رفتن به محتوای اصلی

عاطفه رجبی چرا عجولانه در ۱۶سالگی اعدام شد؟
16.08.2021 - 17:48

داستان غم انگیز زندگی و اعدام بی رحمانه عاطفه رجبی سهاله که در ۱۶ سالگی به عنوان زنی ٢٢ ساله، توسط قاضی حاج رضایی (رئیس دادگستری نکا) به اعدام محکوم شد، تنها گوشه ای از جنایات دهشتناک و زن ستیزانه حاکمیتی است که به نام ولایت فقیه در ایران است.

عاطفه رجبی سهاله متولد ۱۳۶۶ در شهر مشهد بود که در ۲۵مرداد ۱۳۸۳ در شهر نکا به جرم جریحه دار کردن عفت عمومی متهم، و به اعدام محکوم شد! حکم اعدام او توسط دیوان عالی کشور به فاصله یک هفته تایید گردید!
وی در میدان شهر نکا بدار آویخته شد. قاضی حاج رضایی رئیس دادگستری نکا و قاضی دادگاه او، شخصا طناب دار را به گردن وی انداخت.
به شهادت همه کسانی که عاطفه را می شناختند آرزوها و امیدهای او مانند همه نوجوانان هم سن و سال خود بود. او دختر زیبایی بود و از طرفی دیگر عاطفه تنها سرپرست پدر بزرگ و مادر بزرگ پیرش بود.

صد ضربه شلاق، تجاوز و شکنجه جنسی در زندان بهشهر

شاهدان عینی می گویند زمانی که عاطفه رجبی تنها به دلیل رفتارهای رایج در بین نوجوانان تحت نظر گشت ارشاد قرار گرفته بود، اولین بار گشت ارشاد او را در یک حمله به یک مهمانی در یک کافه تریا دستگیر کرد. دومین دستگیری او به دلیل بودن در یک ماشین با یک پسر بود. در سال ۲۰۰۵ و در سن ۱۳ سالگی عاطفه نوجوان برای اولین بار به جرم ساختگی اعمال منافی عفت دستگیر شد. این جرم به کسانی نسبت داده می شود، که توانایی مالی پرداخت جریمه تعیین شده را ندارند.

اعمال منافی عفت شامل چه جرم هایی هستند

اعمال منافی عفت طیف وسیعی از جرم های مختلف را در بر میگیرد. ولی مقامات مسئول هرگز دلیل اصلی این دستگیری و رکورد آنرا در اختیار جراید نگذاشتند. بنابراین تنها چیزی که از پرونده عاطفه رجبی می دانیم این است که او به ۱۰۰ ضربه شلاق محکوم شد! عاطفه پس از اجرای حکم و آزادی، به اطرافیانش گفته بود که ۱۰۰ ضربه شلاق تنها شکنجه ای نبوده که در زندان متحمل شده، بلکه مامورین گشت منکرات او را مورد آزار و اذیت جنسی(تجاوز) قرار داده بودند و او همچنین زندان بهشهر را به دلیل تجاوز و شکنجه جنسی اش ”جهنم” خوانده بود.

دستگیری عاطفه چند ساعت قبل از مراسم ازدواجش

با وجود همه تیرگی ها و رنج ها در زندگی اسفناک عاطفه، پسری به نام حسن به او علاقه داشت. او روح بی آلایش و پاک عاطفه را از ورای هیاهوی دروغین دین فروشان شناخت. حسن حتی در زمان دستگیری عاطفه رجبی، چندین بار برای ملاقات به زندان رفت. پس از سومین بار دستگیری عاطفه، و آزادی او، قرار شد که با هم ازدواج کنند. حسن در صحبت با آشنایان عاطفه گفته بود: “من تنها می خواهم عاطفه را شاد کنم. من عاشق عاطفه هستم و عاطفه را بیشتر از زندگی خودم دوست دارم!.” به گفته آشنایان عاطفه، حسن تنها مردی بود که هرگز از رابطه خود با عاطفه سوء استفاده نکرد!. مدت کوتاهی پس از دستگیری سوم عاطفه، حسن از او درخواست ازدواج کرد.

پیش از رفتن به مراسم عروسی، عاطفه رجبی ۱۶ ساله در حال پختن غذا برای پدر بزرگ و مادر بزرگ پیرش بود. در آن هنگام به طور ناگهانی مامورین گشت ارشاد به خانه او آمده و دستگیرش کردند! مامورین ارشاد دلیل بازداشت او را شکایت نامه محلی اعلام کردند! این شکایت نامه حاوی هیچ امضایی از همسایگان نبود. تنها امضاء کنندگان آن مامورین انتظامی بودند که این شکایت نامه را تهیه کرده بودند.

