رفتن به محتوای اصلی

"ضرورت مقابله با محدود سازی استفاده از اینترنت و شبکه های مجازی"
08.08.2021 - 04:13

فایل صوتی جلسه پرسش و پاسخ تلگرامی

میهمان برنامه: دکتر گودرز اقتداری – تحلیلگر و فعال سیاسی چپ 

زمان: جمعه ۱٥ مرداد ۱۴۰۰ برابر با ۶ اوت ۲۰۲۱

ساعت: ۲۱:۰۰ به وقت ایران – ۱٨:۳۰ به وقت اروپای مرکزی و ۱۲:۳۰ به وقت شرق آمریکا

لینک: به یاد رفیق رئیسِ دانا، برای اتحاد عدالتخواهان

https://t.me/joinchat/tV0lKV4J97UzZWY5

سؤالات طرح شده در جلسه:

  • در صحبت های مقدماتی شما دو موضوع جدا از هم مطرح گردید یکی موضوع سازمانگری در شبکه های مجازی که شبکه های هرمی و افقی را طرح می کند و دومی موضوع طرح صیانتی که از سوی جمهوری اسلامی با استناد نادرستی به اصلی در قانون اساسی در حال تصویب است و هدفش واقعا محدودیت استفاده از اینترنت برای شبکه های اجتماعی است . ولی طرح موضوع اول کاملا موضوع دوم را تحت الشعاع قرار داده است و برای کاربران این سوال مطرح می شود که اندیشه رد شیوه سازماندهی به قول شما عمودی و جایگزینی آن با شیوه افقی چه مزیت ها و چه محدودیت هایی دارد و در این رابطه عبور ازمرحله سازماندهی از شیوه هرمی به شیوه افقی چه مخاطراتی را در سازماندهی اجتماعی (احزاب و سازمان های توده ای از هرنوع )به دنبال خواهد داشت؟
  • اگر بپذیریم که راهبر نقش هدایتگر و هماهنگ کننده و کسی که قابلیت های لازم را برای تجزیه و تحلیل دارد این راهبریا هیات راه‌بران دریک تشکیلات افقی گسترده چگونه انتخاب میگردد ؟ چگونه ساز و کار هایی می تواند به فعالیت هایش کنترل داشته باشد تا یک راهبر به یک رهبر کاریزماتیک و اقتدا گرا بدل نشود و در حد راهبر ریزوماتیک (یعنی حلقه ای از سلسله حلقه های یک زنجیر افقی ) باقی بماند ؟
  • شما برای نشان دادن تفاوت بین شبکه های هرمی سازمان دهی با شبکه های افقی مثال اتحادیه های معلمان ویرجینیا را در دوره ترامپ مطرح کردید و این موضوع را که کارمندان و مستخدمین و دیگر نیروها عضو اتحادیه نبودند، موجب میشد آن اتحادیه به حقوق اینها توجه نداشته باشد،و آنها به سمت شبکه های افقی بروند و الا آخر. این شیوه عضوگیری و تعیین اهداف آن اتحادیه هیچ ربطی با شبکه ی افقی ندارد / اگر در آن اتحادیه خلاف منافع اعضا تصمیمی گرفته میشد و پس از آن اعضای خود اتحادیه با ایجاد شبکه های افقی وارد عمل میشدند این مثال مصداقی و درست می بود. در واقع از وجود اینگونه سازمان اتحادیه ای با وجود تعریف عضو و پذیرش دیگر نیروها نمی توان به این نتیجه رسید که شبکه افقی بر اساس نفی روابط تمرکز گرایانه و غیر دموکراتیک شکل گرفته است . لطفا توضیح دهید آیا به نظر شما ایجاد شبکه های افقی به معنای نفی هر گونه تعاریفی چون اهداف ،خط و مشی و ساختار متناسب با این موضوعات است ؟ و اگر جواب منفی است چه راه‌کارهایی را به چه شکلی می توان برای این موارد در یک تشکیلات افقی عملیاتی کرد ؟
  • در شرایط کنونی بسیاری از مردم بخصوص زنان از طریق اینترنت کار میکنند و از این طریق برای خود و خانواده امرار معاش می کنند - با توجه به این شرایط وخیم ، محدود کردن اینترنت چه تاثیری روی اقتصاد خواهد داشت؟
  • در ایران بسیاری از زحمتکشان جامعه از امکاناتی مانند موبایل جدید و اینترنت با کیفیت بالا برخوردار نیستند ، سازماندهی مجازی بدون حضور آنها معضلات آنها را چطور می تواند در اولویت قرار دهد؟
  • بنظر می آید شما با این پیش فرض که راهبری وجود داشته باشد تا شبکه را هدایت کند، شبکه افقی را مطرح می کنید شما راهبر را با این خصوصیت تعریف می کنید که: " این راهبر باید نفوذ کلام داشته باشد و تاثیر گذار باشد و در ایجاد اعتماد دوطرفه و در ترغیب کردن دیگران برای پیوستن به جمع و همراهی در جهت هدف مشترک عمل کند ".

