رفتن به محتوای اصلی

سرانجام حماقت بایدن کار خودش را کرد
27.08.2021 - 10:18
در پی حمله و انفجار در محوطه بیرونی فرودگاه‌ کابل که به کشته شدن ده‌ها نفر انجامید، جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، ضمن پذیرش مسئولیت آنچه در دو هفته اخیر به دنبال سلطه طالبان در افغانستان رخ داده است، گفت: به فرماندهان ارتش ایالات متحده دستور داده عملیات علیه داعش را در افغانستان آغاز کنند.

 

 

 

 

 

 

بایدن در واکنش به کشته‌شدن ده‌ها نفر در حمله پنج‌شنبه به فرودگاه کابل: مسئولیت آنچه اتفاق افتاده را بر عهده می‌گیرم

در پی حمله و انفجار در محوطه بیرونی فرودگاه‌ کابل که به کشته شدن ده‌ها نفر انجامید، جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، ضمن پذیرش مسئولیت آنچه در دو هفته اخیر به دنبال سلطه طالبان در افغانستان رخ داده است، گفت: به فرماندهان ارتش ایالات متحده دستور داده عملیات علیه داعش را در افغانستان آغاز کنند.

بایدن روز پنج‌شنبه در سخنرانی خود در واکنش به انفجار بیرون فرودگاه کابل، در پاسخ به این پرسش که آیا مسئولیت آنچه در دو هفته اخیر در افغانستان رخ داده را به عهده می‌گیرد، گفت: «اساسا مسئولیت همه آنچه را که اتفاق افتاده، بر عهده می‌گیرم.»

او با اشاره به لزوم خروج نیروهای آمریکا از افغانستان گفت: «من هیچ‌وقت طرفدار این ایده نبوده‌ام که جان شهروندان آمریکایی فدا شود تا در افغانستان به عنوان کشوری که در سراسر تاریخش هرگز کشوری متحد نبوده و از قبایلی تشکیل شده که هیچوقت با هم کنار نیامده‌اند، یک دولت دموکراتیک ایجاد کنیم.»

بایدن ضمن ابراز همدردی با بازماندگان انفجار پنج‌شنبه در نزدیکی فرودگاه کابل و «همه خانواده‌های افغانستانی که عزیزان خود، از جمله کودکان کوچک، را از دست داده‌اند یا زخمی شده‌اند» گفت: «ما هم خشمگین هستیم و هم سوگوار.»

بایدن خاطرنشان کرد: «به فرماندهان آمریکا دستور داده‌ام عملیات نظامی علیه مواضع و تجهیزات داعش افغانستان را آغاز کنند.»

رییس‌جمهوری آمریکا خطاب به عوامل حمله در نزدیکی فرودگاه کابل و کسانی که «بدخواه آمریکا» هستند گفت: «ما نخواهیم بخشید. فراموش نخواهیم کرد. پیدایتان می‌کنیم تا هزینه‌اش را بدهید. من با هر چه در توان دارم از مردم و منافعمان دفاع خواهم کرد.»

او افزود: «فرماندهان میدانی آمریکا در افغانستان مصمم هستند ماموریت تخلیه شهروندان مورد نظر را از این کشور به طور کامل انجام دهند. این همان دستوری است که به آنها داده‌ام. تروریست‌ها نمی‌توانند جلوی انجام ماموریت ما را بگیرند. ما عملیات تخلیه را ادامه خواهیم داد.»

بایدن در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا آمریکا در اعتماد کردن به طالبان برای حفظ امنیت فرودگاه کابل مرتکب اشتباه شد، گفت: «نه، اینطور فکر نمی‌کنم.»

او افزود: «ما به طالبان اعتماد نکرده‌ایم. ما فقط به این اعتماد کرده‌ایم که طالبان به خاطر منافع خودش می‌خواهد فرایند خروج شهروندان مورد نظر از افغانستان در مهلت مقرر انجام شود.»

بایدن با اشاره به اینکه از زمان انتشار خبر حمله داعش با فرماندهان نظامی آمریکا در واشینگتن، کابل و دوحه از نزدیک در تماس بوده است، گفت: «عملیات تخلیه بیش از ۱۰۰ هزار نفر از شهروندان مورد نظر از افغانستان، در تاریخ بزرگ‌ترین عملیات تخلیه افراد از طریق نیروی هوایی بوده است.»

