رفتن به محتوای اصلی

" شرایط پس از انتخابات و مشکلات فرا راه دولت سیزدهم و وظایف جنبش چپ ایران در شرایط کنونی
14.08.2021 - 06:58

جلسه پرسش و پاسخ تلگرامی این جمعه شب ( ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ )
موضوع: شرایط پس از انتخابات و مشکلات فرا راه دولت سیزدهم و وظایف جنبش چپ ایران در شرایط کنونی
میهمان: سیامک طاهری

زمان: ۱۳ آگوست - ساعت ۹ شب ایران - ۱۸:۳۰ اروپا - ۱۲:۳۰ بعد از ظهر شرق آمریکا و کانادا
لینک:
به یاد رفیق رئیسِ دانا، برای اتحاد عدالتخواهان
https://t.me/joinchat/tV0lKV4J97UzZWY5

سوالات مطرح شده در جلسه: 

  • باسپاس ازحضور گرمتان،باتوجه به سلسله ومجموعه ی رویدادها ،که مبتنی است برتسلط طالبان درافغانستان،وتخلیه نابهنگام افغانستان توسط آمریکا،و همچنین ارتباطات رژیم ولایت مطلقه فقیه با این جریانات شبه داعشی، آیا تخلیه افغانستان توسط آمریکا درجهت منافعش وحفظ ایران در منطقه تعریف نمی گردد؟
  • با توجه به وضعيت و شرائط عينى حاكم بر ايران  ، آينده ى نظام و رژيم ايران را چگونه ارزيابى ميكنيد ؟؟؟

آيا هنوز بايد نگران فروپاشى زود رس و نابهنگام نظام بود ؟

  • سالها امید ما این بوده است که نیروهای چپ با هم متحد شوند و با هم برای رهایی از این شرایط همراه و همصدا تلاش کنند ولی متاسفانه واقعیت تلخ این است که این اتحاد روز به روز بیشتر دست نیافتنی به نظر می رسد . به نظر شما بهتر نیست که این واقعیت تلخ را بپذیریم و محورهایی را که نیروهای چپ میتوانند برای آنها با هم همکاری موقت داشته باشند را تعریف کنیم؟  شاید بشود گفت پروژه های موقت همکاری پیشنهاد شود ؟
  • بخشی از نیروهایی که خود را محور مقاومتی می نامند و ادعای چپ دارند (از جمله افرادی چون علی علیزاده بانی برنامه ی جدال در فضای مجازی ) با توسل به موضوع امنیت و نقش بازدارندگی موضوع هسته ای هر گونه نقد به نظام جمهوری اسلامی را به عوامل امپریالیسم نسبت می دهند  نظر شما در این مورد چیست؟
  • درود رفیق سیامک عزیز، بنظرم با توجه به اینکه درماهیت  نظام با آمدن دولت سیزدهم تغییری حاصل نمیشود، وحل مشکلات تنها باعبور ازنظام حاکم میسر است ، آیاجنبش چپ بدون اتحاد عمل ، وتشکیل یک قطب جپ متحد،میتواند بااتحاد عمل درکنار سایر نیروهای مترقی و...  به هدف فوق نائل آید؟ بنظرجنابعالی درصورت اتحاداین نیروها، کدام استراتژی وتاکتیک هارادر گذار ازنظام حاکم باید اتخاذ نمایند؟
  • اگر چه مستقیما به موضوع جلسه مربوط نیست ولی  قدرت گرفتن طالبان در منطقه   وظایف چپ ایران را تا چه حد  تحت تاثیر قرار می دهد؟
  • 1-فرمودید که دولت روحانی همه تخم مرغهای خود را در سبد غرب چید، که آنرا ناشی از سیاستهای نئولیبرالیستی دولتش می دانید، به توانایی اقتصاد داخلی تکیه نکرد.
  • فارغ از اینکه عین همین ایراد را از زبان جناح راست حاکمیت و جبهه پایداری هم می شنویم، ممکن است آنالیز بفرمایید در این هشت سال دقیقا چکار اقتصادی کرد در حالیکه برجام کاملا راکد بود و  fatf هم تصویب نشد تا روابط اقتصادی را با جهان غرب و یا شرق بتواند گسترش دهد؟
  • 2-اخیرا با صحبتهای ظریف و زالی مشخص شد بعنوان مثال ظریف از شهریور 99 سعی کرد که واکسن از چین بطور رایگان وارد کند و مثل امارات ایران واکسینه شود. اما نمکی بعنوان وزیر مخالفت کرد. ولی در این روزها دکتر مرندی رییس فرهنگستان پزشکی از جناح راست از ظریف بخاطر تلاش درستش برای واکسن قدردانی کرد و از مخالفان او انتقاد.
  • آیا این نشان نمی دهد که تحلیل حاکمیت ایران نیاز به دقت و موشکافی بیشتر دارد؟ همه می دانیم ظریف جز تیم اصلی روحانی بود ولی نمکی به او تحمیل شد.
  • دلیل پراکندگی چپ به نظر شما چیست؟
  • راهکار مشخص اتحاد عمل چپ را چگونه می‌بینند چون من الان عضو اتحاد چپ هستم که حدود سه هزار نفر عضو دارد ولی متاسفانه هیچ اتحاد نظری باهم ندارند چه رسد به اتحاد عمل !
  • بادرود،باتوجه به جنبش اعتراضی اینکنونی،تعلل درارتباط با ایجاد جبهه ای متحد ازنیروی چپ وسایر نیروهای ملی-مترقی جایزاست؟
  • منوپلهای چند ملیتی سرمایه داری برای پیاده کردن گلوبالیسم تلاش می کنند که حاکمیت های ملی را در کشورها، بدون قدرت و تسلط کنند و بجای آن خود مستقیم با نهادها اقتصادی و مالی در هر کشوری خارج از  کنترل دولت ملی، ارتباط اقتصادی برقرار کنند.
  • مثلا در ایران قراردادهای مربوط به اینترنت ماهواره ای با شرکتهای متعلق به جناح راست ایران، عملا دیگر دولت ملی نقشی در این قرار داد و تامین فضای مجازی برای مردم نخواهد داشت. طرح صیانت در واقع قدمی برای بی قدرت کردن حاکمیت ملی است نه  محدود کردن مردم از فضای مجازی.