این نوع ویژگی و خصوصیت شخصیتی را رهبر کاریزماتیک و اقتدارگرا هم دارد و نمونه های تاریخی اش فراوان است. این ویژگی ها نمی تواند قادر به حذف روابط سانترالیسم و مرکز گرا باشد ودر شبکه ی افقی تنها چیزی که تغییر پیدا کرده است اینکه سلسله مراتبی در این میان حذف شده است ولی اقتدارگرایی احتمالی رهبر کاریزماتیک (به شرط وجود )از بین نرفته است . در واقع لایه هایی که ناگزیر باید سطوح مختلف را چه از نقطه نظر موضوعات فلسفه ی سیاسی ،اجتماعی و اقتصادی و اکولوژیک و چه از نظر طبقات و گروه های اجتماعی و موضوعات مبتلا به آن جنبش اجتماعی خاص سازمان می داد را، حذف کرده اید . چگونه می توانید در شبکه متکی به روابط افقی ، ساز و کاری را مشخص کنید که طرح و شیوه پیشبرد آن موضوعات با بهترین سطح دانش و آگاهی نسبت به سوژه ها از سویی و با رعایت نظر همه ی ذینفع ها متکی بر برابر حقوقی از سوی دیگر منجر به تصمیم گیری های دموکراتیک گردد؟

  • آیا یک قضیه صیانت این نیست که شبکه های مجازی اطلاعات خود را به نهادهای امنیتی کشور مادر می دهند. آقایان میگویند در حوزه اقتدار ما به ما هم همکاری کنید. در سال ۱۳۸۸ گوگل و یاهو و نوکیا با سیستم همکاری می کردند ، آیا در شرایط مشابه و در صورت حل معضل هسته ای فکر نمی کنید این اتفاق بیفتد.
  • در خبر ها آمده که انترنت ماهواره ای قراره در فضای گشود ایجاد شود آیا این برنامه اگر تحقق یابد به کاربران فضای ؟

مجازی کاربرد خواهد داشت؟

  • می دانید که رییس کمیسیون فرهنگی مجلس که طرح صیانت را ارائه کرده، حاج آقا تهرانی، از رهبران جبهه پایداری است، شرکتی وابسته به این جبهه ، قرار داد استفاده و ورود ابزار اینترنت ماهواره ای را با طرف غربی امضا کرده، علی رقم تحریم. گفته میشه طرح صیانت در واقع ایجاد بازار پرسود فروش لوازم و حق عضویت در این سیستم جدید است که برای طرف ایرانی و طرف خارجی بسیار پرسود است. نظر شما در این رابطه چیست؟ چون راهکارهای خرید گروهی ساختمانهای بزرگ و یا چند واحد مسکونی در یک محله هم ارائه شده که خرید را برای مشتری ایرانی ممکن می کند.
  • – شما از آتش به اختیار بودن در شبکه افقی نام بردید و آن را مزیت اینگونه سارماندهی برشمردید این تعبیر که همان خود مختارگرایی یا اتونومیسم است لطفا توضیح دهید:
  • 1- چگونه می توان با وجود اختیار گرایی به تصمیمات و رویه هایی که منجر به اخذ نتیجه ی نتایج قابل قبول و رضایتمندی همگانی رسید و آن تصمیمات را اجرا کرد ؟
  • 2- در شبکه های افقی با توجه به این خود مختارگرایی یا به قول شما آتش به اختیار بودن چه ضمانتی برای سلامت و درستی کنش هایی که منجر به نتیجه شود ، وجود دارد ؟
  • در فضای مجازی ایران در دوره دولت روحانی، جناح راست بیشترین استفاده را برای ضدیت با دولت روحانی کرد، و خوب هم توانست درحالیکه رسانه ملی را در دست داشت، با تولیداتش در فضای مجازی گوی رقابت را ببرد. از فیلترینگ هم سود سرشاری بردن و در واقع همه پلت فرمها در اختیار کاربران بود. آیا طرح صیانت واقعا از ترس ارتباط مردم با هم است ؟
  • با درود کره شمالی که اینترنت ملی براه انداخته چرا ابران نتواند از این سیستم پیروی کند وسوال دوم طرح صیآنت اینکه اینترنت ماهواره ای عملا کارگران وکارمنها رو ار دسترسی به اینترنت ساقط میکنه چون به گفته کارشناس دستگاه وایفای ۶۰۰ تا ۷۰۰ دلالر وهزینه ماهانه ۹۰ تا ۱۰۰ دلار براو دشده با این حقو قها فقط با در امدهای بالا میتوانند از اینترنت استفاده کنند نظر شماچیست ؟
  • اولاَموضوع برنامه ضرورت مقابله بامحدود سازی ازاستفاده ازاینترنت و...است ،آیا جای گزینی شبکه های افقی باشبکه های عمودی، پاسخ موضوع است؟ درثانی علاوه بر مشکلاتی که برای امور تجاری ومالی ایجاد میشود، ارتباط وهمآهنگی این هسته ها وسلول های درعرصه جنبش های اجتماعی و سیاسی،ایجاد میشود،؟ آیااحزاب سیاسی چه محلی ازاعراب دارند؟ اصلاَ آیا رژیم قادراست درعمل با قطع اینترت جهانی موفق گردد؟
  • تولیدات موجود در فضای مجازی بیشتر در جهت سیاستهای پنهان جناح راست حاکمیت بود. سرمایه گذاری زیادی برای تولیداتشان کردند. نظرتان در مورد تولیدات فضای مجازی به وسیله نیروهای مردمی چیست؟ آیا نباید در این زمینه از طرف نیروهای مترقی اقدامات جدی تری صورت بگیرد؟

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

راحله طارانی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.