رفتن به محتوای اصلی

ارتش آمریکا طراح حملات گروه داعش خراسان را در ننگرهار کشته است'
28.08.2021 - 07:31

 

 

ارتش آمریکا در پاسخ حمله به فرودگاه کابل، با پهپاد عوامل داعش را در ننگرهار افغانستان هدف قرار داد

درپی حمله انتحاری داعش در نزدیکی فرودگاه کابل که به کشته‌شدن حدود ۲۰۰ نفر انجامید، سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، اعلام کرد با پهپاد یکی از عوامل داعش در استان ننگرهار این کشور را هدف قرار داده است.

سخنگوی سنتکام جمعه با اعلام این خبر گفت که نشانه‌های اولیه از کشته شدن این فرد حکایت دارد و هیچ گزارشی درباره آسیب دیدن غیرنظامیان در این حمله ارائه نشده است.

در همین حال، سفارت آمریکا در افغانستان با صدور هشداری دوباره از شهروندان این کشور خواست از رفتن به فرودگاه کابل خودداری کنند و از شهروندانی که در ورودی‌های این فرودگاه تجمع کرده‌اند خواست خیلی سریع محل را ترک کنند.

به گفته دو مقام طالبان، نیروهای این گروه در فرودگاه کابل مستقر شده‌اند و آماده‌اند تا پایان هفته جاری، به محض خروج نیروهای آمریکایی، کنترل کامل این فرودگاه را بدست بگیرند.

روز جمعه، رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه، از تکمیل عملیات خروج همه نیروهای نظامی و شهروندان غیرنظامی این کشور از افغانستان خبر داد و گفت که در حال حاضر فقط تعداد کمی از پرسنل فنی در افغانستان باقی مانده‌اند. این در حالی است که طالبان برای کنترل فرودگاه کابل از ترکیه نقاضای کمک فنی کرده است.

لوئیجی دی مایو، وزیر خارجه ایتالیا، نیز از خروج آخرین هواپیمای ایتالیایی از کابل با مسافرانی از جمله شهروندان افغان، دیپلمات‌ها و مقام‌های نظامی ایتالیایی، خبر داد.

معاون کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان روز جمعه گفت این نهاد برآورد می‌کند تا پایان سال جاری میلادی حدود نیم میلیون شهروند افغانستان این کشور را ترک کنند. این مقام سازمان ملل از همسایگان افغانستان خواست مرزهای خود را به روی این پناهجویان نبندند.

در همین حال، شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای حملات روز پنجشنبه در بیرون فرودگاه کابل را «فجیع» خواند و آن را محکوم کرد. سازمان ملل در این بیانیه گفت که مبارزه با تروریسم در افغانستان مهم است تا اطمینان حاصل شود که این کشور برای تهدید یا حمله به کشور دیگری مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

مایک والتز، عضو جمهوری‌خواه کنگره آمریکا و لیندزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا، در بیانیه‌ای از جو بایدن خواستند امرالله صالح، معاون رییس‌جمهور و احمد مسعود، فرمانده مقاومت مردمی در پنجشیر، را به‌عنوان رهبران قانونی افغانستان بشناسد.

از سوی دیگر، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، از کسانی که در کابل خودرو، اسلحه، مهمات و دیگر وسایل متعلق به دولت را در اختیار دارند خواست که طی یک هفته به صورت داوطلبانه این وسایل را به سازمان‌های مربوط به «امارت اسلامی» تحویل دهند، در غیر این‌صورت، با آنها «برخورد قانونی» صورت می‌گیرد.

طالبان همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد که همه کارمندان زن بخش بهداشت در افغانستان به وظایف خود بازگردند و خاطرنشان کرد که از سوی طالبان «هیچ ممانعتی درباره کار آنها وجود ندارد.»

 

پنتاگون می‌گوید 'یک طراح حملات گروه داعش خراسان را در ننگرهار کشته است'

 
آمریکا ۵۸۰۰ نیروی نظامی در فرودگاه کابل مستقر کرده که قرار است تا چند روز دیگر - یعنی ۳۱ اوت - افغانستان را ترک کنند

 

آمریکا ۵۸۰۰ نیروی نظامی در فرودگاه کابل مستقر کرده که قرار است تا چند روز دیگر - یعنی ۳۱ اوت - افغانستان را ترک کنند

ارتش آمریکا می‌گوید یک طراح حملات گروه داعش خراسان در حمله هواپیماهای بدون سرنشین در شرق افغانستان کشته است.

