رفتن به محتوای اصلی

واکنش کیهان به خبر بازگشت مجری تلویزیون من و تو به کشور
24.08.2021 - 19:54

فریدون فرخزاد هم می خواست به ایران برگردد که کشته شد!

کیهان نوشت: برخی از سلبریتی‌ها تبدیل به همکاران بی‌جیره و مواجب شبکه تلویزیونی بهایی- انگلیسی من‌وتو شده‌اند

البته تمایل بازگشت به ایران همواره با اخراج پاسخ داده نمی‌شود. فریدون فرخزاد خواننده و شومن که روزگاری در تلویزیون‌های سلطنت‌طلب علیه نظام دینی فعالیت می‌کرد پس از ابراز پشیمانی رسمی ‌از فعالیت سیاسی و بیان تمایلش برای بازگشت به ایران، در خانه مسکونی‌اش در آلمان به طرز فجیعی به قتل رسید.

***

روزنامه کیهان روزنامه‌نگاران و هنرمندان متقاضی بازگشت به ایران را تهدید کرد

روزنامه «کیهان» روز سه‌شنبه دوم شهریور ۱۴۰۰، طی یادداشتی در قالب موضوع بازگشت ایرانیان خارج از کشور، سرنوشت برخی از روزنامه‌نگاران و هنرمندان متقاضی بازگشت به ایران را با سرنوشت فریدون فرخ‌زاد، شومن کشته شده در پاریس مقایسه کرده است.

در بخشی از این یادداشت کوتاه، نویسنده با ادعای این که یکی از مجریان شبکه «من‌وتو» به دلیل درخواست برای بازگشت به کشور از این تلویزیون اخراج شده بود، به موضوع کشته شدن «فریدون فرخ‌زاد»، خواننده و هنرمند ایرانی پرداخته است: «فریدون فرخ‌زاد، خواننده و شومن که روزگاری در تلویزیون‌های سلطنت‌طلب علیه نظام دینی فعالیت می‌کرد، پس از ابراز پشیمانی رسمی از فعالیت سیاسی و بیان تمایلش برای بازگشت به ایران، در خانه مسکونی‌ خود در آلمان به طرز فجیعی به قتل رسید.»

فریدون فرخ‌زاد در تاریخ ۹ مرداد ۱۳۷۱ با ضربات چاقو در منزل خود به قتل رسید. گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره قتل او شده است و بسیاری قتل این هنرمند را به عوامل جمهوری اسلامی نسبت داده‌اند.

«موسی برزین خلیفه‌لو»، حقوق‌دان، گره زدن موضوع بازگشت ایرانیان به کشور با کشته شدن افراد در خارج از ایران را به گونه‌ای «اعتراف» جمهوری اسلامی می‌داند.

این وکیل در گفت‌وگو با «خبرنگاری جرم نیست»، در این باره توضیح می‌دهد: «اخیراً بنیاد برومند طی گزارشی، به ترورها در خارج از ایران پرداخت. براساس این گزارش، جمهوری اسلامی از سال ۱۳۵۷ تاکنون بیش از ۵۴۰ عملیات موفقیت قتل و آدم‌ربایی را نسبت به روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی در خارج از ایران انجام داده است. در نتیجه باید گفت این نوع از تهدیدها همیشه وجود داشته‌اند و محدود به یادداشت کیهان نمی‌شوند. جمهوری اسلامی در مواردی موفق به انجام تهدیدات خود شده و در برخی موارد مانند ربودن مسیح علی‌نژاد، ناموفق بوده است.»

بنیاد حقوق بشری «عبدالرحمن برومند» در گزارشی که تیر ۱۴۰۰ منتشر کرد، آورده است که ماموران امنیتی نظام در کشور عراق ۳۰ فقره، در کردستان عراق ۳۸۰ فقره، در پاکستان ۳۰ فقره و در کشور ترکیه ۲۸ فقره نسبت به روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی ایرانی مرتکب قتل و آدم‌ربایی شده‌اند. کشورهای فرانسه، افغانستان و آلمان نیز در رده‌های بعدی از نظر تعداد حملات تروریستی توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی قرار دارند.

طی سال‌های اخیر، خبرنگاران ایرانی خارج از کشور و به طور مشخص، کارکنان تلویزیونی‌های ایرانی بخش فارسی «بی‌بی‌سی» و «ایران اینترنشنال» و نیز خانواده‌هایشان به طرق مختلف از سوی جمهوری اسلامی تهدید شده‌اند.

به گفته برزین خلیفه‌لو، یادداشت‌های این‌چنینی در روزنامه‌های نظام، به گونه‌ای اعتراف به همین برخوردها است: «این یادداشت خود مدرکی است که جمهوری اسلامی همیشه سیاست حذف و تهدید ایرانیان خارج از کشور را در برنامه داشته است.»

