رفتن به محتوای اصلی

رد پای قاسم سلیمانی و بادیگارد خامنه‌ای درپارالمپیک 2020
23.08.2021 - 17:01

 

رقابت‌های پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو، از فردا (سه‌شنبه) به میزبانی کشور ژاپن آغاز خواهد شد. این مسابقات ۱۴ شهریورماه به پایان خواهد رسید.

کاروان پارالمپیک ایران با نام «سردار دل‌ها» که برگرفته‌ از لقبی برای «قاسم سلیمانی»، فرمانده پیشین سپاه قدس است، در مسابقات شرکت می‌کند.

11.jpg

***

نخستین روز کاروان ایران در این رقابت‌ها، شاید توام با مدال‌آوری ورزشکارانی باشد که نسبت به نماینده‌های ایران در نخستین حضور خود در این رقابت‌ها، تفاوت‌هایی آشکار دارند.

۱۲ مرداد ۱۴۰۰ سردار «مصطفی پرکره»، مشاور رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران مدعی شد که کمیته پارالمپیک ایران، تعدادی از ورزشکاران «جانباز» ایرانی را از فهرست مسافران پارالمپیک توکیو حذف کرده است.

12.jpg***

او در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، خودش را جانباز ۷۰ درصد جنگ ایران و عراق معرفی کرد و گفت: «سیاست فعلی فدراسیون جانبازان بر مبنای مدال آوری است و این سیاست به جامعه جانبازان ایران ضربه می‌زند.»

فدراسیون «جانبازان و معلولین» در کنار کمیته پارالمپیک ایران، متولیان ورزش قهرمانی و ورزش همگانی جامعه معلولین ایران هستند.

طی ۲۴ سال اخیر، ریاست کمیته ملی پارالمپیک ایران را «محمود خسروی‌وفا» برعهده داشته و دارد. در مورد او می‌گویند که هیچ کس قادر به جابه‌جا کردنش نیست.

 

در سوابقی که به صورت روشن از او منتشر می‌شود، می‌توان ریاست فدراسيون جانبازان و معلولين، عضو کميته اجرايی ملی المپيک، عضو شورای بسيج ورزش کشور و عضو شورای هماهنگی ورزش صداوسيما را دید. اما مهم‌ترین خصیصه او، مسئولیت حفاظت از آیت‌الله «علی خامنه‌ای» رهبر جمهوری اسلامی است.

خودش خاطراتی از معلق شدن خودروی علی خامنه‌‌ای در دهه ۶۰ خورشیدی را روایت می‌کند، اما آن‌چه در موردش کمتر صحبت می‌کند، نقشش در بیرون کشیدن علی خامنه‌ای از مهلکه بمب‌گذاری و ترور نافرجام رهبر کنونی جمهوری اسلامی است.

سردار محمود خسروی‌‌وفا، ششم تیر سال ۱۳۶۰ زمانی که علی خامنه‌ای توسط بازماندگان گروه «فرقان» مورد ترور قرار گرفت؛ علی خامنه‌ای را به دوش کشید، سوار خودروی شخصی‌اش کرد و به بیمارستان رساند. بر اثر انفجار بمبی که در ضبط صوت مقابل علی خامنه‌ای منفجر شد، استخوان ترقوه او شکست و رگ و چند عصب حرکتی او قطع شد.

از خاطرات آن روز می‌توان به ملاقات سال ۱۳۸۵ همراهان علی خامنه‌ای با او به مناسبت سالگرد این ترور در وب‌سایت شخصی رهبر جمهوری اسلامی اشاره کرد.

سردار محمود خسروی‌وفا به گفته خودش (در مصاحبه سال ۹۱ با سایت رسمی رهبر ایران) در اوایل انقلاب و نیز در مقطعی از دوران ریاست جمهوری آیت‌الله خامنه‌ای، مسئول حفاظت از رهبر کنونی ایران بوده است. او از جانبازان جنگ هشت‌ساله با عراق، از فرماندهان سپاه پاسداران و یکی از اعضای سپاه «قدس» و یاران دائمی سردار «قاسم سلیمانی» محسوب می‌شد.

ارادت او به قاسم سلیمانی را هم در همین اولین قدم و با انتخاب لقبی از او، برای کاروان پارالمپیک ایران نشان داد. او بهمن سال ۱۳۹۹ یک سال پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس را هویت جمهوری اسلامی نامید و گفت: «شهید سلیمانی تراز ورزش قهرمانی و پهلوانی را به هم ریخت.»

محمود خسروی‌وفا سال ۱۳۹۷ در گفت‌وگو با روزنامه «ایران» گفته بود که برایش در «خدمت‌رسانی» به «معلولین نسل جدید» و «جانبازان جنگ ایران و عراق» تفاوتی وجود ندارد. با این حال بارها اشاره کرد که از اعضای کاروان پارالمپیکی ایران، توقع مدال وجود دارد.

