رفتن به محتوای اصلی

نرخ یورو و دلار به بالاترین رقم در ۹ ماه گذشته رسید، اثر طالبان بر بازار ارز
22.08.2021 - 17:23

 یکشنبه ۳۱ مرداد بانک مرکزی ایران نرخ یورو در بازار آزاد را ۳۱ هزار و ۴۵۰ تومان اعلام کرد. در بازار اما هر یک یورو ۳۲ هزار و ۱۰۰ تومان خرید و فروش شد که بالاترین رقم در ۹ ماه گذشته محسوب می‌شود.

همزمان، نرخ برابری دلار نیز در بازار ارزی آزاد افزایش یافت و از ۲۷ هزار تومان بالاتر رفت. خبرگزاری های دولتی ایران نرخ یک دلار را ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان گزارش کردند که در مقایسه با یک روز قبل (شنبه ۳۰ مرداد) ۷۰۰ تومان رشد قیمت داشت.

نرخ دلار آخرین بار در پاییز سال گذشته از این رقم عبور کرده بود و پس از آن تحت تأثیر خوش بینی به گفت‌وگوهای موسوم به احیاء برجام در مسیر نزولی قرار گرفته بود.

ایران و پنج کشور اروپایی در بهار امسال شش مرتبه در وین اتریش با هدف بازگشت طرفین به تعهدات برجامی گفت و گو کردند اما بدون اینکه به نتیجه مشخصی برسند، مذاکرات را تا تشکیل دولت ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ) به حالت تعلیق درآوردند.

ایران امیدوار بود بتواند با توافق دوباره بر سر تعهدات برجامی امکان آزادسازی بخشی از دارایی‌های ارزی مسدودشده‌اش را به دست بیاورد.

ناتمام ماندن مذاکرات و تغییر احتمالی هیئت مذاکره‌کننده هسته‌ای پس از رأی اعتماد مجلس به وزیران پیشنهادی عضو هیئت مرگ احتمال دستیابی به توافق را به شدت کاهش داده است.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران پنج‌شنبه ۲۸ مرداد گفته بود که ایران همکاری لازم برای توافق برجام را انجام نمی‌دهد.

اثر طالبان بر بازار ارز

در کنار ناامیدی از احیاء برجام، سقوط دولت افغانستان دسترسی ایران به دلار و سایر ارزهای خارجی که از بازار هرات تأمین می‌شد را ناممکن کرده است.

دولت افغانستان یک‌شنبه گذشته پس از ورود طالبان به کابل سقوط کرد و اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهوری، این کشور را ترک کرد.

 

تسلط طالبان بر بخش بزرگی از افغانستان روابط تجاری و مالی ایران و همسایه شرقی که نقش مهمی در تأمین اسکناس دلار در بازار ارزی داشت را به حالت تعلیق درآورده است.

پیش از این در ۲۱ مرداد، پس از تسلط طالبان بر هرات رسانه‌های ایران گزارش کرده بودند که بازار نرخ دلار تحت تأثیر این رویداد افزایش یافته است.

بازار هرات در کنار بازار سلیمانیه و اربیل، استانبول و دبی از جمله بازارهای مهم و اثرگذار بر بازار ارز تهران هستند.

دلار همچنان می‌تازد

کمال سیدعلی، معاون ارزی اسبق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ۲۶ مرداد در حالیکه بازارها در ایران نیمه تعطیل بودند، گفته بود: اگر در برجام اتفاقی نیفتد و شرایط امروز ادامه داشته باشد نرخ دلار به بالاتر از ۳۰ هزار تومان هم می‌رسد.

دولت پیشین ایران در آخرین قانون بودجه فروش حداقل ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز را پیش‌بینی کرده بود. مجلس شورای اسلامی این رقم را به یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه کاهش داد.

با تداوم تحریم‌ها در صورتی که ایران نتواند با آمریکا و پنج کشور اروپایی برای بازگشت به برجام به توافق برسد، فروش این میزان از نفت ناممکن خواهد بود.

بر اساس آخرین اظهارنظر مقام‌های دولتی جمهوری اسلامی در سال گذشته به ۱۸۰ هزار بشکه در روز تنزل کرده بود.

دولت در بودجه بازنگری می‌کند؟

محمد حسینی که خبرگزاری مهر از او به عنوان مشاور کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نام برد، ۲۶ مرداد گفته بود از مجموع ۱۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد نفتی پیش‌بینی شده برای پنج ماه نخست سال ۲۳ هزار میلیارد تومان، یعنی فقط ۱۵ درصد میزان درآمد پیش‌بینی شده محقق شده است.

او با بیان اینکه تنها ۲۲۵ هزار میلیارد تومان از ۴۸۶ هزار میلیارد تومان درآمدی که باید در پنج ماه نخست امسال محقق می‌شد، حاصل شده است، برآورد کرده بود در پایان امسال دولت با کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی روبرو شود.

افزایش رقم کسری بودجه ای که احتمال می‌رود در پایان سال گریبانگیر دولت جمهوری اسلامی شود، سبب شده برخی از نمایندگان خواستار ارائه لایحه متمم بودجه شوند.

علیرضا احمدبیگی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی ۲۴ مرداد به دنبال جلسه غیرعلنی کمیسیون برنامه و بودجه برای بررسی بودجه ۱۴۰۰ گفته بود خواست نمایندگان از دولت لایحه ترمیم بودجه است.

مسعود میرکاظمی که با حکم ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ) به ریاست سازمان برنامه و بودجه منصوب شده است،۲۳ مرداد کسری بودجه دولت را تأیید کرده و گفته بود که باید فکری به حال آن کرد. او اما در باره برنامه دولت برای تأمین کسری بودجه چیزی نگفته بود.

زمستان سال قبل هنگام بررسی لایحه بودجه نمایندگان مجلس به دلیل اینکه ارقام لایحه دولت را غیرواقعی می‌دانستند حاضر نشدند آن را تصویب کنند اما پس از بازنگری دولت در برخی ارقام و دخالت علی خامنه‌ای، بودجه را تصویب کردند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
زمانه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.