رفتن به محتوای اصلی

واکنش رئیس سازمان زندان‌ها به تصاویر منتشر شده از اوین+ویدیوهای جدید
24.08.2021 - 08:04

 

 Missing media item.

Missing media item.

 

 

رییس سازمان زندان‌های ایران عذرخواهی کرد

 
بخشی از تصویر دوربین‌های مداربسته زندان اوین که گروه "عدالت علی" منتشر کرده؛ یک زندانی تا مدتی روی زمین کشیده می‌شود و به زور و کشان کشان او را از پله‌ها بالا می‌برند
توضیح تصویر،

بخشی از تصویر دوربین‌های مداربسته زندان اوین که گروه "عدالت علی" منتشر کرده؛ یک زندانی تا مدتی روی زمین کشیده می‌شود و به زور و کشان کشان او را از پله‌ها بالا می‌برند

در پی هک شدن دوربین‌های مداربسته زندان اوین و انتشار ویدیوهای بیشتر از این زندان، محمدمهدی حاج محمدی رییس سازمان زندان‌ها در توئیتی از تصاویر منتشر شده عذرخواهی کرد.

محمدمهدی حاج محمدی در این توئیت نوشت "مسئولیت این رفتارهای غیر قابل قبول را پذیرفته است".

او همچنین تعهد داده که "چنین وقایع تلخی" تکرار نشود و با عوامل خاطی "برخورد جدی" صورت بگیرد.

اخیرا گروهی به نام "عدالت علی" که اعلام کرده بود موفق شده دوربین‌های مداربسته زندان اوین را هک کند، تصاویری از برخورد خشن و غیرقانونی مسئولان زندان با زندانیان منتشر کرده‌ است.

در بخشی از ویدیویی که گفته شده گروه "عدالت علی" از طریق هک کردن سیستم نظارتی زندان اوین به دست آورده، فردی در فضایی که به نظر حیاط زندان می‌آید، از حال می‌رود. بعد از آن که این زندانی، که ماسک طبی به صورت دارد، روی زمین می‌افتد چند نفر که ظاهرا ماموران زندان هستند، دور او جمع می‌شوند. آنها دو دست فرد از حال‌رفته را می‌گیرند و او را روی زمین می‌کشند.

رد شدن از پست Twitter, 1

پایان پست Twitter, 1

در تصاویری که از دوربین‌های مختلف تدوین شده، دیده می‌شود که این فرد تا مدتی روی زمین کشیده می‌شود و به زور و کشان کشان او را از پله‌ها بالا می‌برند.

در تصاویر دیگر همچنین یک زندانی از سوی چند مامور نیروی انتظامی به شدت مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد.

  • تصاویر این ویدیو آزاردهنده:
رد شدن از پست Twitter, 2

پایان پست Twitter, 2

در این فیلمی که گروه "عدالت علی منتشر کرده" تصاویر تعدادی از دوربین‌های مداربسته به تدریج قطع می‌شود و پیامی به این مضمون روی مانیتورهای اتاق ظاهر می‌شود: "اوین لکه ننگی بر عمامه سیاه و ریش سفید رئیسی - اعتراضات سراسری تا آزادی زندانیان سیاسی".

اشاره این پیام به ابراهیم رئیسی ،رئیس جمهوری جدید ایران است که نقش او در اعدام‌های گروهی اواخر دهه ۶۰ خورشیدی و نقض حقوق بشر، بیش از پیش مورد توجه رسانه‌ها و گروه‌های فعال حقوق بشر قرار گرفته است.

نهادهای ناظر بر وضعیت حقوق بشر بارها درباره وضعیت زندانیان سیاسی و بازداشتگاه‌های ایران هشدار داده‌اند.

در دهه‌های گذشته شکنجه و کشته‌شدن مخالفان سیاسی و دیگر زندانیان در ایران بارها خبرساز شده است.

محمد مهدی حاج محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها در واکنش به تصاویری که گروه «عدالت علی» از زندان اوین منتشر کرده، صحنه‌های برخورد غیرانسانی با زندانیان و از هوش رفتن آنها در محوطه زندان و ضرب‌وشتم‌ آنان را «غیر قابل قبول» خواند. او از «رهبر» و ملت و زندانبانان عذرخواهی کرد اما کلمه‌ای برای عذرخواهی از زندانیانی که هدف رفتار خشن قرار داشتند به زبان نیاورد.

حاج محمدی در پیامی توییتری نوشت: «در خصوص تصاویر زندان اوین مسئولیت این رفتارهای غیر قابل قبول را پذیرفته و ضمن تعهد به تلاش برای عدم تکرار چنین وقایع تلخ و برخورد جدی با عوامل خاطی، عذرخواهی می‌کنم.»

گروه سایبری عدالت علی با هک کردن دوربین‌های مدار بسته زندان اوین، تصاویر بی‌سابقه‌ای را از داخل و محوطه این زندان منتشر کرده است. تصاویری که تا کنون از زبان زندانیان شنیده شده بود.

در برخی تصاویر زندانیان بی‌هوش روی زمین افتاده‌اند و در برخی دیگر ماموران در حال کشیدن آنها روی زمین‌اند. در تصاویر دیگری تلاش زندانیان برای خودکشی مشاهده می‌شود و در تصاویر متعددی هم برخورد خشن همراه با ضرب‌و‌شتم با زندانیان و بی‌تفاوتی مسئولان و ماموران قابل مشاهده است.

گروه عدالت علی اعلام کرده که تصاویر و اسناد بیشتری را منتشر خواهد کرد.