زمان بسیار مشکوک دستگیری عاطفه

دستگیر شدن عاطفه درست چند ساعت پیش از مراسم عروسی اش به جرم فساد اخلاقی، کاملا عجیب و غیر قابل باور است! هر انسان خردگرایی با شنیدن این مسئله به حقایق اصلی پشت پرده این دستگیری مشکوک می شود. به شهادت بسیاری از شاهدان تعدادی از مأموران نیروی انتظامی با توجه به دانستن شرایط زندگی وی از این دختر ۱۶ ساله به صورت مکرر سوء استفاده جنسی می نموده اند. دو افسر نیروی انتظامی دایره مفاسد اجتماعی شهرستان نکا به نام های سروان مولایی و سروان ذبیهی از اصلی ترین کسانی بودند که به این اعمال خلاف اخلاق مبادرت می کردند. این دو افسر نیروی انتظامی دلیل اصلی دستگیری عاطفه و در مرحله بعدی اعدام او بودند!

آزار و سوءاستفاده جنسی توسط عضو بازنشسته سپاه

زنانی که چون عاطفه، در زندان مورد تجاوزهای مکرر و شکنجه قرار گرفته اند، می دانند که قانون و عدالتی برای آنان وجود ندارد. بنابراین عاطفه پس از آزادی از زندان، زمانی که مورد اذیت و آزار عضو بازنشسته سپاه پاسداران قرار گرفت، سکوت کرد. این بازنشسته سپاه علی اشرف دارابی، نام داشت و راننده تاکسی بود. او ۵۱ ساله، دارای زن و فرزند و حتی از پدر عاطفه هم مسن تر بود!

عاطفه رجبی پس از دستگیری به اتهام رابطه جنسی خارج از ازدواج، برای اعتراف مورد شکنجه قرار گرفت. عاطفه همه موارد اتهامی را انکار نمود، ولی شکنجه شدیدتر و شدیدتر شد. پدر عاطفه در اینباره می گوید: «پس از ضربه های متمادی شلاق، بالاخره عاطفه در زیر شکنجه اسم علی دارابی را به زبان آورد.»

عاطفه اعلام نمود که علی اشرف دارابی، تنها کسی است که با او رابطه جنسی داشته و این رابطه جنسی بر پایه آزار و اذیت و سوءاستفاده جنسی بوده است.
به گفته خانواده و نزدیکان عاطفه در مدت زمان این سوء استفاده جنسی حالت روحی و روانی او کاملا بهم ریخته بوده و میل به خودکشی داشته است. این حالت بد روانی، کاملا گویای وقایع ناهنجار پنهانی در زندگی او بوده است.

دادخواست معتمدین محل برای آزادی عاطفه رجبی

همسایگان و اهل محل که شاهد بودند عاطفه در موقع دستگیری در خانه تنها بوده. همچنین به گفته آنان عاطفه از نظر روحی و روانی حالت کاملا سالمی نداشته، دادخواستی با امضای ۴۳ نفر از اهالی محل تنظیم کردند، و خواهان جلوگیری از اعدام او شدند. عاطفه نیز از زندان نامه ای در دفاع از خود نوشت، و به دلیل اعصاب و روان ضعیف خود که مدارک پزشکی آن نیز در پرونده اش موجود بود، درخواست آزادی کرد.

نقش مستقیم قاضی حاجی رضایی در اعدام عاطفه رجبی

نحوه رسیدگی و صدور حکم قاضی پرونده بسیار مبهم و غیرمنطقی است. قاضی با ارائه اسناد غیرواقعی به دیوان عالی کشور سن وی را ۲۲ سال اعلام کرده بود. همچنین بیانیه عفو بین‌الملل پیرامون اعدام کودکان در ایران اشاره‌ای به این مورد دارد و می‌نویسد:«اشتباه در سن عاطفه سهاله فقط پس از اعدام، موقعی که وسایل شخصی و وصیت‌نامه او را به خانواده‌اش تحویل دادند، برملا شد.»
اعدام (قتل عمد) عاطفه رجبی بدون خبر به خانواده اش انجام شد. مقامات قضایی نکا حتی به خانواده وی زمان اعدام را اعلام نکردند!

برملا شدن سن واقعی عاطفه

پس از قتل عاطفه رجبی در گواهی تدفین و شناسنامه، خانواده وی متوجه شدند که شاید با ثابت کردن سن واقعی عاطفه می‌توانستند او را نجات دهند! اما عاطفه اعدام شده بود. تنها کاری که خانواده کردند نشان دادن شناسنامه او به مردم بود تا خبر به رسانه‌های آزاد در سراسر جهان رسید. ۴ ساعت پس از افشا شدن سن واقعی عاطفه جسد عاطفه از مزارش ربوده شد!
اعدام عاطفه رجبی ۱۶ ساله با انتقاد شدید سازمان عفو بین الملل مواجه شد و در رسانه های غربی نیز بازتاب منفی داشت. عفو بین الملل اعلام کرده است که از سال ۱۹۹۰ تا کنون دهها مورد اعدام مجرمین نوجوان در ایران به ثبت رسیده است، اما این روایت تلخ و اعمال ضدانسانی همچنان تحت حاکمیت خامنه ای جنایتکار، ادامه دارد.

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان
برگرفته از:
نه به زندان - نه به اعدام
سایت جوانه ها

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.