رفتن به محتوای اصلی

اطلاعیه مشترك كميته كردستان و كميته آذربايجان حزب كمونيست كارگرى
توطئه جمهوری اسلامی و باندهای ناسیونالیست را باید خنثی کرد
15.08.2021 - 13:50

از یکطرف در تجمع اعتراضی بخشی از شهروندان در مقابل کلانتری ۱۱، محل نگهداری متهم به قتل که خواهان محاکمه و اجرای عدالت در باره این قتل بودند، آخوندی به نام ملا غفور که گفته میشود همکار اطلاعات سپاه است، خواهان قصاص اسلامی متهم به قتل که یک شهروند ترک زبان است میشود. از طرف دیگر، علی زنجانی نماینده پان ترکیست نقده در مجلس اسلامی با همیاری دیگر پان ترکیستهای فاشیست به تحریک و نفرت پراکنی علیه شهروندان کردزبان نقده دست میزند. آنان با شعار "بوتوپراخدان پای اولماز، سولدوز کردستان اولماز" ("این خاک تقسیم شدنی نیست، سولدوز کردستان نمیشود")، به محل کسب و کار شهروندان کردزبان در محلات کردنشین یورش میبرند و به تخریب مغازه ها دست میزنند. 

در کل ماجرا و در نتیجه دخالت سرکوبگرانه یگان ویژه برای مقابله با جو اعتراضی و سرکوب معترضین تعداد زیادی با گلوله های ساچمه ای زخمی میشوند که برای اجتناب از دستگیری نمیتوانند خودشان را به بیمارستانها برسانند. این وسط یک شهروند کردزبان دیگر به نام محمد علیزاده به ضرب گلوله یگان ویژه و لباس شخصیهای مسلح کشته میشود. نیروهای امنیتی از ترس تجمع اعتراضی مردم، خانواده مقتول را تحت فشار میگذارند که جنازه را در خارج از شهر نقده و با حضور نیروهای امنیتی دفن کنند. 

در جامعه ای که  دستگاه قضایی اش مرجع دادخواهی و تامین عدالت باشد، قتل یک شهروند به مثابه یک اتفاق جنایی در یک دادگاه حل و فصل میشود. به مذهب و ملیت و قومیت نه قاتل و نه مقتول ارجاع نمیشود. آنها به عنوان دو شهروند تلقی میشوند. در جمهوری اسلامی اما این دار و دسته های  حکومتی مرتجع، امام جمعه های مرتجع اسلامی و دستجات فاشیست و ناسیونالیست هستند که میداندار میشوند. در نقده هم در چنین بستری است که با قتل یک جوان، این اوباش میدان را مناسب دیدند تا بر شیپور تفرقه و نفرت مذهبی و قومی بدمند.

در ایجاد تنش قومی و مذهبی در نقده، همراهی نیروهای امنیتی و عوامل جمهوری اسلامی با ناسیونالیسم قومی به این خاطر است که هر دو به تفرقه میان مردم احتیاج دارند.

حکومت اسلامی در چهار سال گذشته بزرگترین اعتراضات سرنگونی طلبانه را از سر گذرانده است. این حکومت در این اعتراضات، همبستگی قدرتمند در میان بخشهای مختلف مردم را شاهد بوده است. شعار "آذربایجان، خوزستان، اتحاد، اتحاد" هنوز هم در گوش حکام اسلامی طنین انداز است. این حکومت از این همبستگی سیاسی میان مردم هراس دارد و به هر توطئه شنیعی دست میزند تا اتحاد مردم علیه حاکمیتش را به هم بزند. تبدیل کردن یک اتفاق جنایی به یک تنش قومی و مذهبی در شهری مثل نقده با ترکیب جمعیتی متنوع دقیقا به این خاطر است. 

باندهای ناسیونال – فاشیست ترک و کرد هم همبستگی مردم علیه جمهوری اسلامی را برای افکار جنون آمیز فاشیستی خودشان سم میدانند. میدانند در متن یک همبستگی اجتماعی و سیاسی دکانشان را باید تخته کنند و به همین دلیل عملا با تنش آفرینی قومی و مذهبی به توطئه نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی خدمت میکنند.

مردم شریف، انسانوست و مبارزه نقده، 

تاریخ طولانی همزیستی صمیمانه شما بهترین شاهد این حقیقت است که شما مردم زحمتکش و شریف نقده به همدیگر به عنوان ترک و کرد و دشمن همدیگر نگاه نمیکنید. حتی بعد از قتل عام قارنا و قالاتان در سال ۱۳۵۸ بدست سپاه پاسداران به سرکردگی  ملاحسنی فاشیست و آواره شدن خانواده های زیادی از مناطق کردنشین و سالها بعد بازگشتتان به خانه و کاشانه تان، همچنان تلاش کرده اید کنار هم در آرامش زندگی کنید. باهم وصلت کرده اید، درغم و شادی هم شریک بوده اید، اکثر شماها به هر دو زبان ترکی و کردی صحبت میکنید، و البته در زیر سایه شوم حکومت اسلامی و آیت الله های میلیاردر فاسد باهم ستم میکشید و باهم زیرخط فقر زندگی میکنید و باهم از زندگی شایسته یک انسان محروم هستید. میدانید که دردتان مشترک است. رنجتان مشترک است. دشمنتان مشترک است و مبارزه تان هم البته مشترک است. 

حکام اسلامی وقتی که شما را استثمار میکنند، شما را تحقیر میکنند، زنان و دختران را انسان حساب نمیکنند، جوانان را از کار و زندگی و آینده محروم میکنند، دستمزد زیر خط فقر کارگران را هم نمی پردازند، و این روزها با کرونا مردم را قتل عام میکنند، شما را به کرد و ترک و سنی و شیعه تقسیم نمیکنند. اما این روزها که خطر همبستگی مردم علیه خامنه ای و حاکمیت اسلامی بالای سرشان چرخ میزند، به هر رذالتی دست میزنند تا شما را به عنوان کرد و ترک و سنی و شیعه در مقابل هم بگذارند. 

باید هشیار بود. نیروهای امنیتی و ناسیونالیستهای ترک و کرد دام گسترده اند. نباید به دام آنها افتاد. حرکت هشیارانه فعالین مدنی و انساندوست شهر که با اطلاعیه هایی شهروندان را به هشیاری و حفظ همبستگی دعوت کرده اند و با همیاری اعتراض بخشهایی از مردم نقده پاسخ گرفته اند، نشان از بلوغ سیاسی و همنوعدوستی شما شهروندان زحمتکش و ستمدیده نقده است.

باید به هر شکل ممکن با هرگونه توطئه دستگاههای امنیتی حکومت برای ایجاد تنش قومی و مذهبی مقابله کنید. جمهوری اسلامی در موقعیت چهل و دو سال پیش نیست. همچنانکه مردم ایران در حمایت از همنوعان و همدردان خوزستانی معترض به پاخاستند و به حکومت اسلامی نشان دادند، خود را مردم همبسته و همرزم در مقابل حاکمیت اسلامی مفتخوران سرمایه دار میدانند، شما هم میتوانید و باید در کنار هم باشید و توطئه مشترک جمهوری اسلامی و دستجات ناسیونالیست را خنثی کنید. 

زنده باد همبستگی برای سرنگونی جمهوری اسلامی

سرنگون باد جمهوری اسلامی

 

کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری ایران

کمیته آذربایجان حزب کمونیست کارگری ایران

 

۲۱ مرداد ۱۴۰۰ – ۱۲ اگوست ۲۰۲۱

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
برگرفته از:
ایمیل دریافتی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.