رفتن به محتوای اصلی

ابراهیم رئیسی با کابینه سقوط کار را تمام کرد
26.08.2021 - 11:18

تشکیل کابینه ابراهیم رئیسی؛ ۱۸ وزیر رای اعتماد گرفتند، آموزش و پرورش بدون وزیر ماند

بررسی رای اعتماد به وزرای کابینه ابراهیم رئیسی در مجلس پس از ۵ روز به پایان رسید و ۱۸ گزینه پیشنهادی دولت موفق شدند از مجلس رای اعتماد بگیرند. تنها گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش، حسین باغگلی، موفق به اخذ رای اعتماد از مجلس نشد.

ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه سوم شهریور در مجلس گفت که دولت روز پنجشنبه اولین جلسه رسمی خود را برگزار خواهد کرد. 

از میان وزرایی که نمایندگان مجلس به آن‌ها رای اعتماد داده‌اند، محمدرضا آشتیانی، برای وزارت دفاع بیشترین آرا را با ۲۷۴ رای به دست آورد و حمید سجادی برای وزارت ورزش تنها توانست ۱۶۵ رای کسب کند. حسین باغگلی هم تنها ۷۶ رای از مجلس کسب کرد و از نشستن روی کرسی وزارت بازماند.

جلسه روز چهارشنبه اما با حاشیه‌هایی نیز همراه بود.

الیاس نادران، نماینده مخالف گزینه پیشنهادی وزارت نفت در سخنان خود گفت: «اوجی صراحتا درباره فهرست اموالش دروغ گفت. به اوجی گفتم چه داری؟ ایشان گفت سه آپارتمان دارم. من از مراجع ذی‌صلاح استعلام کردم ۹ مورد از اموال ایشان را اعلام کردند. کسی که به این صراحت خلاف واقع می‌گوید، در جای دیگر هم همین جور است.» 

جواد اوجی در پاسخ به نادران گفت: «اگر به جز اموالی که به آقای رئیسی اعلام کردم اموال دیگری از من یافتید، آن‌ها را به نام شما خواهم کرد. گفتند من مازراتی دارم. بینی و بین‌الله الان من مازراتی را ببینم نمی‌شناسم. من به عمرم مازراتی ندیدم.»

بحث و جدل درباره وزیر نفت به حدی بالا گرفت که مجلس اقدام به برگزاری جلسه‌ای غیرعلنی به مدت ۲۰ دقیقه کرد و در آن نادران و اوجی مستندات خود را ارائه کردند.

پس از آن نوبت به عزت‌الله ضرغامی رسید که در دفاع از خود به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی سخن بگوید. ضرغامی در بخشی از سخنانش گفت: «اگر روحانی هنگام بازدید از مجسمه سردار رومی در ایتالیا تصویری از داریوش اول و نقش رستم نشان می‌داد، که پادشاه روم به زمین افتاده و تقاضای عفو می‌کند، عظمت ایرانیان مشخص می‌شد.»

پرویز محمدنژاد، نماینده لنگرود و مخالف گزینه پیشنهادی وزارت نیرو هم در سخنانی گفت: «موضوع برق پاشنه آشیل این دولت است. اگر امروز به حال برق فکری نشود زمستان و سال‌های آینده با بحران بی‌برقی روبرو خواهیم بود. قرار بود هاب خاورمیانه شویم اما چه شد؟ اگر با رمز ارزها مقابله نکنیم به مشکل خواهیم خورد.»

همچنین، رحیمی مظفری نماینده موافق وزیر پیشنهادی نیرو هم گفت: «وزرای مسن در دولت قبلی، مگر چه خاکی بر سر ما کردند؟ پیامبر در چهل سالگی پیامبر شد.» 

حسین حق وردی، نماینده شهریار در مجلس هم در مخالفت با محرابیان، وزیر پیشنهادی نیرو اظهار کرد: «برنامه محرابیان برای وزارت نیرو انشایی و غیر قابل اجراست. محرابیان برای بحران قطعی برق برنامه کوتاه مدت ندارد.»

علی اکبر محرابیان، گزینه پیشنهادی وزارت نیرو در دفاع از خود گفت: «قطعی‌های مکرر برق موجب اخلال در زندگی و کسب و کار مردم و تولیدکنندگان شده است، همچنین خاموشی‌ها باعث بیکاری و گرانی کالاها شده است. با برنامه‌ریزی مانع قطعی آب و برق می‌شویم.»

نفر بعدی جلسه حمید سجادی، گزینه پیشنهادی وزارت ورزش بود که کمیسیون فرهنگی مجلس اعلام کرد او صلاحیت احراز این پست را ندارد. روح الله ایزدخواه، نماینده مخالفت گزینه وزارت ورزش نیز گفت که ورزش اگر خوب مدیریت نشود برای جمهوری اسلامی یک تهدید امنیتی است.

همچنین محمد وحیدی، نماینده موافق گزینه پیشنهادی وزارت ورزش هم گفت: «در دولت قبلی یک فرد امنیتی را به عنوان وزیر ورزش گذاشتند اما نتوانستند مسائل امنیتی ورزش را حل کنند و ورزشکاران ما پناهنده شدند.»

 

 

در پایان جلسه و پیش از رای گیری، ابراهیم رئیسی در صحن مجلس از وزرای پیشنهادی خود دفاع کرد. 

رئیس دولت سیزدهم گفت: «نسبت به برخی اتهامات که [درباره وزرای پیشنهادی] اعلام شد حساس شدم، با اطلاعات سپاه تماس گرفتم. گفتم اگر روشن شود شخصی که معرفی شده، اتهامی متوجه وی است می‌دانم چه‌طور عمل کنم. اطلاعات سپاه سه روز وقت گذاشت و بررسی و اعلام کرد نکته خاصی وجود ندارد.» 

