رفتن به محتوای اصلی

اسرائیل حفره‌های شبکه جاسوسی آمریکا در ایران را پر کرد و دست بالا را دارد
26.08.2021 - 18:31

 

نیویورک تایمز: اسرائیل حفره‌های شبکه جاسوسی آمریکا در ایران را پر کرد و دست بالا را دارد

 

 

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی اختصاصی خبر داد که شبکه جاسوسی آمریکا در ایران با اختلال‌هایی جدی روبه‌رو شد، اما اسرائیل به ترمیم آن کمک کرد و اینک نسبت به آمریکا دست بالا را دارد.

سه نویسنده نیویورک تایمز در گزارشی که روز پنجشنبه چهارم شهریور در این روزنامه منتشر شد، گزارش داده‌اند مقام سی‌آی‌ای که مسئول ایجاد شبکه در ایران بود و در حال رفتن از این سمت است این موضوع را در ماه‌های اخیر در یادداشتی محرمانه اعلام کرد.

در گزارش این روزنامه به نقل از چند مقام رسمی به فعالیت‌های جاسوسی و شبکه خبرچینی آمریکا در ایران اشاره شده است.

 بر اساس این گزارش، مسئول این کار در سی‌آی‌ای گفته بود که پس از اقدامات موثر ایران، این شبکه از دست رفته بود اما اسرائیل جاهای خالی آن را پر کرد.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر پیشین اسرائیل، به دلیل اینکه اعتماد چندانی به دولت بایدن نداشت تبادل اطلاعاتی با ایالات متحده را محدود کرد و موضوع حمله فروردین ماه به نطنز را نیز کمتر از دو ساعت قبل از عملیات به اطلاع آمریکا رساند.

در سالیان اخیر چند مقام جمهوری اسلامی، از جمله محمود احمدی‌نژاد، بارها از نفوذ اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا در ایران سخن گفته‌اند.

حسین علایی، فرمانده سابق ستاد مشترک سپاه پاسداران، در سال ۹۷ گفته بود که اسرائیل از ۱۵ سال پیش در ایران یک «شبکه گسترده اطلاعاتی در حوزه‌های هسته‌ای، موشکی، حوزه سیاسی و اقتصادی» ایجاد کرده است.

علی یونسی، وزیر سابق اطلاعات، نیز ماه گذشته هشدار داده بود که  مقام‌های جمهوری اسلامی باید مواظب ترور شدن توسط اسرائیل باشند.

 

دست پر نفتالی بنت درباره ایران

گزارش نیویورک تایمز در آستانه دیدار نفتالی بنت، نخست وزیر جدید اسرائیل، با جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا، منتشر شده است. 

آهارون زئیفی فرکاش، مدیر سابق اطلاعات ارتش اسرائیل، به نیویورک تایمز گفته است یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد بحث در این دیدار «تبادل اطلاعات و فعالیت‌های عملیاتی» بین اسرائیل و ایالات متحده است.

او اضافه کرد: «اسرائیل توانایی‌های منحصر به فردی را در چند کشور دشمن گسترش داده است. توانایی‌هایی که ایالات متحده خودش قادر به گسترش آنها نبود و بدون آنها نیز امنیت ملی‌اش آسیب‌پذیرند.»

نیویورک تایمز نوشته است که در این دیدار دست نخست وزیر جدید اسرائیل پرتر خواهد بود چرا که آمریکا  برای دریافت اطلاعات مربوط به ایران باید «بیشتر به اسرائیل اتکا کند».

بر اساس این گزارش، آمریکا منابعی، از جمله شنود الکترونیکی آژانس امنیت ملی (ان‌اس‌ای) برای کسب اطلاعات، دارد اما اسرائیل در محل نیز شبکه جاسوسی دارد.

نیویورک تایمز تاکید کرد که وابستگی آمریکا به اسرائیل در موارد اطلاعاتی بدون ریسک نیست و این موضوع به خصوص در جریان ماجرای حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای نطنز در فروردین روشن شد.

این روزنامه به نقل از مقام‌های دو کشور خبر داد که نتانیاهو به مقام‌های امنیت ملی دستور داده بود «میزان اطلاعات انتقالی به آمریکا درباره عملیات طراحی‌شده علیه ایران را کاهش دهند».

بنابر این گزارش، بهار امسال موساد «کمتر از دو ساعت» قبل از حمله به نطنز آن را به آمریکا اطلاع داد و این زمان «بسیار کوتاه‌تر» از آن بود که ایالات متحده بتواند آن را ارزیابی کند یا خواستار لغو آن شود.

۱۲ تیر ۹۹ انفجاری در نطنز رخ داد. به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی، مواد منفجره در یکی از تجهیزات این مرکز که برای تعمیر به خارج از ایران برده شده بود، جاسازی شده بود.

۲۲ فروردین ۱۴۰۰ نیز انفجاری در همین تاسیسات اتمی رخ داد و پس از آن فریدون عباسی، ریيس کمیسیون انرژی مجلس، اعلام کرد که در طول ۱۵ سال گذشته پنج انفجار «بزرگ» در این تاسیسات رخ داده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.