رفتن به محتوای اصلی

اداره اطلاعات ملی آمریکا: کووید ۱۹ نتیجه تلاش چین برای ساخت یک سلاح بیولوژیک نبود
28.08.2021 - 08:37

 

گزارش اطلاعاتی اداره اطلاعات ملی آمریکا نتیجه گرفته که کووید ۱۹ نتیجه تلاش چین برای ساخت یک سلاح بیولوژیک نبوده، هرچند تحلیلگرانی که این گزارش را تهیه کرده‌اند، در مورد منشا دقیق این بیماری اختلاف نظر داشتند.

این گزارش که به دستور جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا تهیه شده، تائید می‌کند نخستین ابتلای انسانی به کووید ۱۹ دیرتر از نوامبر سال ۲۰۱۹ نبوده است.

اغلب تحلیلگران اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسیدند که همه‌گیری کرونا حاصل انتقال طبیعی ویروس از حیوان به انسان بوده، در حالی که شمار کمتری از این تحلیلگران، نشت ویروس بر اثر بروز یک حادثه در آزمایشگاه را محتمل‌تر دانستند.

در این گزارش اطلاعاتی آمده که چین در روند تحقیقات جهانی مانع ایجاد کرده و نتیجه‌گیری قطعی در مورد منشا کووید ۱۹ تنها با اطلاعات جدید میسر است.

گزارش منتشر شده از سوی اداره اطلاعات ملی آمریکا بوده که ناظر بر ۱۸ سازمان جاسوسی آمریکا است و به طور قطعی می‌گوید کووید ۱۹ یک سلاح بیولوژیکی نبوده است.

وزیر خارجه چین این گزارش را "ضد علم" خوانده است.

جو بایدن پس از انتشار این گزارش در بیانیه‌ای از چین به دلیل عدم همکاری با تحقیقات انتقاد کرد. آقای بایدن گفته است جهان سزاوار دریافت پاسخ در زمینه منشا کووید ۱۹ است.

چین به عدم شفافیت در مورد شناسایی و شیوع ویروس کرونا متهم است. رسانه‌های دولتی و وابسته به دولت چین به طور مرتب تلاش کرده‌اند که در منشاء ویروس تشکیک کنند و تقصیر را گردن دیگران بیاندازند.

اولین موارد این بیماری همه‌گیر، که تا کنون جان بیش از چهار میلیون نفر را در سراسر جهان گرفته، اوایل سال ۲۰۲۰ از شهر ووهان در چین گزارش شد.

هیات اعزامی سازمان بهداشت جهانی پس از بازدید از ووهان گزارش داد که به احتمال زیاد این بیماری از طریق عرضه گوشت آلوده حیوانات وحشی و به احتمال قوی خفاش در بازار تره‌بار ووهان به انسان سرایت کرده است. نتایج این گزارش از سوی برخی دانشمندان رد شد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.