رفتن به محتوای اصلی

حمله خامنه‌ای به آمریکا و بایدن، امتناع از اظهار نظر صریح درباره طالبان
28.08.2021 - 15:31

حمله خامنه‌ای به آمریکا و بایدن، امتناع از اظهار نظر صریح درباره طالبان

رهبر جمهوری اسلامی حاضر به اظهار نظر صریح درباره طالبان نشد، اما مشکلات افغانستان را نتیجه حضور آمریکا دانست و درباره ایران نیز گفت که  مطالبات بایدن از ایران تفاوتی با ترامپ ندارد و آمریکا «وقاحت را از حد گذرانده» است.

علی خامنه‌ای روز شنبه ۶ شهریور در نخستین دیدار با اعضای دولت ابراهیم رئیسی، گفت که آمریکا در موضوع پرونده اتمی «واقعا وقاحت را از حد گذرانده‌» و «جوری صحبت و طلبکاری می‌کنند که گویا جمهوری اسلامی از برجام و تعهداتش خارج شده است.»

خامنه‌ای همچنین گفت که دولت بایدن در موضوع اتمی موضوعاتی را از ایران مطالبه می‌کند که «با یک زبان دیگر همان چیزی است که ترامپ مطالبه می‌کرد.»

او کشورهای اروپایی را نیز متهم کرد که در «کارشکنی و بداخلاقی» مانند آمریکا هستند اما «در مقام زبان‌بازی و حرف زدن همیشه طلبکارند، گویا این ایران بوده است که مدت‌ها مذاکره را مسخره کرد و زیر پا گذاشت.»

ششمین دور مذاکره بین قدرت‌های جهانی با ایران برای احیای برجام حدود دو ماه پیش در وین متوقف شد و جمهوری اسلامی در این مدت هنوز به درخواست‌ها برای ازسرگیری مذاکرات پاسخ مثبت نداده است.

روز جمعه جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در گفت‌وگوی تلفنی با حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه جدید ایران، خواستار تعیین زمان مشخص برای ازسرگیری مذاکرات جدید وین شد.

رسانه های اسرائیل در هفته‌های اخیر به نقل از برخی مقام‌های این کشور گفته‌اند آمریکا دیگر نسبت به احتمال احیای برجام خوشبین نیست.

جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا،  روز جمعه در دیدار با نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، تاکید کرد که به ایران اجازه نخواهد داد به سلاح هسته‌ای دست یابد و اگر نتواند برجام را احیا کند گزینه‌های دیگری را علیه جمهوری اسلامی در نظر خواهد گرفت.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در واکنش به این سخنان آمریکا و اسرائیل را به پاسخگویی متقابل علیه «گزینه‌های در دسترس» تهدید کرد.

 

امتناع از اظهار نظر صریح در طالبان

رهبر جمهوری اسلامی مشکلات افغانستان را نتیجه حضور ۲۰ ساله آمریکا در این کشور دانست و گفت که انفجارهای روز پنجشنبه نیز «کار آمریکاست.»

او در عین حال درباره قدرت گرفتن طالبان در این کشور صریحا اعلام نظر نکرد و فقط گفت: «ما طرفدار ملت افغانستان هستیم چرا که دولت‌ها همچون گذشته می‌آیند و می‌روند اما ملت افغانستان است که باقی می‌ماند و نوع رابطه ایران با دولت‌ها نیز بستگی به نوع رابطه آنها با ایران دارد.»

در سالیان اخیر جمهوری اسلامی بارها و از سوی مقام‌های مختلف منطقه‌ای و جهانی متهم به حمایت از گروه طالبان شده بود؛ سفر رهبران طالبان به ایران در تیرماه امسال نیز واکنش های گسترده ای به دنبال داشت.

 

روزشمار وعده‌ها

خامنه‌ای در این دیدار همچنین خواستار «مردمی بودن»، «عدالت‌ورزی»‌، «فسادستیزی»، «احیای امید و اعتماد مردم» توسط دولت ابراهیم رئیسی شد.

او همچنین از اعضای دولت رئیسی خواست که برای وعده‌ها «روزشمار» معین کنند.

طرح نصب روزشمار برای پروژه‌های عمرانی شهرداری تهران در دوره تصدی محمدباقر قالیباف بر شهرداری اجرا شد و تابلوهایی نیز با عنوان «روزشمار نابودی اسرائیل» در برخی مناطق شهری نصب شده است.

خامنه‌ای همچنین خواستار آن شد که همه مصوبه‌های دولت یک «پیوست عدالت» داشته باشند «تا به عدالت ضربه نزند.»

او همچنین گفت که اعتماد مردم «یک مقداری آسیب دیده» و راه ترمیم آن این است که «حرف و عمل مسئولین یکی باشد.»

او سفر ابراهیم رئیسی به خوزستان را «جلوه ای از مردمی بودن» خواند و گفت مسائل‌ را با مردم مطرح کنید اما «موجب یأس مردم نشود».

رئیسی در آغاز سفر به خوزستان گفته بود که در این سفر، به دلیل کرونا، امکان دیدارهای مردمی فراهم نیست.

