۰۱۲ بازداشت و به اعدام محکوم شد. در جریان محاکمه وی اعتراف کرد که مقتول را با چاقو کشته است، اما گفت که او پس از تلاش این مرد برای تجاوز به وی، در دفاع از خود این کار را انجام داده است. او گفت که این فرد روز قبل تهدید کرده بود که به او حمله خواهد کرد، بنابراین چاقوی آشپزخانه را با خود حمل کرد تا او را بترساند.

عفو بین الملل در خصوص پرونده سجاد سنجری نوشته است: «پس از آنکه چندین شاهد بر شخصیت «خوب» مقتول گواهی دادند، دادگاه بدوی ادعاهای دفاع شخصی سجاد سنجری را رد کرد. دادگاه می افزاید که سجاد سنجری نمی تواند در دفاع از خود حرفی بزند زیرا زودتر به او اخطار داده شده بود و بنابراین زمان کافی برای طرح موضوع با مقامات یا درخواست کمک از ساکنان روستای خود را داشته است.»

حکم اعدام سجاد سنجری ابتدا در دسامبر ۲۰۱۲ بدلیل نقص های مختلف در روند تحقیقات در دیوان عالی کشور رد شد اما سرانجام در فوریه ۲۰۱۴ تایید شد.

با این حال ، یک دادگاه کیفری در استان کرمانشاه در ۲۱نوامبر ۲۰۱۵ مجدداً سجاد سنجری را به اعدام محکوم کرد و بدون هیچ توضیحی به این نتیجه رسید که او در زمان ارتکاب جنایت به “بلوغ” رسیده است.

در ژانویه ۲۰۱۷، مقامات ایرانی پس از اعتراض بین المللی اعدام برنامه ریزی شده سجاد سنجری را متوقف کرده بود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان
برگرفته از:
نه به زندان - نه به اعدام
کانون حقوق بشری نه به زندان - نه به اعدام

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.