مشخص نیست چه کسی و در چه مقامی، می‌تواند از محمود خسروی‌وفا، مدیر مادام‌العمر ورزش پارالمپیک ایران توقع مقام و مدال داشته باشد یا او را در صورت ناکامی‌ها مواخذه کند.

تصمیم‌گیرنده در مورد اعزام یا عدم اعزام ورزشکاران معلول ایران به رقابت‌های بین‌المللی شخص اوست. خودش در مصاحبه سال ۱۳۹۹ با ایرنا گفته بود: «ما اشتباه می‌کردیم؛ در پارالمپیک ریو تیم ژاپن با تعداد زیادی اعزام شد، اما رتبه خوبی نگرفت. در سوی مقابل ازبکستان با تعداد کم ورزشکار اعزامی، به اندازه ایران طلا گرفت. لذا یک دستورالعمل به وجود آمد. تصمیم گرفتیم ورزشکاران کمتری اعزام کنیم و مدال‌های بیشتری بگیریم.»

مظلوم‌ترین حذف شده‌های کاروان ایران

اگر مصطفی پرکره در بنیاد شهید، برای دو تیرانداز بازنشسته سپاه پاسداران که در جنگ جانباز شده‌اند، اعتراض کرده است؛ بسیاری از نسل جدید ورزشکاران معلول ایران، صدایی برای اعتراض در پس حذف شدن از لیست اعزام‌ها ندارند.

ایران در رقابت‌های پارالمپیک، با ۶۲ ورزشکار حضور خواهد داشت. لیست ایران بنا به دستورالعمل جدید آقای خسروی‌وفا، خلاصه‌تر شده است.

کاروان پارالمپیک ایران در رقابت‌های تابستانی ۲۰۱۶ ریو با ۸۸ ورزشکار حضور داشت. این بار دو تیم کامل «فوتبال ۵ نفره» و «فوتبال ۷ نفره» ایران از اعزام به مسابقات پارالمپیک بازمانده‌اند.

فوتبال پنج نفره نوعی فوتبال با پیروی از قوانین فیفا است که برای افرادی با معلولیت بینایی استفاده می‌شود. همچنین فوتبال ۷ نفره برای بیماران فلج مغزی طراحی شده است.

تیم فوتبال ۷ نفره پارالمپیک ایران سابقه دو مقام سوم و یک نایب قهرمانی پارالمپیک تابستانی و دو مقام قهرمانی پارآسیایی را در کار‍نامه داشت. با این وجود حذف شد. همچنین تیم فوتبال ۵ نفره پارالمپیک ایران که نایب قهرمان رقابت‌های پارالمپیک ریو شده بود، هم در این مسابقات حضور ندارد. این تیم سابقه قهرمانی و نایب قهرمانی آسیا را در کارنامه دارد.

محمود خسروی‌وفا گفته بود ورزش‌هایی را که قطعا شانس کسب مدال باشند، به رقابت‌های پارالمپیک اعزام می‌کند.

خبرگزاری ایرنا دلیل اعزام نشدن این دو تیم به مسابقات پارالمپیک توکیو را «سیاست کیفی‌گرایی» کمیته ملی المپیک و کمیته ملی پارالمپیک ایران دانست.

هفتم تیرماه سال جاری، «بهزاد زادعلی‌ اصغر» ملی‌‌پوش تیم فوتبال ۵ نفره ایران خواستار پاسخگویی کمیته ملی پارالمپیک و پرداخت خسارت به بازیکنان این تیم شد. هفته بعد فدراسیون جانبازان و معلولین اعلام کرد با این بازیکن به دلیل آن‌چه گفته‌های غیرمسئولانه‌اش خوانده بود برخورد خواهد کرد.

دوومیدانی، خلاصه و شاید بسیار مفید

این فقط روایت تیم‌های فوتبال نیست؛ رشته دوومیدانی به عنوان یکی از مهم‌ترین و مدال‌آورترین رشته‌های ورزشی کاروان ایران در تناسب با گذشته خلاصه‌تر شده است.

ایران دوره گذشته با ۲۷ ورزشکار در رشته‌های مختلف پارادوومیدانی حضور داشت که به یک مدال طلا، ۶ مدال نقره و پنج مدال برنز دست یافت.

این بار با ۲۱ ورزشکار در رشته‌های پارادوومیدانی حاضر می‌شود و انتظار می‌رود در مجموع فقط در همین بخش تا ۱۰ مدال طلا، نقره و برنز کسب کند.

رشته‌های «پارادوومیدانی» در این دوره بیشترین نفرات را در کارنامه اعزامی ایران دارند و شاید باز هم پرمدال‌ترین بخش کاروان ایران را شکل دهند. در طول ۸ دوره قبلی این رقابت‌ها، ۱۳۵ ورزشکار ایرانی در رشته پارادوومیدانی به رقابت‌های پارالمپیک اعزام شده‌اند که حاصل حضورشان ۳۵ طلا، ۲۴ نقره و ۲۷ مدال برنز بود.

Missing media item.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ایران وایر

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.