رفتن به محتوای اصلی

غرب و دالان مرگ در خاورمیانه
18.08.2021 - 12:21
 

 

هنگامی سرمایه داری در غرب پوسته ترکاند، به تدریج عالمگیر شد و خاورمیانه را هم تحت تاثیر محاسن و مضرات خود قرار داد. کشورهای خاورمیانه در حوزه زیربنای اقتصادی و روبنای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در مدار گسست از نظام های ماقبل سرمایه داری قرار گرفتند. سرمایه مهارناپذیر میرفت تا در تمام سوراخ سنبه های هستی جوامع نفوذ کند و فرهنگ، زبان، اخلاق و منش خود را تثبیت نماید.

جلوه های طلوع مدرنیزاسیون را شش تا هفت دهه پیش در ایران، افغانستان، ترکیه، عراق، مصر و .. شاهد بودیم، تا اینکه روند سرمایه دارانه خاورمیانه، با شوک سیاسی، از ریل تکامل طبیعی خود خارج گردید.

اراده جهانی به رهبری امریکا، با آگاهی از پتانسیل ویرانگرانه اسلام سیاسی، ویروس مرده آنرا در آزمایشگاه های خود برای مبارزه با کمونیسم، توقف روند تکامل و ایجاد دالان مرگ در خاورمیانه، بازسازی کرد. سیاست ایجاد دالان های مرگ (احیاء اسلام سیاسی) در ایران، پاکستان، افغانستان و .. ، همانند ویروسی بود که پس از خروج آن از آزمایشگاه، غیرقابل کنترل گشت و قربانیان بیشماری گرفته و همچنان خواهد گرفت. اسلام سیاسی بدون سرمایه گذاری و پشتوانه سیاسی، مالی و نظامی امریکا، اروپا و کشورهای فرمانبرشان، نمی توانست به چنین هیولائی تبدیل گردد.

جهان غرب به رهبری امریکا، چهل و سه سال دالان مرگ خود در ایران را نادیده گرفت و چشم بر جنایت علیه بشریت بست. هنگامی یازده سپیتامبر رخ داد و دود اسلام سیاسی به چشمان خودشان رفت، تازه “بیدار” شدند. پس از ترورهای داعش در اروپا و .. دریافتند که دالان مرگ اسلام سیاسی، بدون مرز است و بلاهای آن تنها مردمان کشورهای اسلامزده را در بر نمی گیرد.

امروز قدرتگیری “غافلگیرکننده” طالبان، موضوع بحث دول و رسانه های اروپائی و امریکائی است. در بررسی طالبان، به معلول ها متوسل شده و اشاره ای به دالان مرگ دست ساز  امریکا و اروپا در خاورمیانه نمی شود. طالبان یک گروه غیبی نبوده و نیست! امریکا و اروپا خوب می دانند که انچه امروز در افغانستان رخ می دهد، نتیجه کارکرد مشترک زنجیره طالبان، پاکستان، قطر، عربستان سعودی، امریکا می باشد. امریکا از چهار دهه پیش، سیاست هدایت جوامع خاورمیانه در دالان مرگ را در دستور کار قرار داد و اکنون به شرق آسیا کوچ می کند و از خود خفت و خواری و انبوهی ویروس دست ساز باقی گذاشته است.

در چهل و سه سال پیش، مردم ایران و حکومت پهلوی توسط امریکا و با همکاری اروپا بکام دالان مرگ فرستاده شدند. در ایران  حتی به حکومت پهلوی هم رحم نکرده و او را قربانی سیاست “دالان مرگ اسلام سیاسی” کردند و افغانستان امروز نیز، به سرنوشت مشابه ایران گرفتار شده است.

طالبان ویروس دستکاری شده امریکائی ست که در قرن بیست و یکم، اسلام را بر اساس مانیفست خشونت بازتولید می کند، اسلامی که تاریخ آن با جنایت علیه بشریت عجین است. جوامع خاورمیانه در یک همبستگی آزادی خواهانه، سوسیال و لائیک دمکراتیک می توانند از دالان مرگ اسلام سیاسی عبور کنند. از این خاستگاه با جامعه افغانستان همدرد و هم سرنوشت هستیم و می دانیم که برای تامین آزادی، امنیت، آرامش، رفاه و صلح پایدار، بایستی به رزم مشترک جهانی سوسیال دمکراتیک و لائیک اندیشید.

اقبال اقبالی

18.08.2021

http://www.tribuneiran.org/

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی
تریبون ایران

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.