آمریکا با پهپاد به اهداف داعش خراسان در ولایت ننگرهار حمله کرد.

پنتاگون می گوید فردی که توسط یک هواپیمای بدون سرنشین هدف قرار گرفته از پای در آمده اما گزارشی از آسیب به غیرنظامیان دریافت نشده است.

این عملیات تنها یک روز پس از حمله خونین گروه داعش خراسان به فرودگاه کابل صورت می‌گیرد که طی آن دست کم ۱۷۰ نفر از جمله ۱۳ نظامی آمریکا کشته شدند.

همزمان کاخ سفید می گوید نیروهای آمریکایی تا روز جمعه ۱۱۱ هزار نفر را از کابل به خارج خاک افغانستان منتقل کرده‌اند و این عملیات را تا آخرین لحظه ادامه خواهند داد.

حمله هوایی نیروهای آمریکایی به داعش خراسان در ننگرهار در حالی صورت گرفته که آمریکا می گوید هنوز ۵ هزار نفر دیگر را باید از فرودگاه کابل تخلیه کند و به همین علت تا آخرین لحظه - یعنی روز ۳۱ اوت - به عملیات خود در این فرودگاه ادامه خواهد داد؛ آن هم در وضعیتی که جو بایدن، رئیس‌جمهوری و ژنرال‌های ارتش این کشور هشدار داده‌اند که انتظار حملات بیشتر به فرودگاه کابل طی چند روز آینده را دارند.

همزمان منابع خبری بی‌بی‌سی در کابل می‌گویند سربازان آمریکایی و بریتانیایی برای ترک کابل آماده می شوند.

روز جمعه، ۲۷ اوت، حتی سخنگوی طالبان مدعی شد که این گروه کنترل بخشی از فرودگاه کابل را در دست گرفته است. ادعایی که پنتاگون آن را رد کرده اما گفت در هماهنگی با طالبان برای افزایش ایمنی این میدان هوایی اقدام کرده است.

بیشتر درباره تحولات روز جمعه افغانستان بخوانید:

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، روز جمعه (۲۷ اوت) وعده داده بود که نیروهای نظامی این کشور عاملان حملات روز گذشته به فرودگاه کابل را تعقیب و مجازات کنند.

او به علت نحوه خروج با عجله نیروهای نظامی از افغانستان به شدت مورد انتقاد قرار گرفته اما می‌گوید با توجه به قرارداد صلحی که دولت قبل از او، یعنی دونالد ترامپ و مایک پومپئو وزیر خارجه او، امضاء کرده بودند پنتاگون تنها تا ابتدای ماه مه گذشته فرصت داشت خاک افغانستان را ترک کند و بر اساس همان قرارداد تعداد نیروهای نطامی این کشور در داخل افغانستان به ۲۵۰۰ نفر کاهش یافته بود و این در حالی بود که به گفته آقای بایدن گروه طالبان در اوج قدرت خود نسبت به ۲۰ سال پیش قرار دارد.

در همین حال، بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا می‌گوید حمله خونین روز گذشته توسط یک بمب‌گذار انتحاری صورت گرفته که خودش را به میان جمعیتی که پشت یکی از درهای ورودی به فرودگاه کابل تجمع کرده بودند رساند و منفجر کرد.

همچنین، امروز مقام‌های آمریکایی اعلام کردند که انفجار دومی روی نداده است. روز گذشته و پس از انفجار نخست گزارش شد که یک انفجار دیگر هم در نزدیکی هتلی که مجاور فرودگاه کابل است روی داده است.

علاوه بر بیش از ۱۵۰ افغانی که در جریان انفجار انتحاری دیروز جان باختند، ۱۳ نظامی آمریکایی، دو شهروند بریتانیایی و یک کودک متعلق به یکی از شهروندان بریتانیایی کشته شدند. هنوز شمار دقیق قربانیان این انفجار مشخص نیست.

بسیاری از قربانیان و اجساد آنها به کانال فاضلاب شهری که در کنار محل انفجار بود پرتاب شدند. صدها نفر دیگر به بیمارستان‌هایی برده شدند که از دو هفته پیش و پس از ورود طالبان به کابل با کمبود دارو و نیروی انسانی روبرو هستند.

نیروهای آمریکایی مجروح شده در این انفجار به پایگاه نظامی این کشور در آلمان منتقل شده‌اند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.