بایدن در پاسخ به پرسشی درباره درخواست برخی مقام‌های این کشور برای استفاده دوباره از پایگاه هوایی بگرام برای خارج کردن شهروندان مورد نظر از افغانستان گفت: «فرماندهان ارتش آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده دوباره از پایگاه هوایی بگرام ارزش افزوده‌ای ندارد و عاقلانه‌تر این است که بر کابل تمرکز کنیم.»

بایدن همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا آمریکا اطلاعات شهروندانی را که قصد خروج از افغانستان دارند به طالبان داده، گفت: «برای اینکه طالبان به شهروندان مورد نظر اجازه ورود به فرودگاه کابل را بدهد، در مواردی اطلاعاتی را به طالبان ارائه کرده‌ایم.»

قول بایدن برای ادامه عملیات خروج علیرغم حملات مرگبار فرودگاه کابل

۵ ساعت پیش
انتقال زخمی ها به بیمارستان در کابل

 

دو بمب در نزدیکی محوطه فرودگاه کابل منفجر شد که ساعاتی بعد از هشدار دولت های غربی بود؛ انتقال زخمی ها به بیمارستان در کابل

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا می گوید که عملیات خروج از طریق فرودگاه کابل علیرغم حمله نیروهای جهادی که به مرگ ده ها نفر از جمله ۱۳ خدمه نظامی آمریکا منجر شد ادامه خواهد یافت.

آمارها در مورد تعداد دقیق کشته های افغان هنوز به درستی روشن نیست، اما براساس برخی گزارش ها به ۹۰ نفر می رسد. طالبان هم می گوید که ۲۸ عضو آن کشته شده اند.

او گفت "ما باید این ماموریت را کامل کنیم و کامل خواهیم کرد" و قول داد که مسببان حمله پنجشنبه را تعقیب کند.

تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر از کابل، که روز ۱۵ اوت به دست طالبان افتاد، به خارج منتقل شده اند.

اما شمار زیاد دیگری از شهروندان افغانستان سعی دارند پیش از پایان ضرب الاجل ۳۱ اوت برای خروج نیروهای آمریکایی خود را به فرودگاه برسانند شاید فرصت خروج پیدا کنند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام امنیتی غربی در فرودگاه کابل گزارش داده است که روند خارج کردن غیرنظامیان بعد از حملات روز پنجشنبه شتاب گرفته و پروازها به طور منظم فرودگاه را ترک می کنند.

حملات روز پنجشنبه در حدود ساعت ۱۸:۰۰ به وقت محلی (۱۳:۳۰ گرینویچ) روی داد.

مهاجمان ابتدا با یک انفجار "ورودی اَبی" فرودگاه کابل را هدف گرفتند؛ جایی که نیروهای آمریکایی و بریتانیایی مشغول بررسی اسناد کسانی بودند که وارد فرودگاه می شدند.

دقایقی بعد یک انفجار در هتلی که برای رسیدگی به مدارک سفر افغان ها مورد استفاده مقام های بریتانیایی است روی داد.

جمعیت خیلی بزرگی روز پنجشنبه در ناحیه جمع شده بود به این امید که خود را به پروازهای خروجی برساند. این علیرغم هشدارهای آمریکا و بریتانیا دایر بر وجود خطری جدی از سوی گروه "داعش خراسان" از شاخه های محلی این گروه در افغانستان بود.

جو بایدن عصر پنجشنبه از کاخ سفید صحبت می کرد

 

جو بایدن عصر پنجشنبه از کاخ سفید صحبت می کرد

این گروه جهادی بعدا مسئولیت حملات پنجشنبه را به عهده گرفت.

آقای بایدن گفت: "ما نمی بخشیم. ما فراموش نمی کنیم. ما شما را تعقیب می کنیم تا به جزای اعمالتان برسانیم."

پنتاگون تاکنون مرگ ۱۳ خدمه نظامی این کشور در حملات را تایید کرده است.

شمار کشته های آمریکا ابتدا ۱۲ نفر بود اما یک سخنگوی ارتش آمریکا ساعاتی بعد گفت که یک خدمه نظامی دیگر که در حملات روز پنجشنبه در "ورودی ابی" زخمی شده بود جان باخته است.

به گفته او آخرین آمار زخمی ها در میان نظامیان آمریکایی ۱۸ نفر است که فرآیند انتقال آنها با هواپیماهای دارای تجهیزات ویژه پزشکی سی-۱۷ از افغانستان به خارج به جریان افتاده است.