خامنه‌ای در ملاقات با کابینه دولت جدید: اعتماد مردم تا حدی آسیب دیده؛ منتقدین: اقدامات رئیسی 'تشریفاتی و نمایشی' است

۲ ساعت پیش
آیت الله خامنه ای از ابراهیم رئیسی و عملکرد و شعارهای وی تمجید کرده است

 

آیت الله خامنه ای از ابراهیم رئیسی و عملکرد و شعارهای وی تمجید کرده است

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در دیدار با ابراهیم ریسی رئیس جمهور جدید ایران و هیات دولت وی گفته: "اعتماد مردم بزرگترین سرمایه دولت است که متاسفانه تا حدی آسیب دیده است". همزمان برخی از منتقدین در ایران اقدامات اخیر آقای رئیسی را "نمایشی" خوانده‌اند.

در این دیدار که به مناسبت هفته دولت در ایران انجام شده آقای خامنه‌ای آسیب وارد شده را از ناحیه دولت توصیف کرده و افزوده است که "راه ترمیم" این وضع "یکی شدن حرف و عمل مسئولان است".

وی از رئیس جمهور و دولت ایران خواسته "مسائل‌ را با شهروندان مطرح کنند اما گفته هایشان طور باشد که "موجب یأس مردم نشود".

اعتراضات در ایران به فساد و سوءمدیریت در حکمرانی در ماه های اخیر علیرغم شیوع ویروس کرونا ادامه داشته است. از جمله اعتراض به قطعی برق در شهرها و نبود آب در استان خوزستان در هفته های اخیر خبرساز بوده است. در برخی از شهرها معترضان آیت‌الله خامنه ای را مستقیما هدف شعارها و دیوار نوشته هایشان قرار داده اند.

ناظران مسائل ایران یکی از دلایل کاهش شدید مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری را نارضایتی از وضعیت موجود ارزیابی کرده اند. انتخابات اخیر که پیروز آن ابراهیم رئیسی بود با پایین ترین سطح میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد.

 

مسیح مهاجری مدیرمسئول روزنامه پرنفوذ جمهوری اسلامی اقدامات ابراهیم رئیسی نظیر عکس گرفتن با کارکنان غسالخانه بهشت زهرا را "نمایشی" خوانده است

منبع تصویر،FARARU

توضیح تصویر،

مسیح مهاجری مدیرمسئول روزنامه پرنفوذ جمهوری اسلامی اقدامات ابراهیم رئیسی نظیر عکس گرفتن با کارکنان غسالخانه بهشت زهرا را "نمایشی" خوانده است

آقای خامنه‌ای پس از انتخاب ابراهیم رئیسی هم با او دیدار کرده بود اما وی در آن زمان رئیس جمهور منتخب و همزمان رئیس قوه قضائیه بود.

دیدار اخیر در مقر رهبری و با رعایت برخی از پروتکل های مقابله با کرونا و چهار روز پس از رای اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی آقای رئیسی انجام شده است.

آیت الله خامنه ای در اولین دیدار خود با هیات دولت جدید ایران از ابراهیم رئیسی، شعارها و عملکردش خصوصا از دیدار اخیر او از اهواز و حضورش در مناطق توسعه نیافته آن تمجید کرده است.

آقای خامنه ای خطاب به دولت ایران گفته "اگر وعده‌ای دادید و بواسطه برخی مشکلات، امکان تحقق آن میسر نشد این موضوع را به مردم توضیح دهید و از آنان عذرخواهی کنید تا اعتماد مردم خدشه‌دار نشود".

رهبر ایران خواستار تعیین روزشمار برای اجرای وعده های دولت شده و گفته "یکی از مشکلات کشور، نبود پیگیری جدی است، بنابراین برای وعده‌ها، روز شمار تعیین شود تا پیگیری و در موعد محقق شوند".

در جریان این دیدار آیت الله خامنه ای از ایالات متحده و سیاست آن در افغانستان هم به تندی انتقاد کرده و گفته "آمریکا در صحنه دیپلماسی، گرگی درنده و وحشی" است. وی گفته "جمهوری اسلامی در همه احوال طرفدار ملت مظلوم و مسلمان افغانستان است و روابط ما با دولت‌ها، به روابط و رفتار آنها با ایران بستگی دارد".

همزمان با تمجید آیت الله خامنه ای از ابراهیم رئیسی، مسیح مهاجری مدیر مسئول روزنامه "جمهوری اسلامی" از نشریات پرنفوذ و منتقد در میان روحانیون ایران اقدامات آقای رئیسی را "تشریفاتی و نمایشی" خوانده و آن را با اقدامات دولت های محمود احمدی نژاد مقایسه کرده است.

آقای رئیسی اخیرا در بهشت زهرا گورستان اصلی تهران با کارکنان غسالخانه آن عکس یادگاری گرفته بود.

مدیر روزنامه جمهوری اسلامی گفته چنین اقداماتی "فقط در صورتی جواب می‌دهد که در سفره مردم اثر بگذارد وگرنه این دولت هم مانند دولت احمدی‌نژاد می‌شود که نهادینه شدن اختلاس و دروغ از آن آغاز شد".

آیت الله خامنه ای در روز امضای حکم ریاست جمهوری آقای رئیسی از وی خواسته بود تا هرچه زودتر دولت خود را تشکیل و تکمیل کند.

آقای رئیسی هنوز برخی از معاونان رئیس جمهور را تعیین نکرده است.

خامنه‌ای بار دیگر «جوان‌سازی دولت» را یکی دیگر از الزامات تحول برشمرد. او در سالیان اخیر بارها خواستار تشکیل دولت «جوان و انقلابی» شده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.