رفتن به محتوای اصلی

مناظره آرش آرامش و افشین شاهی درباره خروج آمریکا از افغانستان
17.08.2021 - 18:58

ورود ملاعبدالغنی برادر به قندهار؛ سخنگوی طالبان: جنگ تمام شد

 Missing media item.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در کنفرانسی خبری پس از بازگشت طالبان به قدرت در کابل گفت که از نظر این گروه جنگ افغانستان تمام شده و جهان باید اطمینان داشته باشد که هیچ خطری از سوی افغانستان متوجه کشوری نخواهد بود. همزمان ملاعبدالغنی برادر، رییس دفتر سیاسی طالبان وارد قندهار شد.

مجاهد روز سه‌شنبه ۲۶ مرداد در مرکز رسانه‌های دولت در کابل در جمع خبرنگاران گفت: «جنگ تمام شده، نمی‌خواهیم در دشمنی زندگی کنیم. ما نه دشمن داخلی می‌خواهیم و نه دشمن خارجی.»

در حالی که کشورهای غربی در حال تخلیه دیپلمات و شهروندان خود از افغانستان هستند، سخنگوی طالبان قول داد این گروه «امنیت همه سفارت‌های خارجی و موسسات خارجی و بین‌المللی» را تامین می‌کند و «نیروهای طالبان شبانه‌روز برای تامین امنیت کار می‌کنند».

طی دو روز اخیر تصاویر مختلفی از صحنه‌های هرج و مرج به ویژه در فرودگاه کابل منتشر شد، اما مجاهد گفت: «ما نمی خواستیم که این هرج و مرج به وجود آید. ما تصمیم گرفته و به همه فرمان داده بودیم که به کابل حمله نکنند تا روند انتقال قدرت به آسانی انجام شود.»

او ادامه داد: «برخی به نام «امارت اسلامی افغانستان» آشوبگری کردند که ما جلوی آن‌ها را می‌گیریم.»

سخنگوی طالبان گفت: «به جامعه جهانی از جمله ایالات متحده آمریکا اطمینان می‌دهم که هیچ خطری از افغانستان متوجه هیچ کسی نخواهد شد. ما به تعهدات خود پایبندیم، جهان هم باید براساس قوانین بین‌المللی وارد تعاملات دیپلماتیک شود، نگرانی‌های خود را به ما ابراز کنند و ما هم نگرانی‌های آن‌ها را پاسخ می‌دهیم.»

 

مساله زنان و آزادی مطبوعات

مجاهد همچنین اضافه کرد: «به تمام هم‌وطنان و به ویژه کابلی‌ها اطمینان می‌دهم که جان و مال شان امن است. روز به روز امنیت بهتر می‌شود.»

در حالی که در روزهای اخیر بسیاری فعالان حقوق بشر و فعالان مدنی نسبت به وضعیت زنان در حکومت احتمالی طالبان هشدار داده‌اند، سخنگوی این گروه گفت: «مساله زنان یک موضوع مهم است. ما همه حقوق زنان را که دین ما پذیرفته است، تامین می‌کنیم. آن‌ها می‌توانند کار کنند، آموزش ببینند.»

او گرچه تاکید کرد که قرار است تبعیضی علیه زنان در افغانستان اعمال نشود، اما اضافه کرد زنان باید «در چارچوب شریعت اسلام» فعالیت کنند.  مجاهد گفت: «هر افغان می‌خواهد زندگی شخصی خود را داشته باشد.»

سخنگوی طالبان همچنین درباره آزادی رسانه‌ها گفت: «به همه رسانه‌ها اطمینان می‌دهیم که آزادند، اما باید بر اساس اصول فعالیت کنند. باید بی‌طرف باشند. اما اجازه ندارند علیه ارزش‌های ما نشر داشته باشند.»

او ادامه داد: «قوانین ما براساس اصول دینی خواهد بود و این حق افغان‌هاست. قانون واحدی وجود ندارد.»

 

آینده سیاسی افغانستان و ورود ملاعبدالغنی برادر به قندهار

مجاهد درباره آینده نظام سیاسی در افغانستان نسبت به تشکیل یک «دولت قوی قابل قبول» وعده داد و گفت: «بحث‌های جدی درباره نظام سیاسی افغانستان جریان دارد و به زودی توافق سیاسی حاصل می‌شود.»

سخنگوی طالبان گفت: «ما در پی تغییر اقتصادی بزرگ هستیم که شرط اساسی آن امنیت است ما نظام فراگیر می‌سازیم، نظامی که به مردم خدمت کند. افراد خدمت‌گزار را روی کار می‌آوریم که بر مردم زور نگویند.»

مجاهد وعده داد که افغانستان از این پس مرکز تولید تریاک نخواهد بود، اما افزود آن‌ها برای مقابله با کشت خشخاش نیاز به کمک خارجی دارند.

مجاهد در نخستین‌ کنفرانس خبری‌‍اش در کابل گفت مبارزه این گروه برای قدرت نبود، بلکه برای ایجاد نظام اسلامی بود. او گفت طالبان نسبت به ۲۰ سال قبل تغییر مثبت کرده و می‌خواهد حکومتی ساخته شود که پاسخگوی همه مردم باشد.

همچنین سخنگوی طالبان در توییتی اعلام کرد ملا عبدالغنی برادر، رییس دفتر سیاسی طالبان، همراه با یک هیات وارد قندهار افغانستان شده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.