این ها اولین کشته های ارتش آمریکا در افغانستان از فوریه ۲۰۲۰ تاکنون است و مرگبارترین روز برای ارتش آمریکا در بیش از یک دهه اخیر به حساب می آید.

آقای بایدن گفت که کشته های آمریکا "قهرمانانی بودند که در ماموریتی برای نجات جان دیگران خود را فدا کردند."

او همچنین گفت که "قلب آمریکایی ها برای همه خانواده های افغانی که جان خود را در این حمله شرورانه از دست دادند، از جمله کودکان، به درد آمده است."

او گفت: "ما خشمگین و دلشکسته هستیم."

دود ناشی از انفجارها در آسمان کابل

منبع تصویر،GETTY IMAGES

توضیح تصویر،

دود ناشی از انفجارها در آسمان کابل

ژنرال کنت مکنزی، فرمانده سنتکام (فرماندهی مرکزی آمریکا)، در این روز گفت که تهدید "داعش خراسان" همچنان شدید است و نیروهای آمریکایی برای جلوگیری از حملات بیشتر با طالبان کار می کنند. به گفته او طالبان مانع حملات دیگری توسط این گروه شده است.

ژنرال مکنزی در پاسخ به این سوال که بمبگذاران چطور به نیروهای آمریکایی رسیدند گفت که "آشکارا قصوری" از سوی نیروهای طالبان هنگام بازرسی مردم در بیرون فرودگاه روی داده است.

او گفت که آمریکا و طالبان در این هدف "اشتراک دارند" که نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج شوند و افزود که کار با این گروه "مفید بوده است."

او گفت: "آنها از برخی نگرانی های امنیتی ما کم کرده اند... البته در دراز مدت نمی دانم."

اما این حمله احتمالا تلاش برای تخلیه کابل تا پیش از فرارسیدن ضرب الاجل ۳۱ اوت را به طور قابل توجهی پیچیده تر خواهد کرد.

در حال حاضر حدود ۵۸۰۰ سرباز آمریکایی در فرودگاه کابل مستقر هستند که علاوه بر هزار سرباز بریتانیایی است.

از اواسط اوت تاکنون ۱۰۴ هزار غیرنظامی از افغانستان منتقل شده اند که ۶۶ هزار نفر آنها را آمریکا منتقل کرده و ۳۷ هزار نفر دیگر را متحدان و شرکای این کشور.

هم اکنون حدود پنج هزار نفر در فرودگاه کابل منتظر هستند و شمار زیاد دیگری هنوز برای عبور از حلقه امنیتی اطراف فرودگاه تلاش می کنند.

شماری از کشورها از جمله کانادا، بلژیک، هلند و دانمارک هم اکنون به عملیات خود پایان داده اند.

ترکیه اعلام کرده است که نیروهایش که برای شش سال امنیت فرودگاه را تامین می کردند درحال خروج هستند.

بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا که روز پنجشنبه ریاست نشستی با مقام های ارشد را بر عهده داشت گفت که پروازهای بریتانیا برای تخلیه ادامه خواهد یافت.

حمله کابل

 

صحنه های دلخراش

بیمارستان ها در کابل مشغول معالجه دها نفری بوده اند که در دو انفجار روز پنجشنبه در فرودگاه کابل زخمی شده اند.

مرکز جراحی کابل که توسط موسسه بین المللی خیریه "وضعیت اضطراری" (Emergency) اداره می شود جزو این بیمارستان هاست.

رزلا میچیو سرپرست این مرکز در افغانستان به سر نمی برد اما او به بی بی سی گفت که در آنجا چه گذشته است.

"حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بعد از انفجار اول اولین زخمی ها را دریافت کردیم. حدود ۶۰ زخمی دریافت کرده ایم که علاوه بر تقریبا ده نفری است که در بدو ورود به بیمارستان جان خود را از دست دادند."

"همه اینها غیرنظامی بودند، غیرنظامیان افغان، زنان، مردان، کودکانی که سعی داشتند افغانستان را ترک کنند، بنابراین فرض ما این است که کشته ها و زخمی های خیلی بیشتر وجود دارد چون جمعیت انبوهی در بیرون فرودگاه جمع شده بود."

"سردرگمی زیادی وجود دارد... خیلی از مردم در خیابان هستند. آنها دنبال بستگان خود می گردند و می آیند می پرسند آیا دختر یا پسر آنها به آنجا منتقل شده یا نه چون نتوانسته اند با آنها تماس بگیرند."

میچیو اضافه کرد: "برای همین وضعیت خیلی دردناک و درمانده ای است."

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.