نهادها و فعالان حقوق بشری همواره گزارش‌های تکان‌دهنده‌ای از وضعیت زندان‌های ایران منتشر کرده‌اند، اما مقامات جمهوری اسلامی این گزارش‌ها را رد کرده و ادعا می‌کنند حقوق زندانیان در زندان‌ها رعایت می‌شود.

واکنش‌ها به هک دوربین‌های امنیتی زندان اوین؛ چرا مقامات جمهوری اسلامی «سکوت» کرده‌اند

Missing media item.

 

هک دوربین‌های امنیتی زندان اوین در ایران، واکنش‌هایی را در پی داشته است. برخی زندانیان سابق از تجربه‌های خود سخن گفته‌اند. برخی روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی نیز به سکوت رسانه‌های داخلی ایران و مقامات جمهوری اسلامی نسبت به این خبر، واکنش نشان داده‌اند و برخی نیز گفته‌اند که منتظر افشای اطلاعات بیشتر هستند.

یکی از ویدئوهای منتشرشده نشان می‌دهد که گروه هکری «عدالت علی» در این حمله سایبری هشداری را  بر روی نمایشگرهای اتاق کنترل زندان اوین ثبت می‌کند که نوشته است: «زندان اوین لکه ننگی بر عمامه سیاه و ریش سفید رئیسی. اعتراضات سراسری تا آزادی زندانیان سیاسی.»

گروهی با عنوان «تپندگان» روز شنبه ۳۰ مرداد در ایمیلی به صدای آمریکا با بیان این که گروه «عدالت علی» زندان اوین را هک کرده است، اعلام کرد «عدالت علی» برای نشان دادن اعتراض خود و افشای «ظلم و ستمی که به زندانیان» سیاسی روا داشته می‌شود دوربین‌های زندان اوین را هک کرده است و به مدارکی از داخل این زندان از جمله «عکس‌هایی از اتاق کنترل زندان، بندها و اتاق‌های زندانیان، پرونده‌های زندانیان سیاسی و مدارک محرمانه زندان اوین» دست یافته است.

علاوه بر این، خبرگزاری آسوشیتدپرس پیامی از هکرها منتشر کرده که می‌گویند: «ما می‌خواهیم جهان صدای ما را برای آزادی همه زندانیان سیاسی بشنود.»

چهار زندانی سابق محبوس در اوین و همچنین یک فعال حقوق بشر ایرانی در خارج از کشور به آسوشیتدپرس گفته‌اند که ویدئوهای منتشرشده از سوی این گروه هکری، مشابه بخش‌هایی از مجموعه زندان اوین در شمال تهران است. این خبرگزاری همچنین نوشته است که این ویدئوها با برخی از تصاویری که پیشتر برخی از روزنامه‌نگاران گرفته‌اند و با عکس‌های ماهواره‌ای از این زندان، مطابقت دارد.

  • واکنش‌ها به هک دوربین‌های امنیتی زندان اوین

احمدرضا حائری، فعال مدنی و زندانی سیاسی سابق نوشته است: «حال فرض بگیر یک دولت خارجی پشت هک دوربین‌های نظارتی زندان اوین بوده، چه فرقی دارد وقتی آن‌چه نشان داده شد، نقض فاحش حقوق بشر و مایه شرم‌ساری قوه قضاییه است؟!»

مسعود فرزانه، که خود را وکیل دادگستری معرفی کرده، با دیدن ویدئوهای منتشرشده از هک دوربین‌های امنیتی زندان اوین، نوشته است: «ما شنیده بودیم و انتقاد کردیم، اما شنیدن کی بود مانند دیدن.»

او همچنین گفته است: «هک شدن دوربین‌های زندان اوین و لو رفتن صحنه‌های دلخراش از درون زندان بار دیگر ثابت کرد که بهترین دوستان قوه قضاییه منتقدان جدی‌اش هستند نه بادمجان دور قاب چین‌ها.»

یک کاربر با نام حسین اقبالی که مطالبی در حمایت از جمهوری اسلامی نیز در توئیتر منتشر می‌کند، با اشاره به گزارش صدای آمریکا از هک دوربین‌های امنیتی زندان اوین، از مقامات قضایی پرسیده است: «آقای رئیس سازمان زندان‌ها! قصه هک شدن دوربین‌های زندان اوین که شبکه «وی‌اوای» منتشر کرده چیست؟

علیرضا افشار که خود را رزمنده و جانباز و وطن پرست معرفی کرده، با اشاره به سکوت مقامات جمهوری اسلامی گفته است: «این جریان هک شدن دوربین‌های زندان اوین، در سکوت خیلی معنا دارد؛ دوران تازه‌ای آغاز شده! دوران پایان نظام حاکم! برای همین است که از اینترنت وحشت دارند.»

یک کاربر نیز با انتشار عکسی از یک مقام ارشد زندان اوین، نوشته است: «فردی که در ویدئوی منتشرشده از گروه عدالت علی به دوربین نگاه می‌کند، "حمید محمدی" مدیرکل بازداشتگاه اوین است. تنها کاری که از دستش آمد، همین نگاه کردن به دوربینی بود که آن هم هک شده بود.»

زهرا فکرانه، خبرنگار، گفته است: «نزدیک ۲۴ ساعت از خبر هک شدن دوربین‌های محرمانه و امنیتی زندان اوین می‌گذرد، هیچ خبری از تکذیبیه ... یا تاییدیه نیست. چرا رسانه‌ای که تا دیروز از ترک دیوار دانشگاه پیام نور در آبیک گزارش می‌داد، امروز هیچ حرفی راجع به اطلاعات لو رفته ندارد؟»

مهدی افشارزاده، خبرنگار آزاد نیز در بخشی از توییتش نوشته است: «جمهوری اسلامی تاکنون درباره هک دوربین‌های زندان اوین و سامانه راهور، سکوت کرده است!»

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.