تحلیل شما از تلاش جناح راست حاکمیت ایران برای ارتباط با منوپلهای بین المللی، و از بین بردندحاکمیت ملی در ایران چیست، و سایر طبقات اقتصادی و اجتماعی ایران در مقابل این رفتار سرمایه داری تجاری که دست بالا را در حاکمیت ایران دارد چه باید بکنند؟

  • بادرود به رفیق عزیز خانم طارانی ورفیق گرامی طاهری. در نیروهای چپ می بینیم که بعضی ها هنوز در گذشته سیر میکنند بعضی ها هم عجولانه حرفهایی میزنند وچپ نمی تواند منسجم شود چه باید کرد تا اتحاد ایجاد شود وارتجاعی دیگر حاکم نشود باسپاس
  • شما به اصلاحات ساختاری اشاره کردید. وقتی تمام ساختارها معیوب است، به نظر شما دقیقا کدام ساختاری قابل اصلاح است؟ آیا وقت آن نرسیده است که شعار تغییر کلیت قانون اساسی داده شود.
  • روحانی و تیم محدودش در دولت و بخشی از حاکمیت در خارج از دولت سعی داشتند که به سمت چین بروند. برای همین بر سر نامزدی لاریجانی توافق کردند. لاریجانی از طرف دولت روحانی هم مامور گفتگو برای قرار داد 25 ساله شد، اما ناگهان با کودتای شورای نگهبان لاریجانی کنار گذاشته شد. در کل تحلیل شما از کسانی که در حاکمیت تمایل دارند به سمت شرق بروند چیست؟ می دانیم خط کشی به این راحتی نیست که بگوییم دولت روحانی نمی خواست به سمت شرق برود و یا  گروهی معین و واضحی برای مردم می خواهد به سمت چین برود.
  • به نظرم اتحاد بر سر میز گفتگو حاصل نخواهد شد بلکه در حرکت و پی گیری مطالبات مردم شکل خواهد گرفت.
  • هر گروهی که بتواند برنامه های خود را به میان مردم ببرد و اقبال عمومی را جلب کند،  برای خود می‌تواند پایگاه اجتماعی فراهم سازد. در چنین صورتی دیگر گروه‌ها را نیز می‌تواند با خود و برنامه هایش فراهم سازد. نظر شما چیست؟
  • "صادرات" به ویژه اگر شامل مواد خام نباشد، اصولا یک مزیت و نقطه قوت اقتصاد هر کشوری است که موجب افزایش درآمدهای ارزی و فزونی تراز تجاری در مقابل "واردات" می‌شود که شما آنرا از اشتباهات دولت روحانی برشمردید. لطفا توضیح بیشتری دهید.
  • آیا شما به وجود سرمایه داری ملی در کشور برای مقاومت در مقابل گلوبالیسم اعتقاد ندارید؟
  • نمایندگان سرمایه داری ملی ایران را چه گروههای سیاسی می دانید؟ آیا در دولت روحانی تلاشی برای حمایت از سرمایه داری ملی و توليدي ایران مشاهده کردید؟
  • سرمایه داری ملی ایران بسیار بزرگتر از تراشکاریها و کارگاههای صنعتی کوچک است. آنها صاحب کارخانه های بزرگ هم هستند. ایا ساده انگاری نیست که سرمایه داری صنعتی و تولیدی ایران را که هر چند بسیار ضعیف تر از سرمایه داری تجاری ایران ست و در حال جنگ با آن تا از زیر سلطه آن دربیاید، ولی به هر حال طبقه قدرتمند اقتصادی بعدی ایران است، فاقد تشکیلات سیاسی بدانیم؟

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

راحله طارانی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.