رفتن به محتوای اصلی

نشست اضطراری گروه هفت درباره بحران افغانستان
24.08.2021 - 19:49

 

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، از جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، خواسته است مهلت خروج نیروهای خارجی از فرودگاه کابل را تمدید کند.

این نشست فوری با پیشنهاد و میزبانی بریتانیا به طور مجازی برگزار ‌شد.

نخست وزیر بریتانیا، در بیانیه‌ای پس از پایان نشست اضطراری کشورهای عضو گروه هفت گفت: "شرط شماره یک که ما بر آن تأکید داریم خروج و عبور امن پس از ۳۱ اوت است، یعنی فراتر از زمان تعیین شده برای کسانی که می‌خواهند افغانستان را ترک کنند. "

نخست وزیر بریتانیا می‌گوید در نشست کشورهای عضو گروه هفت به یک اقدام مشترک برای رسیدگی به عملیات تخلیه و همچنین روی "یک نقشه‌راه" برای صحبت و تعامل با طالبان توافق شده است.

آقای جانسون همچنین خواستار افزایش کمک‌های انسان‌دوستانه برای محافظت از حقوق بشر به افغانستان خواهد شد.

رد شدن از پست Twitter, 1

پایان پست Twitter, 1

او پیشتر در توییتی نوشت: "از دوستان و متحدانم خواهم خواست که در کنار مردم افغانستان بمانند و کمک‌های بشردوستانه و حمایت شان را از پناهجویان را افزایش دهند."

نخست وزیر بریتانیا بر حفظ حقوق بشر و دستاوردهای دو دهه گذشته در افغانستان تاکید کرده و گفته است:"طالبان بنابر کردارشان قضاوت خواهند شد نه گفتارشان."

کشورهای دیگر عضو جی ۷ یا هفت کشور قدرتمند جهان از جمله فرانسه و آلمان نیز به تمدید مهلت خروج نیروهای خارجی از افغانستان تمایل دارند و خواستار آن شده‌اند.

نشست

 

نشست قبلی گروه هفت در ماه ژوئن در بریتانیا

همزمان وزیر خارجه آلمان گفته است که ادامه این عملیات بدون حضور نظامیان آمریکایی ممکن نیست.

گرو طالبان اما گفته که با این تمدید موافقت نخواهد کرد و هشدار داده که عواقب چنین کاری بر عهده کاخ‌سفید خواهد بود.

سهیل شاهین، از سخنگویان طالبان به بی‌بی‌‌سی گفت که "نیروهای خارجی با فرارسیدن مهلت خروج [۳۱ اوت] که پیشتر اعلام کرده بودند باید خارج شوند؛ در غیر این صورت این اقدام آنها نقض آشکار [تعهدشان] است."

در همین رابطه جان کربی، سخنگوی پنتاگون، امروز (سه‌شنبه) در یک نشست خبری با رسانه‌ها گفت که تاکنون هیچ تغییری در مهلت خروج از افغانستان داده نشده است. او گفت: "ما معتقدیم توانسته‌ایم تعداد پروازها را بیشتر کنیم؛ می‌توانیم تا آخر ماه اوت کارمان را تمام کنیم."

روز دوشنبه، ۲۳ اوت/آگوست، بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا و جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا تلفنی گفتگو کردند و توافق کردند که درباره عملیات خروج شهروندان خود از کابل و همچنین همکاران افغان نیروهای ائتلاف به رایزنی ادامه دهند.

خبرگزاری رویترز هم عصر روز دوشنبه گزارش کرد که به احتمال بسیار زیاد جو بایدن طی ۲۴ ساعت آینده در باره تمدید زمان حضور نظامیان آمریکایی در فرودگاه کابل تصمیم خود را اعلام خواهد کرد.

یشروی سریع طالبان و تسلط غافلگیرکننده آنها بر کابل در هفته پذشته، وضعیت خروج شهروندان کشورهای دیگر به ویژه آمریکا و بریتانیا را با مشکل جدی و بی‌برنامگی و هرج و مرج روبرو کرده است.

فرودگاه حامد کرزی در کابل که مردم افغانستان برای خروج از کشور با هواپیماهای غربی به آن هجوم آورده‌اند، در یک هفته گذشته شاهد صحنه‌های تکان‌دهنده‌ای بوده است.

فرودگاه کابل
 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
بي بي سي

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.