رئیسی افزود: «نام تمام وزارتخانه‌ها را برای پیشنهاد مردم در سامانه قرار داد، اما نام دو وزارتخانه امنیتی اطلاعات و دفاع را در این سامانه قرار ندادیم. درباره انتخاب دو وزیر برای وزارتخانه‌های اطلاعات و دفاع با نهادهای نظامی و امنیتی مشورت کردیم.»

جلسه روز چهارشنبه تحت تاثیر تصاویر منتشر شده از زندان اوین هم قرار گرفت. در این جلسه محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، در واکنش به این تصاویر گفت: «کمیسیون اصل ۹۰ به همراه دادستانی به موضوع فیلم‌های زندان اوین ورود کرده و به زودی در این رابطه اطلاع‌رسانی خواهد شد.» 

همچنین ابراهیم رضایی، نماینده دشتستان در مجلس هم گفت پخش فیلم‌های زندان اوین از رسانه‌های خارج از ایران «باعث تاسف» است. او افزود: «نباید تخلف جزئی چند مامور را به کل دستگاه خدوم قضایی که پیشروی مبارزه با فساد است تعمیم داد.»

 

کابینه ابراهیم رئیسی؛ همه وزرای پیشنهادی به جز وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رای اعتماد گرفتند

محمدباقر قالیباف پس از اعلام رای عدم اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی آموزش و پروزش از ابراهیم رئیسی خواست گرچه سه ماه فرصت برای پیشنهاد فرد جدیدی برای وزارت دارد اما با توجه با در پیش بودن بازگشایی مدارس این اقدام را زودتر انجام دهد.

بر اساس رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی سرتیپ پاسدار احمد وحیدی برای وزیر کشور، حسین امیرعبداللهیان برای وزارت خارجه، اسماعیل خطیب برای وزارت اطلاعات، محمد هادی اسماعیلی برای وزارت ارشاد، احسان خاندوزی برای وزارت اقتصاد، جواد اوجی برای وزارت نفت، سرتیپ محمدرضا قرائی آشتیانی برای وزارت دفاع ودکتر بهرام عین‌اللهی برای وزارت بهداشت رای اعتماد گرفتند.

۱۹ صندوق در مقابل جایگاه هیات رئیسه، برای اخذ رای از نمایندگان تعبیه شده

 

۱۹ صندوق در مقابل جایگاه هیات رئیسه، برای اخذ رای از نمایندگان تعبیه شده

نمایندگان مجلس همچنین به محمدعلی زلفی‌گل برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، امین حسین رحیمی برای وزارت دادگستری، رستم‌ قاسمی برای وزارت راه و شهرسازی، علی اکبر محرابیان برای وزارت نیرو، رضا فاطمی امین برای وزارت صنعت، معدن و تجارت، جواد ساداتی نژاد برای وزارت جهاد کشاورزی، حجت عبدالملکی برای وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، حمیدرضا سجادی برای وزارت ورزش و جوانان، عزت الله ضرغامی برای وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و عیسی زارع پور برای وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات رای اعتماد دادند.

سرتیپ احمد وحیدی وزیر کشور جدید ایران فرمانده نیروی قدس شاخه برون مرزی سپاه بوده است. سرتیپ رستم قاسمی وزیر جدید راه و شهرسازی هم پیش از این معاون اقتصادی نیروی قدس بوده است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کابینه آقای رئیسی هم در اوایل دوره ریاست جمهوری حسن روحانی معاون وزارت خارجه بود اما توسط محمدجواد ظریف وزیر خارجه وقت تغییر داده شده بود. آقای امیرعبداللهیان از چهره های سیاسی نزدیک به نیروی قدس سپاه است.

 

نمایندگان پیش از این در رای گیری غیررسمی به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رای اعتماد نداده بودند

 

نمایندگان پیش از این در رای گیری غیررسمی به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رای اعتماد نداده بودند

۱۹ صندوق در مقابل جایگاه هیات رئیسه، برای اخذ رای از نمایندگان تعبیه شده و پس از اینکه همه نمایندگان رای خود را به صندوق انداختند شمارش آرا انجام شد.

رای گیری با ورقه به صورت مخفی انجام شد و مشخص نخواهد شد نمایندگان چه رایی به وزرای پیشنهادی داده اند. هر وزیر پیشنهادی به نصف به علاوه یک رای از کل نمایندگان حاضر در مجلس نیاز داشت.

ابراهیم رئیسی در آخرین دفاع خود از وزرای پیشنهادی اش در صحن علنی مجلس حاضر و خواستار رای اعتماد به همه وزرای پیشنهادی اش شده بود. آقای رئیسی گفته بود "تمام دست اندرکاران دولت باید بدانند که سلامت و پاکدستی شرط اساسی دولتی است که می‌خواهد فساد ستیز باشد".

پیش از این آیت الله علی خامنه ای در روز صدور حکم ریاست جمهوری آقای رئیسی خواستار تشکیل فوری کابینه وی شده بود.

با مشخص شدن ۱۸ وزیر کابینه آقای رئیسی باید به زودی سرپرست وزارت آموزش و پرورش را تعیین کند.

جلسه بعدی کابینه او قرار است یکشنبه آینده با حضور وزرای جدید تشکیل شود اما هنوز به غیر از معاون اول، معاون امور اقتصادی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس دفتر رئیس جمهور سایر انتصابات برای تکمیل کابینه از سوی آقای رئیسی انجام نشده است.

انتظار می رود حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جدید ایران فردا پنجشنبه در اولین دیدارش با یک مقام خارجی در سمت جدید، میزبان وزیر خارجه پاکستان باشد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.