به گفته این حقوق‌دان، این نوع یادداشت در قوانین جمهوری اسلامی در قالب اتهام تهدید تعریف نمی‌شود: «این‌جا تهدید به صورت واضح نیست. تهدید باید به قتل باشد یا به ضرر مالی، نقصی و یا شرافتی. البته نوع تهدید هم باید موثر و مشخص باشد. بنابراین، این‌جا در قالب تهدید و توهین نیست.»

بازگشت ایرانیان به کشور مشکلی ندارد اما...

کیهان در یادداشت روز سه‌شنبه خود که از نظر استفاده از ادبیات و کلام، با فضای روزنامه‌نگاری حاکم بر ایران اختلافی فاحش دارد، سلبریتی‌های ایرانی را «همکاران بی‌جیره و مواجب شبکه تلویزیونی بهایی-انگلیسی من‌وتو» خطاب کرده است.

براساس نظر نویسنده، دسته‌ای از سلبریتی‌های ایرانی با انتشار پست‌هایی علیه نظام دینی و منطبق با سیاست‌های شبکه من‌وتو، باعث ذوق‌زدگی «پادوهای ام‌آی‌۶» بریتانیا در این شبکه شده‌اند.

بنا بر ادعای کیهان، «امید خلیلی تجریشی»، مجری شبکه من‌وتو به دلیل درخواست برای بازگشت به ایران، از این شبکه اخراج شده است.

این روزنامه هم‌چنین مدعی شده که یک مجری دیگر نیز اخیراً درخواست بازگشت به ایران را کرده اما اشاره‌ای به هویت این فرد نکرده است.

سوابق جمهوری اسلامی در برخورد با بازگشت ایرانیان خارج از کشور بسیار تاریک‌تر از یادداشت اخیر روزنامه کیهان است.

«کیانوش سنجری»، روزنامه‌نگار، «کیومرث مرزبان»، طنزنویس و تعداد زیادی از شهروندان دوتابعیتی از جمله مواردی هستند که تنها طی دهه اخیر پس از بازگشت به کشور، بازداشت و با احکام سنگین راهی زندان شده‌اند.

این نوع از برخورد در حالی اتفاق می‌افتد که مقامات جمهوری اسلامی بر بازگشت ایرانیان به کشور تاکید دارند.

«غلامحسین محسنی اژه‌ای»، رییس جدید قوه قضاییه ایران در خصوص بازگشت ایرانیان به کشور با این ادعا که هیچ تبعه ایرانی ممنوع‌الورود نیست، گفته بود: «اگر این افراد بیایند و در این جا به مسایل آن‌ها رسیدگی شود، به نفع آن‌ها است».

رییس قوه قضاییه با اشاره به ممنوع‌الخروجی‌ها نیز گفته بود: «افرادی که نگرانی دارند به محض ورود به مرز دستگیر شده و راهی زندان شوند و به اتهامات آن‌ها رسیدگی نشود، می‌توانند با هماهنگی با سیستم قضایی و بدون آن‌که بازداشت شوند، به کشور بازگردند.»

هم‌چنین «ابراهیم رئیسی»، رییس جمهوری و رییس سابق قوه قضاییه نیز ادعای مشابهی را مطرح کرده است. او در اولین نشست خبری خود پس از پیروزی در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفته بود: «آن‌ها ایرانی هستند و ما نسبت به آن‌ها هم مسوولیت داریم. لذا باید ورود ایرانیان به داخل از طریق همه دستگاه‌های مربوط تسهیل شود.»

موسی برزین خلیفه‌لو درباره این ادعاها می‌گوید: «در مورد این که آقای اژه‌ای و رئیسی مطرح کرده‌اند که مشکلی برای بازگشت وجود ندارد، بله کاملا درست می‌گویند، هیچ نوع مشکلی برای بازگشت افراد وجود ندارد. هرکسی که تابعیت ایران را داشته باشد، اجازه ندارند که از ورودش به کشور ممانعت کنند. مشکل از این جا آغاز می‌شود که منظور از بازگشت مشخص نیست. می‌گویند بازگشت ایرادی ندارد ولی نمی‌گویند پس از آن چه اتفاقی خواهد افتاد.»

او می‌گوید افرادی هم بودند که در خارج از کشور بازداشت شده‌اند و در ایران اعدام شدند.

یکی از شناخته‌شده‌ترین این افراد «روح الله زم»، روزنامه‌نگار و بنیان‌گذار «آمد نیوز» است که یک سال پس از ربودن شدن از عراق، آذر ۱۳۹۹ در دوره ریاست ابراهیم رئیسی بر قوه قضاییه در ایران اعدام شد

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ایران وایر

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.